افقهی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

هدف دولت از بازی با قیمت ارز چیست؟

سرپرست سابق وزارت امور اقتصادی در گفت وگو با جام جم آنلاین

تصویب FATF خسرانی بدتر از برجام است

سرپرست سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: پذیرش FATF از سوی جمهوری اسلامی ایران آدرس غلط عبور کشور از بحران اقتصادی است و در این صورت کشور با خسران مشابه برجام رو به رو خواهد شد و مطمئنا آمریکا و دیگر کشورهای غربی در این بین دنبال رخنه در اطلاعات مالی ما هستند.
کد خبر: ۱۱۶۷۲۱۸
تصویب FATF خسرانی بدتر از برجام است

دکتر حسین صمصامی در گفت و گو با جام جم آنلاین با اشاره به موضوع بررسی تصویب لایحه FATF (گروه ویژه اقدام مالی مبارزه با پولشویی و تروریسم) اظهار کرد: تجربه برجام به ما نشان داد نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شویم. این تجربه در عین حالی که برای جمهوری اسلامی ایران بسیار پرهزینه بود در جای خود برای مسئولان کشور عبرت آموز بود. عبرتی که به ما هشدار می دهد نباید از این به بعد زیر بار قوانینی که غربی ها در چارچوب منافع خودشان تصویب کرده اند رفت.

وی با بیان اینکه در بحث توافق هسته ای ما به تمام تعهدات خود عمل کرده ایم، اما طرف مقابل هیچ یک از قول های خود را دست کم در حوزه اقتصادی انجام نداده، افزود: طبق مفاد برجام فعالیت رآکتور هسته ای خود را تعدیل و یا تعطیل کردیم، غنی سازی اورانیوم را تا حد فاحشی کاهش دادیم، مضاف بر این میزان قابل توجهی از سانتریفیوژهای خود را از چرخه فعالیت خارج نموده ایم. در چنین شرایطی آورده برجام برای اقتصاد ما چه بوده است؟

این اقتصاددان خاطر نشان کرد: بنده در همان روزهای اولیه تصویب برجام توسط مجلس در یک مناظره تلویزیونی هشدار دادم اروپایی ها حتی به قیمت اعطای بالاترین امتیاز از طرف ما قائل به ارایه تسهیلات به جمهوری اسلامی ایران نیستند و امروز هم متاسفانه برخی در داخل تلاش دارند با الحاق ایران به کنوانسیون های خارجی نظیر FATF تجربه ناگوار برجام را در کشورمان تکرار کنند.

صمصامی در همین رابطه ادامه داد: در بحث برجام مسئولان ما با یک خطای راهبردی روبه رو شدند و آن این مطلب بود که به اروپایی ها صراحتا اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران در توسعه اقتصادی گیر افتاده و شما باید ما را کمک کنید. خب در چنین وضعیتی مسلم است که دشمنان سو استفاده می کنند و این مسئله را مستمسکی برای فشار بیشتر روی اقتصاد ایران قرار می دهند. امروز هم آقایان دوباره در شرف مرتکب شدن چنین اشتباهی در قالب پذیرش FATFهستند.

سرپرست سابق وزارت امور اقتصادی و دارایی با انتقاد از ساز و کار ایجاد شده توسط کشورهای غربی و آمریکا موسوم به FATF ابراز کرد: این مصوبه که سال ها پیش توسط ایالات متحده و هم پیمانانش مبنی بر مبارزه با پولشویی – جرائم سازمان یافته و جلوگیری از تامین منابع مالی تروریسم تصویب شده، ماهیتا خنده دار و مضحک است. برخی از اعضای این ساز و کار مالی همچون آمریکا با مساعدت عربستان سعودی و امارات در منطقه تروریسم را ایجاد و توسعه داده اند و باید سئوال کرد وجه متناسب این اقدام با مبارزه با مصادیق جلوگیری از دسترسی تروریسم به منابع پولی و بانکی در چیست؟

وی اصرار خارجی ها مبنی بر پذیرش قانون مذکور را نوعی تحمیل و زورگویی از سوی قدرت ها علیه ایران خواند، افزود: این اقدام با هدف از بردن ثبات امنیتی و اطلاعاتی کشورمان از سوی آمریکا و اروپا عملیاتی شده، حرکتی کاملا از پیش طراحی شده است. در شرایطی که امکان رخنه امنیتی سرویس های جاسوسی به کشور با توجه به اشراف اطلاعاتی امنیتی دستگاه های ما در پایین ترین سطح قرار دارد، قدرت ها مکانیزمی تدوین نموده اند تا این امکان برای خودشان تسهیل گردد.

صمصامی در پاسخ به این سئوال که چه استدلال متقنی برای اثبات این مسئله وجود دارد، گفت: آنها تلاش دارند به هر نحوی شده در مراودات بانکی ما سرک بکشند و یکی از الزامات اجرایی FATF رصد تراکنش های بین بانکی و ورود و خروج پول از مبداء و مقصد است و لذا شما شک نکنید اولین پولی که با نهادهای انقلابی و نظامی چون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رد و بدل شود، آنها سپاه را به بهانه واهی مبارزه با تروریسم تحریم خواهند کرد.

وی با بیان اینکه دشمنان نظام دنبال گزارش گیری از سیستم مالی کشورمان هستند و نه ارایه خدمات مطلوب و گشایش ارزی در بانک های ایرانی، تاکید کرد: مجلس و دولت با پذیرش چنین الحاقیه ای دست به خود تحریمی خواهد زد و در کنار تحریم های آمریکایی که از 13 آبان شدت می گیرد باز هم تحریم مضاعفی بر مردم ما تحمیل می شود. بنابراین اینکه مسئولان ما تصور کنند با گزارش دهی مالی به FATF و شفافیت پولی در بحث سوئیفت و ارز گشایشی رخ می دهد نه تنها یک اشتباه راهبردی است بلکه غربی ها تلاش دارند بهانه ای بدست آورند تا روزنه های محدود سوئیفت را هم به بهانه های مختلف مسدود سازی کنند.

صمصامی در این باره گفت: شک نکنیم اروپایی ها بدون اجازه دولت آمریکا امکان کارگشایی در نقل و انتقالات ارز و مبادلات بین بانکی برای جمهوری اسلامی ایران را نخواهند داشت و هدف اصلی در اختیار قرار گرفتن اطلاعات محرمانه نظام بانکی که عرفا برای هر کشوری محفوظ است در دستور کار قرار دارد. باید گفت، پذیرش FATF آدرس غلطی است که دولت به مردم و نمایندگان مجلس ارایه کرده و نابسامانی بازار سکه و ارز و افزایش تورم ربطی به این موضوعات ندارد. لذا بیم آن می رود در صورت الحاق ایران به کنوانسیون مزبور خسرانی مشابه برجام در انتظار اقتصاد و سیاست کشور خواهد بود.

این اقتصاددان در جواب این پرسش که فارغ از معاهدات بین المللی همچون FATF راه کار داخلی ما برای خروج کشور از بحران اقتصادی چیست، عنوان کرد: دولت سعی دارد بی تدبیری مدیریتی خود را به دوش خارجی ها و تحریمها بی اندازد. اگر چه ظهور شخصی چون ترامپ و تحریم روی اقصاد هر کشوری تاثیر می گذارد اما همان طور که رهبری معظم انقلاب هم به آن اشاره نموده اند، سهم آن در بحران اقتصادی اندک است و بیشتر باید با سوء مدیریت ها مبارزه کرد تا اینکه در خارج از کشور در پی حل مسئله باشیم.

صمصامی افزود: امروز بازار و نظام اقتصادی ما دچار نوعی ولنگاری شده است و اساسا دولتی ها بازار را رها کرده اند. در چنین شرایطی همه اقشار دنبال خرید و فروش هستند، چه توجیهی وجود دارد که فروشنده خودرو و موبایل وارد بازار ار شود. دولت با نامدیریتی خود عملا به بازار قاچاق ارز و سکه رسمیت بخشیده است و به همین دلیل است ما شاهد ظهور دلار 20هزار تومانی هستیم. از این رو معتقدم بی کفایتی در ساماندهی نظام اقتصادی کشور ربطی به تایید و عدم تایید FATF ندارد و اینکه دولتمردان ما تصور کنند با اجرای قانون مذکور مشلات ما با آمریکا حل می شود عملا تصوری غلط است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها