جام‌جم آنلاین گزارش می‌دهد؛

کراش دولتی‌ها بر روی FATF

افقهی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

هدف دولت از بازی با قیمت ارز چیست؟

رئیس کمیسیون تجارت و صادرات غیرنفتی اتاق تعاون کاهش قیمت ارز در نتیجه عرضه فراوان در بازار همزمان با مطرح شدن موضوع کانال مالی اروپا و بحث FATF را حداقل سوءتفاهم برانگیز دانست.
کد خبر: ۱۱۶۷۹۱۹
هدف دولت از بازی با قیمت ارز چیست؟

بابک افقهی رئیس کمیسیون تجارت و صادرات غیرنفتی اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص کاهش قیمت ارز با بیان اینکه به طور کلی فضا و جو روانی هم در مورد نرخ ارز تاثیرگذار است خاطرنشان کرد: اما آن چیزی که به نظر می‌رسد بیشتر از همه تاثیرگذاری خود را اثبات کرده است بازیگردان اصلی است که در وسط بازار نشسته و با دستکاری نظام عرضه و تقاضا قیمت ارز را دستکاری می‌کند.

افقهی با اشاره به اینکه بزرگترین عرضه کننده و بزرگترین تقاضا کننده در بازار ارز معلوم است خاطرنشان کرد: وقتی در مجلس می شنویم برادری (معاون اول رئیس جمهور) می‌گوید کاهش قیمت نفت ادامه خواهد یافت این نشان از آن دارد که متاسفانه یک برنامه مشخص برای این تلاطمات ارزی وجود داشته و ممکن است کسری بودجه‌ بیش از 37 هزار میلیارد تومانی که شواهد و قرائن آن در مورد بودجه امسال وجود داشت جبران شده باشد.

وی با تاکید براینکه تحلیل‌های اقتصادی در فضای فعلی بازار ارز جوابگو نیست اظهار کرد: اقتصاد علم پیش‌بینی براساس روندهاست اما آن چیزی که در اقتصاد ما و مخصوصا بخش ارزی در حال اتفاق است از جنس پیش‌گویی است که کار رمال‌هاست و اقتصاددان‌ها و تحلیل‌گران از پیش‌بینی آن واقعا عاجز هستند.

رئیس کمیسیون تجارت و صادرات غیرنفتی اتاق تعاون افزود: در این شرایط اگر بخواهیم خیلی خوشبینانه صحبت کنیم برنامه مشخصی برای این موضوع وجود داشته و الان امیدوار هستیم که این برنامه منجر عنان کار را از دست کشور بیرون نبرد و خدای ناکرده منجر به آسیب بیش‌تر به مردم نشود.

وی در خصوص اخبار منشتر شده مبنی بر منوط بدون ایجاد کانال مالی اروپا در مورد ایران به پذیرش FATF توسط کشور با اشاره به اینکه اروپایی‌ها بیش از 600 میلیارد دلار مبادله تجاری با آمریکا دارند اظهار کرد: مبادله ایران با اروپا با وجود درآمد نفتی چیزی حدود 20 میلیارد دلار است و در این شرایط اصلا قابل تصور نیست که اتحادیه اروپا بخواهد بازار بزرگ 600 میلیارد دلاری خود را با بازار بسیار مختصر، پرحاشیه و قابل جایگزین ایران معامله کند.

افقهی در ادامه ابراز تاسف در خصوص عدم توجه مردم عادی به تحلیل‌های اقتصادی اظهار کرد: رفتار مردم عادی منطبق بر فضای روانی، اخبار شبکه‌های اجتماعی و تاثیر و تاثرات آن است.

وی با بیان اینکه در بخش اقتصاد واقعی نشانه‌ای که دلیل بر بهبود اوضاع باشد دیده نمی‌شود اظهار کرد: به نظر می‌رسد که دولت باید بیش از این اقدامات و برنامه‌های قابل توجه و دقیق‌تری را برای توجه به فعال‌سازی ظرفیت‌های داخلی داشته باشد.

رئیس کمیسیون تجارت و صادرات غیرنفتی اتاق تعاون با تاکید براینکه کشور در سال‌های اخیر از نگه داشته‌ شدن در فضای مبهم و رویایی تعامل با اروپا و امریکا آسیب زیادی دیده است اظهار کرد: اکنون دولت باید دست از این فضاسازی بردارد و واقعا طبق سیاست کلی که مقام معظم رهبری در مورد درون‌زا و درون‌نگر بودن اقتصاد مقاومتی مطرح کرده بودند ظرفیت‌های داخلی را فعال کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که انتظار است دولت با بکارگیری سرمایه‌های داخلی به داد کشور برسد و نظام اقتصادی را از این وضعیت رهایی دهد اما آن چیزی که الان مجددا داریم می‌بینیم اشتباه مکرر در پیوند زدن بهبود وضعیت به خارج از کشور است.

افقهی با تاکید براینکه پیوند زدن تمام تعاملات اقتصادی با دنیای خارج و اروپایی‌ها اشتباه راهبردی است اظهار کرد: آنها در طول تاریخ بارها زیر عهد زده‌اند و پیمان‌های خود را نقض کرده‌اند و لذا من از دولتمردان استداع دارم تکرار این وقایع تجربه شده را کنار بگذارند، به دامان اقتصاد داخلی خودمان برگردند و با سرمایه و ظرفیت داخلی خودمان به فکر اصلاح اقتصاد کشور باشند.

وی کاهش قیمت ارز در نتیجه عرضه فراوان در بازار همزمان با مطرح شدن موضوع کانال مالی اروپا و بحث FATF را حداقل سوءتفاهم برانگیز دانست و تاکید کرد: این موضوع که آیا همزمانی این اتفاقات می‌خواهد نشانه‌هایی را به جامعه بدهد یا حرفی را به جامعه برساند برای بنده به عنوان کارشناس اقتصادی سوءتفاهم برانگیز است و امیدوارم دولتمردان حداقل دلیل این همزمانی را برای مردم توضیح دهند تا از سوظنی که در رفتار می‌بینیم دور شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها