اگر تجهیزات آتش نشانی پیشرفته، استاندارد و مناسب بودند، در طول سال تا چه اندازه از میزان قربانیان حوادث مختلف آتش سوزی کاسته می شد؟
کد خبر: ۱۱۶۶۹۹۳
پیشرفته ترین تجهیزات آتش نشانی چیست؟ (تصاویر)

به گزارش جام جم آنلاین ، نوع تجهیزات آتش نشانی ارتباط صد در صد مستقیم با جلوگیری از خسارات به ساختمان ها و نجات جان افراد دارد. فقدان تجهیزات مناسب یکی از معضلات دایره آتش نشانی به شمار می رود. بدون آنها یک آتش نشان هر چقدر هم ورزیده، با تجربه و فداکار باشد، نمی تواند کار چندانی از پیش ببرد. با فراهم آوردن تجهیزات پیشرفته نه تنها آتش نشان که افراد گرفتار شده در حریق نیز با خطرات کمتری مواجه می شوند.

در ادامه با فهرستی از پیشرفته ترین لوازم آتش نشانی آشنا می شویم، فهرستی که تمامی ایستگاه های آتش نشانی باید آن را در اختیار داشته باشند.

ماسک Scott Sight

این یکی از مدرن ترین تجهیزات مربوط به آتش نشانی است و تحولی شگرف در زمینه اطفای حریق و نجات جان افراد محسوب می شود. یک شرکت آمریکایی ماسک های آتشنشانی را با نام Scott Sightsتولید کرده است که با بهره بردن از یک صفحه نمایش در داخل آن می توان اتفاقاتی را که در فضای حریق رخ می دهد، اما به دلیل دود زیاد محیط قابل رویت نیست، مشاهده کرد.

وضوح تصاویر در این صفحه نمایشگر 120*150 و با قابلیت 9 فریم بر ثانیه است. صفحه نمایشگر داخل این ماسک ها دارای «لنزهای نامحدود خود مات کن» به منظور از بین بردن دود زیاد محیط برای ضبط فیلم ویدیویی حرارتی است. همچنین داخل این ماسک سیستم و تنظیم درجه حرارت وجود دارد.

این ماسک ویژه با باتری کار می کند و با یکبار شارژ کامل می توان 4 ساعت از آن استفاده کرد.

کلاه نجات (Life Guard hood )

این نوع کلاه پیشرفته آتش نشانی کم کم جایگزین کلاه های قبلی آتش نشانان می شود. این کلاه ضریب دفاعی بسیار بالایی دارد و سبک تر از نوع قبلی است. نفس کشیدن هم راحت تر است. زمانی که دودها و گازهای کشنده حاصل از آتش گرفتن یک ساختمان نفس کشیدن یک آتشفشان را سخت تر می کند. این کلاه بسیار جدید و پیشرفته خطرات احتمالی خفگی را کمتر می کند.

آتش خاموش کن پیشرفته (Cold Fire extinguisher )

امنیت بی نظیری که این آتش خاموش کن پیشرفته و جدید به وجود می آورد باعث می شود که حضور آن در تمامی ایستگاه های آتش نشانی واجب و ضروری به نظر برسد. این نوع آتش خاموش کن ابتدا گرمای آتش را خنثی می کند، زنجیره های شیمیایی را می شکند و منبع سوخت را به منظور جلوگیری مجدد از اشتعال به سرعت خاموش می کند. این نوع کپسول آتش خاموش کن در سایزهای مختلف موجود است و به راحتی می توان آن را شارژ کرد. این نوع تجهیز ویژه آتش نشانی در روغن های گریس، روغن، بنزین و حتی فلزات قابل اشتعال مانند منیزیم موثر واقع می شود و ابزاری کاملا مفید در کلیه لوازم حمل و نقل نیز به شمار می آید.

نردبان ویژه کوچک

متاسفانه یکی از بزرگ ترین معضلات در زمینه تجهیزات آتش نشانی در ایران فقدان «نردبان» استاندارد است. اما در دنیای مدرن آتش نشانی استفاده از نوعی نردبان که کوچک و کم حجم است، کاربرد زیادی دارد. یکی از استفاده های نردبان کوچک این است که آتش نشان می تواند آن را به راحتی با خود حمل و در یک محوطه آتش گرفته در نقاط مختلف استفاده کند. این وسیله به دلیل کوچکی به راحتی قابل حمل است و بر خلاف نردبان های بلند می توان آن را به سادگی در آسانسور حمل کرد. نردبان یاد شده وقتی که در حالت جمع شده قرار دارد تنها 4 فوت و 7 اینچ جا می گیرد. اما وقتی باز می شود بیشتر از 17 فوت طول آن ارزیابی می شود. این نردبان از جنس آلومینیوم است.

نرم افزار Cummins’ Inline 7

این آداپتور دارای پردازنده سریع تر، الگوریتم های قوی تر، حافظه بزرگتر و مدل پیچیده تری از مدل های قبلی است. این آداپتور به طور همزمان به کانال های داده های چند رسانه ای دسترسی دارند و به صورت هوشمند خبر از سوانح آتش سوزی می دهد.

Inline 7 با مجموعه ای از سرویس های مختلف برای دریافت و آپلود کنترل های الکترونیکی جهت اطفای حریق سازگار است. این نوع تکنولوژی از فن آوری های USB، WiFi و بلوتوث پشتیبانی می کند.

دستگاه Leader Scan

این دستگاه جهت تشخیص تنفس افرادی است که زیر آوار مانده اند. «لیدر اسکن» برای شناسایی زنده به دام افتاده و یا دفن و غرق شده، پس از حوادثی مانند زلزله، فروپاشی ساختاری و لغزش های زمینی طراحی شده است. این یک تکنولوژی زیر سطح آوار را پردازش می کند و هر حرکت افراد به دام افتاده را تا 100 فوت در فضای آزاد تشخیص می دهد.

دستگاه Portable scene light (نور قابل حمل)

این دستگاه با استفاده از شش چراغ لامپ قابلیت استفاده به مدت طولانی را دارد. نور سر دستگاه به صورت چرخشی عمل می کند ومی تواند بر روی یک قطب تلسکوپی به ارتفاع کلی 72 اینچ گسترش یابد. این دستگاه آتش نشانان را قادر می سازد تا پرتو نور را دقیقا در جایی که مورد نیاز است هدایت کند.

منبع: firechief

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بابک
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۴
۰
۰
آتش نشانی یک شغل خیلی مهم و سختی است
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها