افقهی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

هدف دولت از بازی با قیمت ارز چیست؟

نوذر شفیعی در گفت وگو با جام جم آنلاین

پذیرش FATF نیازمند الزاماتی بوده که هنوز فراهم نشده است

کارشناس مسایل بین الملل گفت: چنانچه الحاق ما به کنوانسیون گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF با قبول شرایط یا همان حق تحفظ جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد، امری مطلوب برای گشایش اقتصادی بشمار می آید، لیکن دولت و مجلس در ارزیابی های فنی خود حتما باید صلاح مملکت را برای پذیرش این قانون تشخیص دهند و نهادهای نظارتی نیز پس از امضای این معاهده مسئولند تا رعایت حقوق محفوظه از سوی کنوانسیون مذکور را مورد رصد و مطالبه قرار دهند.
کد خبر: ۱۱۶۷۳۴۳
پذیرش FATF نیازمند الزاماتی بوده که هنوز فراهم نشده است

نوذر شفیعی در گفت وگو با جام جم آنلاین در خصوص الحاق ایران به FATF افزود: بنظر می رسد در بعد فنی، پذیرش این سند بین المللی از سوی ما و اجرای قوانین مربوط به آن، در سطوح بالای کارشناسی مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و موارد مورد نظر ایران که مغایر با منافع ملی بوده تعدیل شده است. اما باید طی چند روزی که فرصت برای تصویب و یا رد پذیرش لوایح مزبور وجود دارد نمایندگان مجلس و دولت به دقت موضوعات پیچیده و ابعاد تخصصی مالی این کارگروه را چکش کاری کرده تا حق شرط ایران در موارد مد نظر در چارچوب این قانون لحاظ گردد.

وی با اشاره به بندها و مفاد این لایحه، تاکید کرد: لایحه اصلاح قانون مقابله با پولشویی و لایحه اصلاح قانون مقابله با تامین مالی تروریسم اخیرا در مجلس به تصویب رسیده و ساز و کارهای پیوستن به FATF در حال پیگیری است. این مطلب بیانگر آن است که نمایندگان برای پذیرش این قانون به جمع بندی های مثبتی دست یافته اند. از طرفی، بانک های ما اعتقاد دارند چنانچه ایران با کارگروه مربوطه همکاری نداشته باشد، عملاً مسیر تبادلات بین بانکی با خارج از کشور مسدود می شود. به همین سبب با رعایت حق تحفظ در مورد کنوانسیون هایی نظیر پالرمو و CFT که ذیل FATF قرار دارند؛ بهانه های لازم از کارشکنی های غرب گرفته می شود و آنها هیچ توجیهی برای عدم همکاری مالی با ما نخواهند داشت.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: عدم پذیرش برخی اسناد بین المللی همچون قانون مبارزه با پولشویی و جلوگیری از تامین مالی گروه های تروریستی بار روانی منفی بر روی اقتصاد کشور می گذارد. تصور می شود بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران هم تمایل به چنین موضوعی دارند. در کل اعتقاد دارم نظیر آنچه مجموعه مطالعات هم نشان می دهد الحاق ما به این قانون برای کشور مفید خواهد بود.

شفیعی در رابطه با این مطلب که عده کثیری از صاحب نظران اعتقاد دارند سرنوشت ورود ما به FATF به برجام ختم خواهد شد و منفعتی برای کشور در بر نخواهد داشت، گفت: همه ما می دانیم در بحث برجام به قدرت رسیدن غیر منتظره شخصی همچون ترامپ معادلات این سند و معاهده چند جانبه را به هم زد. گرچه هیچگاه نقض برجام دولت قبلی و بد عهدی های متعدد آمریکایی ها از چهره آنها زدوده نشد اما باید بپذیریم شرایط با روی کار آمدن رئیس جمهور افراطی آمریکا بسیار متفاوت شده است. اما در مقابل قبول FATF حسن نیت و اراده ما را به جامعه جهانی بیش از پیش نمایان می سازد.

وی در ادامه با اشاره به مواضع رهبر معظم انقلاب درباره اینکه مجلس و دولت خود باید تصمیم بگیرند، که آیا پذیرش لوایح مذکور به نفع منافع ملی است یا خیر، یادآور شد: ایشان فرمودند دولت و مجلس در ارزیابی های خود موظفند در این خصوص کشور را از بلاتکلیفی خارج کنند، این دو قوه می توانند رای مثبت یا منفی بدهند و یا با حق تحفظ این کنوانسیون ها را بپذیرند.

این کارشناس سیاسی در پاسخ به این سئوال که مستقل از پذیرش لوایح خارجی همچون FATF دولت باید چه راه کارهایی برای برون از مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت دلار انجام دهد، خاطر نشان کرد: دولت موظف است در صورت تصویب و یا عدم تصویب این لایحه و فارغ از همه موضوعات به قانون و مصوبات مجلس گردن نهد.

شفیعی در پایان در رابطه با این موضوع که ضمانت اجرای حق تحفظ پس از امضای این معاهده چیست، بیان کرد: نهادهای نظارتی تعیین شده از سوی دولت- مجلس شورای اسلامی – شورای نگهبان و... بعنوان بازوهای نظارتی موظفند پیگیر این مسئله باشند و وقتی دولت اصرار به الحاق دارد قاعدتا باید این پیش بینی را در دستور کار خود قرار داده باشد.

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها