مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌شمالی نسبت به مصرف مشروبات الکلی هشدار داد و عوارض آن را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۱۶۷۳۹۹
هشدار مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌شمالی نسبت به مصرف مشروبات الکلی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، «بابک سلحشور» با اشاره به این‌که متأسفانه طی چند روز گذشته شاهد فوت شماری از هموطنانمان در سطح کشور هم‌چنین بستری شدن تعداد زیادی بر اثر مسمومیت با الکل بودیم، گفت: متانول یا الکل چوب یا به عبارتی دیگر الکل متیلیک یا صنعتی یکی از انواع الکل موجود در بازار است که در شکل خالص خود مایعی بی‌رنگ و بی‌بو است که از آن در صنایع مختلفی از جمله رنگ‌سازی، لاک‌سازی، شیشه پاک‌کن‌ها، چاپ و تکثیر و رنگ‌بر(حلال) کاربرد دارد.

وی افزود: متأسفانه به‌علت ارزان و در دسترس بودن به‌عنوان ماده‌ای تقلبی به مشروبات الکلی جهت سودآوری اضافه می‌شود، در کشور ما نیز در بسیاری از فروشگاه‌ها و مغازه‌های معمولی به‌عنوان الکل صنعتی به فروش می‌رسد، گاهی اوقات نیز در چرخه فرآیند تولید الکل خوراکی دست‌ساز ممکن است مقادیری متانول ایجاد شود.

وی ادامه داد: این ماده به‌صورت کم و بیش در عرقیات گیاهی به‌علت چرخه تولید و فرآیند آن بوجود می‌آید که مصرف بیش از حد این قبیل مواد نیز ممکن است سبب مسمومیت‌های مزمن خفیف با متانول شوند.

سلحشور اظهار کرد: متانول یا همان الکل چوب یک ماده بسیار سمی، خطرناک و کشنده است که مصرف مقادیر بسیار کم آن نیز می‌تواند موجب عوارض شدید و جبران‌ناپذیری شود بطوری‌که مصرف حدود 2 سی‌سی از متانول با خلوص ۱۰۰ درصد در یک بچه ۱۰ کیلویی و یا ۱۰ سی‌سی در یک فرد بالغ ۶۵ کیلویی می‌تواند به مسمومیت منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: مسمومیت حاد با متانول در کشور ممکن است به‌دنبال مصرف خوراکی اشتباهی و یا عمدی این ماده یا مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز که حاوی مقادیری متانول هستند رخ دهد.

این مقام مسئول توضیح داد: مسمومیت با متانول یک اورژانس پزشکی تلقی می‌شود و لازم است بیماران مسموم هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی و اورژانس‌های مسمومیت مراجعه کنند.

به گفته وی، علائم این قبیل مسمومیت معمولاً با تأخیر و طی ۱۲ الی ۲۴ ساعت پس از مصرف با توجه به مقدار مصرف و درجه خلوص متانول ظاهر می‌شود.

وی علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، درد شکمی و علائم عصبی شامل سردرد، سرگیجه، اختلال هوشیاری، تشنج و کما هم‌چنین علائم چشمی از جمله گشاد شدن مردمک‌های چشم، تاری دید، التهاب عصب چشم و شبکیه و کوری دائمی و سایر علائم از جمله اختلال در اسیدیته خون( اسیدوز متابولیک) و آسیب شدید کلیه‌ها را از عوارض مصرف آن اعلام کرد.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌شمالی با تأکید بر این‌که پیشگیری بهترین راه عدم ابتلا به مسمومیت با متانول است، تصریح کرد: با توجه به توصیه‌های دین مبین اسلام مبنی بر حرام بودن مصرف الکل از استعمال هرگونه مشروبات الکلی به‌ویژه مشروبات الکلی دست‌ساز جداً پرهیز کنید.

سلحشور گفت: برخی مشروبات الکلی به ظاهر استاندارد و اصل موجود در بازار نیز تقلبی است، بنابراین مصرف این قبیل مشروبات الکلی نیز خالی از خطر نیست.

وی توصیه کرد که از مصرف بیش از حد و طولانی عرقیات گیاهی پرهیز شود، چون ممکن است حاوی مقادیری متانول باشند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان‌شمالی افزود: از آنجایی که مصرف متانول سبب علائم شرب خمر از جمله مستی نمی‌شود در صورتی‌که فردی به هر علتی نسبت به مصرف مشروبات الکلی اقدام کند و علائم شرب خمر در او ایجاد نشود و یا علائم مسمومیت ذکر شده در بالا نمایان شود لازم است بدون فوت وقت به اورژانس های بیمارستانی یا اورژانس مسمومیت برای اقدامات درمانی تخصصی مراجعه کند.

وی خطرنشان کرد: در صورت مراجعه تأخیری با توجه به شدت زیاد مسمومیت با متانول ممکن است با عوارض جبران‌ناپذیری از جمله نارسایی حاد کلیه، کبد، کوری دائم و حتی مرگ همراه باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها