یک اقتصاددان در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

با کاهش قیمت ها نرخ واقعی دلار به‌زودی نمایان خواهد شد

درحالی‌ سیر نزولی قیمت دلار در بازار ادامه دارد که اغلب دارندگان خانگی دلار در صف فروشندگان قرارگرفته و اکثر کارشناسان اقتصادی براین باورند این روند ادامه‌دار است و به‌زودی نرخ واقعی دلار را در بازار تجربه می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۶۷۷۱۰
با کاهش قیمت ها نرخ واقعی دلار به‌زودی نمایان خواهد شد

به گزارش جام جم آنلاین، مهدی پازوکی، اقتصاددان در این زمینه گفت: آغاز سیر نزولی نرخ دلار واقعاً هیچ دلیل اقتصادی ندارد و تنها به این دلیل ایجادشده که فشار روانی از بازار ارزی رخت بربسته است.
پازوکی در ادامه افزود: چند روز است که احتمال همکاری واقعی اتحادیه اروپا با ایران برای مقابله با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بیشتر شده که همین نکته جان تازه‌ای به اقتصاد ایران داده و جو سنگین حاکم بر این بازار را برطرف کرده است. ازاین‌رو اگر همین شرایط ادامه داشته باشد یقیناً قیمت‌های پایین‌تر دلار را در بازار خواهیم دید.

این اقتصاددان تأکید کرد: حالا که این شرایط ایجادشده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باید اقتدار بیشتری از خود به نمایش بدهد تا مدیریت دقیق بازار را دوباره به دست گرفته و در آینده نیز بتواند ثبات قابل‌توجهی در این بازار ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه هنوز به نرخ واقعی دلار در اقتصاد کشورمان نرسیده‌ایم به خبرنگار ما گفت: طولانی شدن اثرات روانی حاکم بر بازار ارز طی شش ماه گذشته به‌گونه‌ای این بازار را شکننده کرده است و هرگونه انتقال سیگنال منفی به بازار می‌تواند دوباره سیر نزولی قیمت‌ها را به صعود قابل‌توجه تبدیل کند. به همین دلیل بانک مرکزی باید با استفاده از قدرت قانونی خود هرگونه سیگنال منفی را از بازار دور کند.

پازوکی تصریح کرد: اینکه اغلب دارندگان خانگی ارز در صف فروشندگان دلار قرارگرفته‌اند بیانگر این نکته است که جو روانی حاکم بر بازار مثبت شده و این سفته‌بازان متوجه شده‌اند نمی‌توانند مثل گذشته بازار پرمنفعتی را تجربه کنند و بهتر است از این بازار خارج شوند.

این اقتصاددان معتقد است باید سعی کنیم، بازار واقعی ارز در اقتصاد شکل بگیرد تا با استفاده از دستاوردهای این بازار منطقی قیمت صحیح و اصولی ارز را در چرخه اقتصاد کشورمان تجربه کنیم و در پی آن تولید و رونق را به کشور هدیه بدهیم.

به گفته وی بازار واقعی ارز بازاری است که در آن عرضه و تقاضای واقعی تعیین‌کننده نرخ ارز بوده و جریان سالم اقتصادی بدون هرگونه رانت شکل‌گرفته باشد که اولین پیش‌نیاز چنین بازاری استقلال کامل بانک مرکزی است.

پازوکی با اشاره به انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی از سوی بانک مرکزی به خبرنگار ما گفت: برای اینکه استقلال کامل در بانک مرکزی تجربه شود، رئیس‌کل این بانک باید تحول مناسبی در سیستم مدیریتی این نهاد ایجاد کند و شفافیت هرچه بیشتری را به روند فعالیت‌های پولی و بانکی آن ایجاد کند. به‌این‌ترتیب که نام هر فرد، نهاد، سازمان که از این بانک ارز دریافت کرد در سامانه بانک مرکزی منتشر شده و در اختیار افکار عمومی قرار گیرد.

وی معتقد است با این کار قطعاً جلوی هرگونه رانت گرفته خواهد شد و مردم برای ثبات اقتصادی همراه سیاست‌های منطقی دولت گام خواهند برداشت، نه اینکه امروز می‌بینیم رانت‌های گسترده‌ای در اختیار گروهی خاص قرارگرفته و مردم هم برای استفاده از این رانت وارد بازار شده‌اند که حاصل آن التهاب نرخ ارزی در بازار بوده است.

این اقتصاددان در ادامه تأکید کرد: بانک مرکزی ایران باید از چگونگی برخورد بانک مرکزی ترکیه با التهاب ارزی اخیر در این کشور درس گرفته و دقیقاً همانند این بانک سعی در مدیریت بازار کند. به این دلیل که برخورد مستقل بانک مرکزی ترکیه باعث شد ارزش پول ملی ترکیه دوباره سیر صعودی به خود گرفته باشد.

پازوکی به خبرنگار ما گفت: طی دو ماه اخیر دکتر مرات، رئیس بانک مرکزی ترکیه، علی‌رغم فشار سیاسی ریاست جمهوری این کشور اصول اقتصادی و منافع ملی کشور را در نظر گرفت و شخصاً مدیریت بازار ارزی ترکیه را بر عهده گرفت که نتیجه به نفع اقتصاد این کشور بود و ایران هم دقیقاً باید همین کار را انجام بدهد.

وی تأکید کرد: بانک مرکزی نباید به‌هیچ‌عنوان صندوق‌دار دولت باشد و تنها بر اساس منافع ملی و ثبات ارزی گام بردارد به این دلیل که نتیجه قابل دفاع این کار به نفع مردم و کلان اقتصاد کشورمان خواهد بود. به‌این‌ترتیب هر مسئله‌ای که باعث عدم ثبات ارزی بشود باید از سوی بانک مرکزی با واکنش منطقی روبرو شود که شوک اقتصادی دوباره تجربه نکنیم.


این اقتصاددان معتقد است، ریاست بانک مرکزی اکنون باید با اصلاح ساختار مدیریت میانی این بانک زمینه حضور فعال نیروهای متخصص و تکنوکرات را فراهم کند. به این دلیل که سیستم بانکی ایران فاصله معناداری با بانک‌های بین‌المللی گرفته و اکنون باید این فاصله اصلاح شود.

پازوکی در پایان تأکید کرد: اگر رئیس‌کل بانک مرکزی تصمیم گرفته از این روند نزولی نرخ دلار به نفع اقتصاد و منافع ملی ایران استفاده بهینه داشته باشد باید مقابل هرگونه دستور غیرکارشناسی مقامات سیاسی مقاومت کرده و با ایجاد شفافیت هرچه بیشتر در عملکرد این بانک آرامش را در بازار ایران تزریق کند.

عماد عزتی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها