یک کارشناس اقتصادی، اعتمادسازی برای جذب سپرده ارزی، راه‌اندازی بازار سلف ارزی و عرضه اوراق گواهی سپرده ریالی بلند‌مدت و با نرخ سود بالا را از جمله راهکارهای مدیریت بازار ارز دانست.
کد خبر: ۱۱۶۶۶۹۲
۳ راهکار برای مدیریت بازار ارز

به گزارش جام جم آنلاین، سید مهدی بنی‌طبا در گفت‌وگو با فارس در مورد راهکارهای مدیریت بازار ارز اظهار داشت: دولت و بانک مرکزی باید سپرده‌گیری ارزی را به طور جدی پیگیری کند و حتی باید اعتماد‌سازی شود.

وی افزود: به همین دلیل به نظر می‌رسد، باید طرحی در مجلس تدوین شود و یا لایحه‌ای به مجلس داده شود که براساس آن بانک مرکزی و دولت ملزم به بازپرداخت اصل و سود سپرده‌های ارزی شوند.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال که آیا این نرخ‌های سود سپرده‌ ارزی برای دارندگان ارز جذاب است، گفت: نرخ سود برای این سپرده‌ها چندان اهمیت ندارد، بلکه امنیت نگه‌داری سپرده‌های ارزی مهم است و اساسا استقبال از این سپرده‌گیری‌ها منوط به امنیت سپرده‌گذاری است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر کشور به این نتیجه برسد که مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا کند، در آن صورت همان اعتماد به سپرده‌گذاری ارزی مخدوش نمی‌شود، گفت: اگر قانونی در این زمینه تصویب شود، عطف به ماسبق نمی‌شود. اگر چنین قانونی تصویب شد، مشمول معاملاتی می‌شود که پس از تصویب قانون انجام شده است، بنابراین سپرده‌های ارزی که پیش از تصویب این قانون جذب می‌شود و یا طلایی که خریداری شده است، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود.

این کارشناس اقتصادی در مورد راه‌اندازی بازار سلف ارزی گفت: هم یکی از روش‌های مدیریت بازار ارز است که البته باید به لوازم و جنبه‌های آن توجه شود. به عنوان مثال وقتی اوراق سلف ارزی پتروشیمی منتشر می‌شود، دیگر نباید نرخی برای فروش ارز در داخل برای پتروشیمی‌ها تعیین کرد.

وی در پاسخ به این نکته که در صورت آزاد شدن نرخ ارز پتروشیمی‌ها، پس باید نرخ خوراک پتروشیمی‌ها آزاد شود، گفت: بله، باید آزاد شود.

بنی‌طبا با اشاره به ضرورت صدور اوراق گواهی سپرده ریالی گفت: از این جهت که سیّالیت نقدینگی را کاهش می‌دهد، در چنین شرایطی عرضه این اوراق توصیه می‌شود. به‌طور طبیعی با توجه به اینکه امکان‌نقدشوندگی این اوراق از سپرده‌ کمتر است، نرخ سود آن باید از سایر سپرده‌ها بالاتر باشد.

وی تاکید کرد: می‌توان به جای افزایش نرخ سود بانکی، اوراق گواهی سپرده بلندمدت‌تر از سپرده‌های یکساله، با نرخ سود بالاتر از نرخ‌های موجود صادر کرد و این اقدام هم مزایای بیشتری دارد و هم هزینه کمتری برای سیستم بانکی خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها