نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خبر داد

عربستان پرونده شهدای ایرانی مسجد الحرام را به جریان انداخت

نماینده ولی فقیه در امور حج مطرح کرد:

آخرین وضعیت پرونده شهدای حادثه مسجدالحرام

نماینده ولی فقیه در امور حج گفت: عربستانی ها با ارسال نامه ای، اسامی شهدا و وراث حادثه مسجدالحرام را خواستار شده اند.
کد خبر: ۱۱۶۶۸۵۹
آخرین وضعیت پرونده شهدای حادثه مسجدالحرام

به گزارش جام جم آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود پیگیری های مسئولان وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت درخصوص فاجعه منا، اما خانواده شهدای این فاجعه از روند پیگیری ها رضایت کاملی ندارند؟ افزود: اساساً وقتی حادثه ای برای ایرانی ها در یک کشور دیگر اتفاق می افتد پیگیری آن از نظر قانونی وظیفه وزارت امور خارجه است و هیچ راه دیگری هم وجود ندارد چرا که آنچه که در کشورها مورد توافق است و به رسمیت شناخته می شود، سفارتخانه ها و مسئولان کشوری هستند.

وی گفت: اما ما هم با وجود چنین شرایطی از همان سال 94 که این حادثه رخ داد تا به امروز از هیچ تلاشی فروگذار نکردیم و با اینکه شرایط به گونه ای است که اکنون ارتباط مان با عربستان از لحاظ دیپلماسی قطع است اما نخستین سخنی که در مذاکراتمان با مسئولان حج عربستان داشتیم پیگیری حادثه مسجدالحرام و فاجعه منا بوده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: امسال بحمدالله تا حدودی جلو رفتیم و در ملاقاتی که با امیر مدینه که فرزند پادشاه است ، داشتیم قول هایی داد و وقتی از من سوال کرد که اولویت مباحث مان کدام است گفتیم اولین مسئله ما مسئله شهدای مسجدالحرام و مناست.

حجت الاسلام قاضی عسکر گفت: تحرکاتی آغاز شده است و اکنون نامه رسمی سفارت عربستان به وزارت امور خارجه ارسال شد مبنی بر اینکه اسامی شهدا و وراث حادثه مسجدالحرام را برای آنها ارسال کنیم.

وی افزود: قرار شد وکیلی هم تعیین کنیم که غرامت از طریق او پرداخت شود و ما تا چند روز گذشته اقداماتی انجام داده ایم و برخی خانواده ها به دلیل شرایطی که داشتند با تأخیر وکالت دادند اما وکالت آماده شد و منتظریم مذاکره بعدی هم نتیجه بدهد چون اگر اینها بخواهند مبلغ را در امریکا به ما بدهند به احتمال قوی باز این مبلغ آنجا بلوکه خواهد شد و شاید با توجه به موضوع تحریم نتوانیم آن را منتقل کنیم.

قاضی عسکر گفت: پیشنهاد ما این بود که این مبلغ را به کشور ثالثی که با ما ارتباط بهتری دارد ، بدهند تا بتوانیم مسئله خانواده شهدا را یکی پس از دیگری حل کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: با وجود اینکه بودجه ای برای این کار در اختیار نداشتیم و وزارت خارجه هم اظهار می کرد بودجه ای ندارد، من حتی از سازمان حج و زیارت خواستم و در هماهنگی با دادستانی کل کشور، وکیلی را در عربستان انتخاب کردیم که حدود صد هزار ریال سعودی به صورت تنخواه فعلاً از بودجه سازمان حج و زیارت به آنها داده شده است تا آنها این مسئله را در درون عربستان پیگیری کنند.

قاضی عسکر گفت: به طور روشن و صریح باید بگویم که محاکم بین المللی در اختیار قدرت های بزرگ هستند و اینها را با پول و قدرت خریداری می کنند و ما نمی توانیم در این محاکم کاری انجام دهیم و اگر کاری هم بخواهد انجام شود باید از طریق وزارت امور خارجه باشد بنابراین ما راهی در آن طرف نداشتیم و راهمان در خود عربستان است که از این طریق پیش می رویم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: نکته بعدی کمیته حقیقت یاب بوده است که من درخصوص این کمیته نیز صحبت هایی کردم و وزیر حج عربستان رسماً گفت که به دلایل مختلف گزارش نهایی کمیته حقیقت یاب را آماده نکرده اند و وقتی گفتم چرا پس از گذشت سه سال هنوز این گزارش آماده نشده است به ما گفتند که اطلاعات زیادی از این طرف و آن طرف جمع کرده ایم و ما منتظریم آن را به ما اعلام کنند.

قاضی عسکر افزود: این یک طرف قضیه است چون اگر اینها بخواهند خودشان بدون اطلاع ما این کار را بکنند مورد قبول ما نیست و من به آنها اظهار کردم که فیلم ها و مدارکی را که دارند در اختیار ما بگذارند و ما هم تحقیق کرده ایم و نگذاشتیم این حادثه مخفی بماند یا فراموش شود و در همان سال نخست با حدود 800 نفر از کسانی که از نزدیک حادثه را دیده بودند مصاحبه تلویزیونی انجام شده است و دقیق گزارش کردند و خودمان هم تحقیق کردیم و بیش از 10 جلد کتاب منتشر شده است و به طور پیوسته در حال پیگیری هستیم.

وی گفت : شاید برخی خانواده های شهدا در جریان این امور قرار نگرفته اند و به آنها حق می دهیم چون آنها داغدیده هستند اما من شهادت می دهم که از همان زمان وقوع حادثه تا الان هفته ای نبوده است که این موضوع را پیگیری نکرده باشم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: دوستان ما در بعثه و در سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه هم مکرر پیگیری کرده اند که امیدواریم خداوند توفیق دهد تا بتوانیم این پرونده را به طور کامل ببندیم و رضایت خانواده ها از این موضوع حاصل شود.

قاضی عسکر گفت: برای شفاف شدن هر چه بیشتر موضوع نیاز است بگویم که برخی خانواده ها بر بحث مجازات سعودی ها تاکید می کنند در حالی که اگر به فرض هم این موضوع محقق شود چیزی نیست که در اختیار ما و سازمان حج و زیارت باشد و این انتظار را از ما نباید داشته باشند که بتوانیم این کار را بکنیم.

وی افزود: ما در حد مقدورات، امکانات و روابطی که در حج با طرف مقابل مان داریم تلاش می کنیم این کار انجام شود اما براساس دلایل و شواهد تا این لحظه هیچ دلیلی بر عمدی بودن حادثه پیدا نکردیم.
نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت : به هر حال سوءمدیریت و سوءتدبیر بوده است و متأسفانه به دلیل برنامه ریزی های غلط در گذشته هم مشابه این حوادث پیش آمده بود اما ما تا این لحظه هنوز سندی دال بر عمدی بودن آن پیدا نکردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها