گودرزی در گفت‌وگوی تفضیلی با جام‌جم آنلاین تشریح کرد:

چرا موشک می‌سازیم ولی پوشک نه؟

فرمانده سابق هوابرد ارتش در گفت وگو با جام جم آنلاین

در انتقال فرهنگ دفاع مقدس به جوانان موفق نبوده ایم

فرمانده سابق تیپ 65 نوهد (نیروهای ویژه هوابرد) ارتش جمهوری اسلامی ایران و استاد دانشگاه در حوزه علوم نظامی با بیان اینکه به منظور تعمیم فلسفه و آرمان دفاع مقدس به جامعه امروز باید جانفشانی های رزمندگان را به مردم و مسئولان گوشزد کنیم، گفت: جنگ ما با دشمن مطابق قواعد نظامی گری در اصل جنگ جهانی ایران با عراق محسوب می شود و ضرورت دارد نسل سوم و چهارم انقلاب آگاه شود در چه شرایطی قوای مسلح و بسیج مردمی، کشور را از مهلکه سقوط نجات داد.
کد خبر: ۱۱۶۶۴۷۸
در انتقال فرهنگ دفاع مقدس به جوانان موفق نبوده ایم

امیر سرتیپ بیژن پارسا در گفت وگو با جام جم آنلاین در تبیین عملکرد رزمندگان در دفاع از کشور با اشاره به جنگ نابرابر جمهوری اسلامی ایران با 50 کشور که به عراق کمک می کردند، افزود: زمان جنگ وقتی ما یک گلوله توپ به مواضع ارتش بعث شلیک می کردیم، آنها در پاسخ با ده ها گلوله جبهه ها را مورد هدف قرار می دادند. از طرفی تانک های ما جزء تانک های رده پایینی بود که نسل پیشرفته آن را خارجی ها حتی در مقابل پرداخت مبلغ گزاف به ما واگذار نمی کردند. در مقابل دشمن متجاوز بعثی به تانک های تی 72 یعنی مدرن ترین جنگ افزار زرهی آن موقع مجهز بود که حتی خمپاره آرپی جی هم برای انهدام آن کارگر نمی افتاد، حتما باید با موشک های قوی مورد هدف قرار می گرفت.

وی تصریح کرد: صدام سربازان وظیفه خود را از ابتدای جنگ تا سال 67 که جنگ تمام شد، لحظه ای ترخیص نکرد. این در شرایطی بود که سربازان ما پس از 2 سال خدمت و طی دوره احتیاط پی سرنوشت خود می رفتند. از این رو شما تصور کنید سربازی که بیش از 7 سال در میدان مبارزه می کند، در مقابل سرباز ایرانی دارای چه مهارتی است. مسلما وجود این قبیل مشکلات کاملا صحنه جنگ را برای جمهوری اسلامی ایران بویژه در اوایل جنگ به طرز گسترده ای نابرابر می کرد. با همه این شرایط باید پرسید امروز کشور عراق در چه وضعیتی قرار دارد و ایران در چه جایگاهی ایستاده است؟ یک شهروند عراقی وقتی از خانه خود خارج می شود هرگز اطمینان ندارد که حتما باز خواهد گشت. لذا این امنیت و آسایشی که پهنه کشور را فرا گرفته است، نتیجه خون شهدا و از خود گذشتگی رزمندگان در همه یگان های مسلح است. پس ضرورت دارد همیشه رشادت های این عزیزان را به مردم شریف خود گوشزد کنیم.

پارسا با انتقاد از برخی رفتارها از سوی مسئولین که دایما دشمن بعثی را برای مردم کوچک، ضعیف و خوار معرفی می کنند، خاطر نشان کرد: متاسفانه این مسئله به انتقال پیام عاشورا هم تسری پیدا کرده است. در حالی که در ایام شهادت امام حسین (ع) قرار داریم یزید را فقط فردی شراب خوار، زن باره و سگ باز معرفی می کنیم. اما وقتی در مورد این ملعون منابع را مطالعه می کنیم در زمان خودش ابرقدرتی بوده، به گونه ای که امپراتوری روم از حاکم ظالم شام حساب می برده است. به تعبیر دیگر یزید و یزدیان آمریکای امروز هستند که حامی اصلی همه دشمنان ایران محسوب می شوند. بنابراین این پرسش به ذهن می رسد آیا ما یزید و صدام را توانسته ایم به خوبی در بوته شناسایی مردم خود قرار دهیم؟ آیا این امکان را به جوانان داده ایم به این درک برسند که سید الشهدا و رزمندگان ما با کدامین یزید مقابله کرده اند؟

وی در ادامه گفت: اینکه می گویند ارتش عراق تا بن دندان مسلح بود اشتباه مصطلح است، بلکه صدام تا فرق سر به تسلیحات غرب و شرق تجهیز بود. رژیم بعث در مقابل 5لشکر ما از 12 لشکر سود می برد، اما مردم ما بدانند ما خواستیم و اراده کردیم تا دشمن متجاوز را از کشور بیرون کنیم و در نهایت هم به طرز غرورآمیزی به پیروزی دست یافتیم. فرهنگ دفاعی کشور الگوی مناسبی برای جامعه امروز ماست و این پیام را به مسئولان و جوانان می رساند که با وجود انباشت مشکلات باور و ایمان قوی هر دشمنی را حتی با وجود هم پیمانان متعدد از پای در خواهد آورد.

امیر پارسا در خصوص اینکه نهادهای ذیربط تا چه میزان در شناساندن ابعاد مختلف و لایه های پنهان رشادت های جنگ 8 ساله موفق عمل کرده اند، ابراز کرد: به نظر بنده بعنوان یک رزمنده موفق عمل نکرده ایم. وقتی شما به میان جوانان می روید و از آنها در مورد جنگ تحمیلی سئوال می کنید، متاسفانه اطلاعات محدود و سطحی در این باره دارند و داشته های آنها صرفا به یک فیلم دفاع مقدسی خلاصه می گردد. به همین علت در انتقال فرهنگ دفاع مقدس ضعیف عمل کرده ایم. ما باید با استدلال به نسل های بعدی دوران جنگ بفهمانیم وقتی حضرت امام(ره) و رهبری معظم انقلاب بارها فرموده اند: آمریکا علی رغم ابر قدرت بودن هیچ غلطی نمی تواند بکند، دارای چه اصول و مبنایی و در پس این ادبیات دشمن ستیزانه چه اراده ای نهفته است.

وی با اشاره به اینکه امام رحمه الله علیه در گذشته و رهبری انقلاب هر دو از ظرفیت های جوانان ما شناخت داشته و دارند و بر همین اساس پاسخ تهدیدات را تا کنون داده اند: واقعیت این است که در زمان جنگ طیف گسترده تری از جوانان کشور از تهدیدهای پیش رو و خطر دشمن آگاهی داشتند. نسل امروز با وجودی که بیش از دو دهه است فرماندهی معظم کل قوا بر ضرورت مقابله با تهاجم فرهنگی به مسئولین هشدار می دهند، اما باید بپذیریم این تهاجم نرم اثر خود را در جامعه گذاشته است. حال، راه مقابله با آن چیست؟ باید گفت با انتقال و اشاعه فرهنگ دفاع مقدس می توانیم بر ادامه تهاجم فرهنگی به کشور تا اندازه قابل توجهی بکاهیم.

در ادامه پیرامون موج جدید تهدیدات نظامی هم پیمانان دیروز رژیم بعث عراق همچون ایالات متحده آمریکا از فرمانده سال های دفاع مقدس سئوال کردیم. وی در پاسخ تصریح کرد: اینکه رهبر معظم انقلاب می فرمایند «هیچ جنگی رخ نخواهد داد و مذاکره هم نمی کنیم»، برگرفته از یک تحلیل عمیق و شناخت به هنگام توان نظامی کشور در برابر انواع تهدیدات است. برای اثبات این منطق هم می توان عنوان داشت آمریکایی ها همچون کابوها تنها به فرد غیر مسلح شلیک می کنند و او را از پای در می آورند. بنده به خوبی این مسئله را در کردستان تجربه کرده ام. وقتی گشتی های ما با ضد انقلاب مواجه می شدند آنها تا حد امکان با ما درگیر نمی شدند و فرار می کردند. چون خبر داشتند ما مسلح هستیم و در صورت درگیری به احتمال فراوان کشته می شوند و هیچ راه فراری ندارند.

پارسا در این راستا افزود: این که حضرت آقا می فرمایند «دشمن یکی بزند ده تا می خورد» به خوبی برای خود آمریکایی ها قابل درک است. امروز مقامات کاخ سفید وابسته به دلارهای نفتی برخی اعراب منطقه هستند و نیک می دانند حمله به ایران مستوجب چه خسارات و پیامدهایی برای دولت های متجاوز است. البته اگر ما ناتوان و فاقد تجهیزات دفاعی پیشرفته بودیم، حتما دشمن برای تعرض به این آب و خاک وسوسه می شد. لیکن دشمنان ما راه ساده تر یعنی جنگ اقتصادی را تعقیب می کنند و متاسفانه برخی از عناصر داخلی هم به این مسئله دامن زده و جز پیاده نظام آمریکا می شوند. به نحوی که با جو سازی در فضای سایبری و القائات مسموم در خصوص بازار سکه و ارز در نقش سرباز آمریکایی اهداف دشمن را در کشور پیاده می کنند. از این رو مسئولان کشور در جریان باشند وقتی چنین لشکری را آمریکا در داخل استخدام کرده نیازی به حمله نظامی ندارد. لذا راه درست آن است طبق فرمایشات رهبری نگاه مدیران ما به سمت مقابله با جنگ اقتصادی دشمن معطوف شود.

وی در همین ارتباط یکی از دلایل حمله صدام به ایران را وجود برخی کاستی ها در کشور دانست و افزود: او فکر می کرد چون میان دسته جات مختلف سیاسی در اوایل انقلاب اختلاف نظر وجود دارد و ارتش و سپاه دو سازمان جداگانه هستند و احتمالا میان آنها هم تفاوت دیدگاه وجود دارد، وسوسه شد و جرات حمله به ایران را پیدا کرد. به همین دلیل ما باید از درون خود را در حوزهای فرهنگی اقتنصادی و سیاسی تقویت کنیم و برخی مقامات ما دایما از اینکه سایه جنگ کشور را تهدید می کند سخن نگویند و به فکر اصلاح امور باشند. مردم ما همواره پشت نیروهای مسلح خود بوده و هستند و هرگز از جنگ نمی ترسند در عین حال هیچگاه به استقبال جنگ نمی روند.

در بخش پایانی گفت وگو به واسطه اینکه امیر پارسا از همرزمان سرلشکر شهید حسن آبشناسان معروف به «شیر صحرا» بشمار می آیند در خصوص خاطره ای گفته نشده از ایشان سئوال کردیم که وی پاسخ داد: بنده به اتفاق این شهید که در آن زمان یک ستوان یک بودم و ایشان سرهنگ بود به یکی از یگان های زرهی دشمن نفوذ کردیم و در اصل به پارکینگ تانک های دشمن با ذکاوت آبشناسان به راحتی دسترسی پیدا کردیم. او زیر شنی تانک های مستقر (زنجیر چرخ های محرک) را خالی کرد و مین های ضد تانک را در محل جاسازی نمود جالب این بود که خیلی خونسرد و به راحتی این عملیات را انجام داد و از میدان عملیات بیرون آمدیم.

وی افزود: هنگام بازگشت در جاده دهلران بودیم که یکی از خودروهای فرماندهی عراق به پست ما خورد. باز هم در کمال خونسردی آبشناسان این خودرو را متوقف کرد (چون لباس ما هم شباهت زیادی به لباس آنها داشت و از طرفی محاسن هم نداشتیم) عراقی ها فکر نمی کردند ما ایرانی باشیم. اما نزدیک تر که شدند به محض اینکه می خواستند تیزاندازی کنند شهید آبشناسان یکی از سربازان عراقی را مورد هدف قرار داد و بقیه عراقی ها هم تسلیم شدند. جالب این بود که اسیر هم گرفتیم و در ایامی که ماه محرم هم بود تا پای هلی کوپتر مسافت زیادی را با عراقی ها پیمودیم.

امیر پارسا تصریح کرد: شهید آبشناسان در نهایت عملیاتی بودن افسری خونسرد و با هوش بود به گونه ای که در کمترین زمان ممکن روحیات دشمن را در صحنه مورد شناخت و ارزیابی قرار می داد و به همان نسبت عملیات را طراحی و با موفقیت به پایان می رساند.

محمدرضا شجاعیان /جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها