کوشکی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

سخنرانی روسای جمهور در سازمان ملل باید قاطع و صریح باشد

هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل به‌رسم هرساله با حضور روسای جمهور کشورها و برخی نخست وزیران کارش را در نیویورک آغاز کرد.
کد خبر: ۱۱۶۶۴۷۹
ششمین حضور روحانی در سازمان ملل از دریچه رسانه های داخلی
حسن روحانی به همراه تیمی 40 نفره به نمایندگی از ایران حضور در جایگاه سخنرانی مجمع عمومی را برای ششمین بار تجربه کرد.
او سخنان خود را ضمن تبریک به خانم ماریا فرناندا اسپینوزا، وزیر امور خارجه پیشین اکوادور که حالا بر کرسی ریاست دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل تکیه زده است، این‌گونه آغاز کرد: امروز در شرایطی گرد هم آمده‌ایم که جهان، از خودسری و بی‌توجهی برخی از دولت‌ها به ارزش‌ها و نهادهای بین‌المللی در رنج است.
پیام حضور ما در اینجا، آن است که ایجاد منافع و امنیتِ جهان با کمترین هزینه، در سایه هماهنگی و همکاری کشورها امکان‌پذیر است.
در کنار انتقادات به اوضاع‌ و احوال جهان،‌ اما موضوع برجام، خروج یک‌جانبه آمریکا از قرارداد بین‌المللی برجام و اعمال تحریم‌ها علیه ایران محورهای مهم صحبت‌های رئیس‌جمهور بود.

حسن روحانی همچنین در میان سخنان خود مدل جدیدتر پیشنهاد محمد خاتمی رئیس‌جمهور وقت ایران را تکرار کرد.

او خطاب به سران دنیا اعلام کرد وقت آن رسیده است که گفتگو کنیم و برای این امر نیازی به‌عکس دونفره نیست، او همچنین دونالد ترامپ را به گفتگو دعوت کرد.

او همچنین تحریم اقتصادی را نوعی تروریسم اقتصادی دانست که مردم ایران را مورد هدف قرار داده است و این کار یک تناقض رفتاری با مردم کشوری است که خواهان رابطه با آن‌ها است.

رسانه‌های اصولگرا، تیترهای انتقادی را برای گزارش‌های خود انتخاب کردند.

خبرگزاری تسنیم در تیتر خبر خود از سخنرانی شب گذشته رئیس‌جمهور نوشت: آمریکا پنهان نمی‌کند که در ایران به دنبال براندازی است و هر مذاکره‌ای باید در تداوم برجام باشد.

خبرگزاری فارس هم تیتر زد: تحریم‌های یک‌جانبه نوعی تروریسمِ اقتصادی است/ آمریکا همه جهان را تهدید می‌کند.

خبرگزاری مهر هم نوشت: سازمان ملل، یکی از ادارات دولت آمریکا نیست.از سویی دیگر، رسانه‌های جناح مقابل برای صحبت‌های حسن روحانی تلاش کردند فضایی ملایم‌تر و همسو با پیشنهاد گفتگوی آقای رئیس‌جمهور را پیش بگیرند.

خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت نوشت: آمریکا به میز مذاکره‌ای که برهم زده بازگردد.

خبرگزاری ایسنا هم با تیتر مشابهی به بررسی صحبت‌های حسن روحانی پرداخت و از لزوم مذاکره مجدد با آمریکا این‌گونه به نقل از حسن روحانی نوشت: از همان‌جایی و از همان کسی که گفتگو را قطع
کرده و پیمان را زیر پا گذاشته است، شروع شود. شروع آن، پایان دادن به تهدید و تحریم ظالمانه‌ای است که ناقضِ اصولِ اخلاقی و حقوق بین‌الملل است.

خبرگزاری ایلنا هم این‌گونه تیتر زد: جهان دوستی بهتر از ایران نخواهد داشت و به میز مذاکره برگردید.

برخی روزنامه‌های اصلاح‌طلب هم مانند روزنامه آرمان صحبت‌های شب گذشته حسن روحانی را نشست هفتاد و سوم این‌گونه تفسیر کردند: روحانی در نقطه مقابل رئیس‌جمهور آمریکا قرار داشت، که توانست با آرامش و تسلط جو نشست را به‌تمامی تحت تأثیر قرار دهد.

روحانی به‌خوبی نشان داد که چگونه سازمان ملل و شورای امنیت به بازیچه آمریکا تبدیل‌شده است. با توجه به اینکه از ماه‌ها قبل دولتمردان آمریکایی بر مذاکره و گفت‌وگو با ایران مانور می‌دهند، روحانی توانست با آرامش از یک‌جانبه‌گرایی آمریکا بگوید و درعین‌حال تأکید کند که برجام به دلیل اهمیتی که داشته، همچنان توسط کشورها ماندگار است.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب شرق و اعتماد هم تیتری متناسب به اوضاع‌ و احوال آقای رئیس‌جمهور انتخاب کردند و از گفتگوی پیشنهادی حسن روحانی نوشتند.

روزنامه‌های جناح اصولگرا هم مانند کیهان به این صحبت‌ها واکنشی متفاوت نشان دادند.

این روزنامه این‌گونه تیتر زد: تعهد در برابر تعهد، نقض در برابر نقض و تهدید در برابر تهدید.

روزنامه وطن امروز هم گزارش خود را با این تیتر سؤالی بر روی گیشه فرستاد: تروریست‌ها در پایتخت‌های غربی چه می‌کنند؟

رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی هم البته در برابر این سخنرانی که جنس متفاوت از سال گذشته داشت بی‌تفاوت نبودند.

تارنمای فارسی‌زبان بی‌بی‌سی جدای از گزارش تصویری خود، در خصوص ششمین سخنرانی حسن روحانی جنبه انتقادی رئیس دولت دوازدهم را هدف گزارش خود قرارداد و این‌گونه نوشت: آمریکا فکر می‌کند چون زور دارد حق هم دارد.

صدای آمریکا اما ترجیح داد صحبتی از حضور حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و صحبت‌هایش، انجام ندهد. صفحه خبرگزاری صدای آمریکا فقط به پوشش حرف‌های دونالد ترامپ بسنده کرد و حرفی از ایران به میان نیاورد.

اما آنچه صحبت‌های این بار حسن روحانی در سازمان ملل را متفاوت از قبل کرده بود،‌ تغییر لحن گفتاری و حتی اعلام برخی مواضع ایران بود، اما انتخاب رویکردی که پیش‌ازاین هم انتخاب‌شده و به آن نتیجه مطلوب نرسیده کمی سؤال‌برانگیز است.

دولت آمریکا پیش‌ازاین، یک‌بار پاسخ اعتماد ایران و تلاش برای انجام گفتگو را درصحنه بین‌المللی به نمایش گذاشته است.

اما اینکه چرا حسن روحانی راه رفته را دوباره پیشنهاد می‌دهد و آن را مطرح می‌کند، سؤالی است که برای پاسخ آن باید منتظر ماند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها