محمدصادق کوشکی در گفت وگو با جام جم آنلاین:

کوتاهی در مقوله امنیت اخلاقی توجیه ندارد

یک استاد دانشگاه با توجه به ضرورت افزایش امنیت اخلاقی در کشور و مبارزه جدی با مصادیق مختلف فساد و تظاهر بدحجابی در جامعه، از برخی فضاسازی ها و مواضع مسئولان علیه نیروی انتظامی انتقاد کرد و بر ارتقاء سطح اطلاع رسانی از اقدامات پلیس در حوزه های مختلف تاکید نمود.
کد خبر: ۱۱۶۸۰۷۲
کوتاهی در مقوله امنیت اخلاقی توجیه ندارد

محمدصادق کوشکی در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه شهروندان باید امنیت با شاخص های حقیقی آن را در جامعه مشاهده کنند تا به تناسب آن حس امنیت به آنها دست دهد، گفت: همه دستگاه های مسئول بویژه نیروی انتظامی در این مسیر تلاش های فراوانی از خود نشان داده اند که این تلاش ها باید گسترش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در مسیر ایجاد حس امنیت در جامعه هنوز جا برای کار بسیار وجود دارد، افزود: در این زمینه با نگاهی به شاخص های ناامنی- جرائم سازمان یافته –تجاوز به عنف و... در می یابیم ایران نسبت به اکثر کشورهای دنیا در وضعیت به مراتب مطلوب تری قرار دارد. لیکن بسیار مهم است ناجا در این خصوص برای ارتقاء سطح آگاهی درباره اقدامات صورت گرفته بیش از گذشته اطلاع رسانی کند، تا حس امنیت در بین شهروندان افزایش یابد. بنظر می رسد نیروی انتظامی بعنوان متولی تأمین نظم و انضباط و امنیت در جامعه نمره قابل قبولی کسب کرده، اما در بخش اطلاع رسانی و ترویج حس امنیت به مردم باید از وضعیت بهتری برخوردار گردد. بنابراین اگر این سازمان عملکرد خود را در مواجهه با بزه ها و جرائم مختلف اجتماعی به دقت و با جزئیات برای مردم گزارش دهد، تاثیر زیادی در افزایش حس امنیت به جامعه خواهد داشت و تصور می شود این مسئله از نقاط ضعف ناجا بشمار رود.

این کارشناس مسائل اجتماعی با تاکید بر ضرورت همکاری هر چه بیشتر سایر دستگاه ها در تامین امنیت کشور، تصریح کرد: پلیس بارها اعلام کرده مثلا مجرمی با زحمت دستگیر و به مراجع قضایی تحویل داده شده، اما به فاصله کوتاهی فرد مذکور آزاد شده است. از طرفی در بحث جرم انگاری ما با خلاء قانونی مواجه هستیم که باید توسط قانون گذار رفع شود. خیلی از شهروندان مطلع نیستند که فلان اقدام مجرمیت دارد. اگر اطلاع رسانی شود مرتکب به آن نخواهند شد. اطلاع رسانی صحیح می تواند حس ناامنی در جامعه را کاهش دهد. بطور نمونه قتل فجیعی در یک منطقه یا محله رخ می دهد، خبر آن تا روزها دست به دست می شود. اما متاسفانه به نحوه برخورد پلیسی با ماجرای قتل و به تشریح ابعاد مجازات قاتل کمتر پرداخته می شود و همین مسئله حس ناامنی در میان شهروندان را تسری می بخشد.

وی در بخشی دیگر ضمن اشاره به آسیب های فضای مجازی با تمجید از عملکرد پلیس فتا در مبارزه با جرائم سازمان یافته اینترنتی، خاطر نشان کرد: سرعت عمل پلیس از لحاظ بعد فنی و تکنیکی در مبارزه و شناسایی متخلفان فضای سایبری حس خوبی در جامعه ایجاد کرده است. بدین معنا که مردم اعتماد دارند وقتی یک کلاه برداری در فضای مجازی صورت می گیرد و یا مسایل خلاف اخلاق و ناموسی رخ می دهد، پلیس فتا این قدرت را دارد که فرد متخلف را در تور اطلاعاتی خود به دام انداخته و با موضوع برخورد قانونی کند.
این استاد دانشگاه در ادامه با مروری بر بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی ابراز داشت: ایشان به صراحت فرمودند «مقوله تأمین امنیت اخلاقی در جامعه نیاز اصلی شهروندان ایران اسلامی محسوب می گردد». فرمایش معظم له ناظر بر این موضوع است. وقتی دختر و پسر جوان به دانشگاه- مدرسه – محل کار و خیابان می رود، خیال خانواده از اینکه دچار آسیب های اخلاقی نشود آسوده باشد. از این رو ناجا باید در ابعاد مختلف چهره شهر را از مصادیق فساد اخلاقی بزداید. مبارزه با باندهای فروش مشروبات الکلی و گردانندگان پارتی های شبانه و انهدام گروه هایی با گرایشات منحرف جنسی، برخی از مواردی است که ضرورت دارد، بیش از پیش مورد توجه مسئولان و فرماندهان قرار گیرد.

وی بی حجابی، ترویج بی عفتی و عدم رعایت شئونات اسلامی در ملاء عام در را امری مغایر با آموزه ها و هنجارهای ایرانی اسلامی ما دانست و افزود: به هر دلیلی که وجود دارد ما بعضا در مبارزه با این آسیب ها شاهد عقب گرد دستگاه های ذیربط هستیم و باید هر چه زودتر به اولویت های شماره یک ناجا تبدیل شود. از طرفی در ماه مبارک رمضان دیده شده بعضا افراد در کوچه و خیابان تظاهر به روزه خواری می کنند، در حالی که در سال های اخیر ما با برخورد قانونی و تعریف شده در زمینه روزه خواری مواجه نبوده ایم و بیم آن می رود رفته رفته روزه خواری در انظار به پدیده شایع در اجتماع مبدل شود.

کوشکی با انتقاد از برخی فشارها و هجمه ها روی ناجا بخاطر برخورد قانونی با هنجارشکنی ها گفت: چندی پیش پلیس زن نیروی انتظامی با یکی از بانوانی که در پارک پوشش غیر متعارفی داشت برخورد کرد، اما متاسفانه فضای رسانه‌ای بشدت مأمور مذکور را مورد حمله قرار داد و عملا جای مجری قانون و متخلف عوض شد. انتظار می رفت با توجه به بعد گسترده ای که این مسئله به خود گرفت، نهادهای مربوطه پای کار می آمدند و به جد از ناجا حمایت می کردند.

وی گفت: اگر این رخداد در هر جای دنیا اتقاق می افتاد دولتمردان و نمایندگان مجلس از مأمور قانون حمایت می کردند. ولی تعدادی از نمایندگان و مسئولان ما در اقدامی غیر منتظره از متخلفین این رویداد اجتماعی حمایت کردند که نتیجه آن هم ضرب و شتم افسر وظیفه شناس راهور ناجا توسط یک راننده متخلف شد. یعنی وقتی خود ما پلیس را زیر سئوال می بریم طبیعتا بازخورد مطلوبی در فضای اجتماع نخواهد داشت و موجب سو استفاده اخلاگران نظم و قانون می شود. از این رو به همان نسبت که سازمان ها موظفند از خدمات شایان و از خود گذشتگی های پلیس حمایت کنند، خود نیروی انتظامی هم باید در ارتقاء امنیت اخلاقی و اجتماعی کوشا بوده و گزارش اقدامات خود در این خصوص را برای تنویر افکار جامعه به مردم ارایه دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها