ادعای رئیس‌ جمهور آمریکا در جمع هوادارانش:

برای برجام ۱.۸ میلیارد دلار پول به ایران دادیم

بمناسبت ترور انور سادات در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد

رفتار خاورمیانه‌ای ترامپ نشان می‌دهد بن‌علی‌ها در راهند!

مشاور رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی بابیان اینکه سران مرتجع منطقه به‌زودی به سرنوشت شوم مستبدین منطقه نظیر آنچه در لیبی و مصر شاهد بودیم دچار خواهد شد، از نقش ظهور جمهوری اسلامی ایران در ناکام ماندن پیمان سازش‌کارانه کمپ دیوید سخن گفت.
کد خبر: ۱۱۶۸۴۴۸
رفتار خاورمیانه‌ای ترامپ نشان می‌دهد بن‌علی‌ها در راهند!

دکتر جواد منصوری در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بابیان اینکه باگذشت چهل سال از سرنوشت شوم انور سادات اما هنوز بسیاری از سران مرتجع منطقه با تصمیمات غلط آرمان فلسطین را به فراموشی سپرده‌اند و خود را در خدمت اسرائیل قرار داده‌اند، اظهار کرد: گماشته شدن افرادی چون انور سادات با ظرفیت اندک و پایین بودن سطح تحلیل آن‌ها از واقعیت‌های جهان اسلام باعث شده جنایاتکاران رژیم صهیونیستی همچنان به اشغالگری و خوی تجاوزگری خود در فلسطین ادامه دهد. انور سادات به‌عنوان رئیس‌جمهور یکی از بزرگ‌ترین کشورهای عرب منطقه با درک محدود از سیاست و خودشیفتگی قدرت به‌جای اینکه ماهیت نامشروع اسرائیل را هدف قرار دهد،تسلیم قدرت تسلیحاتی و فشار آمریکایی شد بدون اینکه بداند این امکان را داشت به پشت‌گرمی بزرگ‌ترین سرمایه مردمی و فرهنگ غنی عربی اسلامی خود در برابر اسرائیل ایستادگی کند، آینده سیاسی مصر را برای بقای اسرائیل به چوی حراج گذاشت.

وی افزود: درحالی‌که زمان استیلای اعراب در دهه 70بر اسرائیل نزدیک بود اما انور سادات در اقدامی عجیب در بیت‌المقدس با مقامات تل‌آویو دیدار کرد و زمینه یک سازش تحقیرآمیز را فراهم نمود. ازآنجایی‌که وی از واقعیت‌های جهان عرب به شکل عجیبی دور بود با امضای قرارداد کمپ دیوید بین خود و نخست‌وزیر اسرائیل شکستی خفت‌بار را در تاریخ سیاست خارجی قاهره رقم زد که تا به امروز فراموش نشده است. در اصل سازش با اسرائیل دروازه‌ای شد برای ورود و مداخله هر چه بیشتر آمریکا و اسرائیل درصحنه تحولات داخلی مصر و انتخاب حسن مبارک. وی همچون سلف خود با تشکیل یک دولت نظامی ضمن اینکه خود را اسیر دست اسرائیلی‌ها کرد، 30سال مردم مسلمان مصر را به اسارت دیکتاتوری خود درآورد.

منصوری با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی و تأثیر آن بر طرح‌های سازشکارانه اعراب با تل‌آویو خاطرنشان کرد: پس از روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران و سرنگونی شاه، تحول عظیمی در مبارزات ضد صهیونیستی شکل گرفت. مردم مظلوم فلسطین و گروه‌های اسلامی جهادگر با الگو گیری از انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) بنیانگزار جمهوری اسلامی ایران راه متفاوتی در تقابل با اشغالگری رژیم جعلی اسرائیل در پی گرفتند. در این میان شهید فتحی شقاقی به‌عنوان بنیان گزار جهاد اسلامی فلسطین که بعدها توسط موساد ترور شد نقش بارزی در گردش تفکر حضرت امام و تئوری انقلاب داشت و تعالیم ایشان را به شکل مطلوبی در میان فلسطینی‌ها و منطقه منعکس کرد.

وی بابیان اینکه ظهور انقلاب اسلامی به فاصله کوتاهی از قرارداد ننگین کمپ دیوید باعث یاس و ناامیدی صهیونیست‌ها شد، عنوان کرد: مقامات اسرائیلی به فاصله چند ماه پس از پیروزی انقلاب صراحتاً اعلام کردند ماقبل از انقلاب اسلامی ایران هیچ تردیدی برای تحقق تسلط نیل تا فرات نداشتیم اما باوجود استقرار حکومتی ضد اسرائیلی و اشاعه این فرهنگ به‌کل منطقه، معادلات به‌گونه‌ای تغییر داده که حتی به موجودیت خودمان هم اطمینان نداریم. این مسئله بیانگر آن است اگر حکومت جمهوری اسلامی ایران پس از پیمان سازش اعراب و اسرائیل تشکیل نمی‌شد بسیاری از مناطق خاورمیانه علاوه بر فلسطین به سیطره رژیم نامشروع اشغالگر قدس درآمده بود. به همین دلیل ایران به جهات مختلف کشوری مهم و تعیین‌کننده در معادلات جهان اسلام بشمار می‌آید.

مشاور رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی حسنی مبارک را نمونه بارز یک حاکم سازش‌پذیر با اسرائیلی‌ها دانست و گفت: متأسفانه او سی سال کشور مصر را به انحطاط کشید و شاهد بودیم چگونه به طرزی خفت بارانه توسط قیام مردمی مصر خلع شد. اما نکته قابل‌ملاحظه در خصوص سرانجام دیکتاتورهای منطقه این است برخی حکام همچون سعودی و امارات و بحرین از سرنوشت امثال انور سادات و حسنی مبارک عبرت نگرفته‌اند و به قیمت بقای خود در سلطنت از جنایات و نسل‌کشی اسرائیل در فلسطین چشم‌پوشی می‌کنند.

منصوری افزود: متأسفانه علی‌رغم گوشزدهای مکرر مقامات جمهوری اسلامی ایران به سران این کشورها، دیکتاتورهای منطقه همچنان فکر می‌کنند سرنوشت دنیا را دلارهای نفتی و اسلحه تعیین می‌کنند و این در حالی است حداقل بیداری اسلامی طی چند سال اخیر نشان داد این اراده و ایمان ملت‌هاست که سرنوشت رژیم‌های مستبد را مشخص می‌کند. اظهارات اخیر ترامپ در خصوص مقامات سعودی بارزترین وجه این استدلال است و وقتی به حکام ریاض صراحتاً می‌گوید اگر ما از شما حمایت نکنیم دو هفته بیشتر دوام نمی‌آورید، حاوی این پیام است که به‌زودی شاهد تکرار تاریخ خواهیم بود و شیوخ مرتجع به سرانجام صدام- سادات- بن علی- حسنی مبارک و... دچار خواهند شد.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها