عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با جام جم آنلاین

پیام دفاع مقدس باید به نسل جدید منتقل شود / نجومی بگیرها 300،200 نفر بودند

محمد رضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که جنگ تحمیلی تنها نبردی بود که با همگرایی مردم و مسئولین ،حتی یک وجب از خاک کشور تحویل هیچ دشمنی نشد و امروز با این همگرایی می توان در نبرد اقتصادی و رسانه ای دشمن که پر رنگتر از گذشته شکل گرفته به پیروزی دست یافت.
کد خبر: ۱۱۶۶۴۶۸
پیام دفاع مقدس باید به نسل جدید منتقل شود / نجومی بگیرها 300،200 نفر بودند

این نماینده چندین دوره مجلس شورای اسلامی در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه مردم باید باور کنند که مبارزه با فساد جدی است و مسئولین، بدون چشم داشت در حال خدمت هستند و نباید خدمات آنان نادیده گرفته شود از قوای کشور خواست که همگرایی را مد نظر قرار دهند، ومساله مبارزه با مفاسد اقتصادی را پیگیری جدی نمایند. وی در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داده که می خوانید.

شاهد پیروزی کشور در دوران دفاع مقدس بودیم. فکر می کنید در نبرد اقتصادی که امروز شکل گرفته چطور باید از تجربیات گذشته استفاده کرد؟

دفاع مقدس مقوله و حادثه ای غیر مترقبه برای نظام جمهوری اسلامی و انقلاب بود و از آنجایی که حدود 70 درصد از جمعیت امروز کشور کسانی هستند که بعد از انقلاب متولد شده و 60 درصد افرادی هستند که اصولا جنگ و حیات حضرت امام(ره) را درک نکرده اند، بنابراین باید بتوانیم پیام آن دوران و حتی تاریخ شفاهی آن زمان را به این نسل منتقل کنیم.

جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال جنگ نبود و احساس می‌کرد نظام نوپایی که ساختارهایش شکل نگرفته و تشکیلاتش نیاز به بازنگری دارد نباید وارد این مقولات شود. انقلاب اسلامی ایران بعد از جنگ جهانی دوم اولین انقلابی بود که شعار نه شرقی ، نه غربی سر داد و دو قدرت غیر رقیب شرق و غرب را به چالش کشید. البته عده ای از این شعار خوششان نمی آمد و تاکید داشتند که چاره ای جز این نیست که به غرب و یا شرق وابسته باشیم.

با شعار نه شرقی و نه غربی خیلی ها تله گذاشتند و نقشه کشیدند تا صدای انقلاب را در درون انقلاب خفه کرده و مردم را پشیمان از کاری که انجام داده بودند، بنمایند. بر همین اساس جنگی را بر ما تحمیل کردند که از حمایت های کشورهای بزرگ و قدرتهای جهانی برخوردار بود.

امروز بعد ازگذشت 30 سال از پایان جنگ تحمیلی، ‌ایران بارها و بارها اعلام کرد که تنها با صدام نجنگیده، بلکه عراق از حمایت های هواپیماهای آواکس، میگ های روسی، جنگنده های فرانسوی، تانک های چیفتن انگلیسی و بمب های شیمیایی آلمانی بهره مند شده و همه قدرت های جهانی یک صدا از صدام حمایت کردند.

در جنگ عراق علیه ایران دلارهای منطقه نیز از طرف عربستان و کویت به صدام داده شد تا صدای انقلاب خفه شود. اما مردم با همه وجود حس کردند که در مقابل زیاده خواهی های شرق و غرب باید بیاستند و به همین دلیل با همه توان به صحنه آمدند و عزیزترین سرمایه خود یعنی جانشان را به میدان آوردند.

در این دوران شاهد بودیم پیرزن روستایی، شب ها گرسنگی می کشید، ولی تخم مرغ های خود را برای پشتیبانی و کمک به جبهه می فرستاد. همین اتحاد همدلی و همراهی بود که در دنیا طوفانی به پا کرد.

قبل از انقلاب، ‌ایران هر زمان با یکی از همسایه ها درگیر جنگ می شد، تکه بزرگی از خاک کشور جدا می شد و به دشمن می رسید و اگر جوانان امروز نگاهی به نقشه های کشور داشته باشند، می بینند که ایران چگونه طعمه این و آن شد و آخرین بخش کشور، یعنی بحرین در زمان شاه، از خاک کشور جدا شد. هشت سال دفاع مقدس با اینکه یک طرفش همه قدرت های جهان و طرف دیگرش فقط ملت ایران بود، تنها جنگی بود که بعد از پایان، یک وجب از خاک کشور تحویل هیچ دشمنی نشد.

امروز نیز جنگی تمام عیار بر علیه کشور از مدتها قبل شروع شده و در حال کامل شدن است. این نبرد همان جنگ اقتصادی است که حضرت آقا فرمودند اتاق جنگ آمریکا از وزارت جنگ و پنتاگون به وزارت خزانه داری و بعد به وزارت خارجه این کشور منتقل شده و از همه کمک گرفته شده است.

در حال حاضر دشمن یک جنگ تمام عیار اقتصادی را علیه ما آغاز کرد و به گمان بنده از همه مهمتر یک جنگ تمام عیار رسانه ای را شروع کرده تا اولا با این جنگ دل مردم و با جنگ اقتصادی سفره مردم را خالی کند.

هدف دشمن تغییر نظام است، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، براین اساس شاهدیم که گاهی عقب نشینی می کند و می گوید تغییر رفتار نظام جمهوری اسلامی ایران باید صورت گیرد، در صورتیکه مقصودشان همان تغییر نظام است.

اینها امروز به دنبال تغییر نظام هستند. اما در شرایط فعلی یک فرق با گذشته دارند و اینکه در گذشته از جنگ فیزیکی صحبت می کردند. اما هم اکنون با جنگ رسانه ای، اقتصادی، شایعه سازی و القا ناکارآمدی و فساد به دنبال اهداف خود هستند.

البته نمی گویم نا کارآمدی در نهادهای مختلف و احتمال خطا درمجموعه وجود ندارد، چون فساد دربرخی بخش ها نفوذ کرده است. اما اینکه بخواهند القا کنند تمام کشور تحت فشار نا کارآمدی ومفسده اقتصادی است و از طرفی مردم را تحریک کنند تا مطالباتشان را بیشتر فریاد بزنند، مطلبی است که دشمن پیگیری می کند.

جنگ رسانه ای بسیار سنگینی از طرف رادیوها، صداهای خارجی و سایت ها شروع شده که جا دارد در این جا گلایه ای از رسانه های داخلی داشته باشم. البته تریبون های مقدس و حتی برخی سخن گفتن مسئولین نظام از تریبون مجلس نیز باعث شده که بیشتر القا ناکارآمدی صورت گیرد. جنگ رسانه ای بسیار قدرتمند و قوی است که باید به اصلاح امروزی ها سنسورهایمان بکار بیافتد و ابتدا مسئولین کشور باور کنند که جنگ تمام عیاری شکل گرفته و مردم نیز دراین نبرد، در فرهنگ، رفتار و سبک زندگی خود، تجدید نظر کنند.

البته نمی گویم مثل اول جنگ تحمیلی تخم مرغ های خود را بردارند و به دولت بدهند. ولی حداقل کار این است که اگر چیزی در بازار بصورت مصنوعی و یا طبیعی کم شد فشار وارد نکنند و صف های چند هزار نفری تشکیل ندهند.

در زمان جنگ تحمیلی روزهایی بود که ذخیره گندم کشور یکماه هم نمی شد. اما امروز با قاطعیت عرض می کنم که کالاهای اساسی کشور حداقل برای 18 ماه آینده تدارک دیده شده و حتی اگر یک بشکه نفت هم خریده نشود هیچ مشکلی وجود ندارد و کالاهای اساسی و دارو در کشور تامین می شود. البته ممکن است برخی کالاهای خارجی لوکس تامین نشود و نتوانیم برخی سفرهای غیر ضرور را انجام بدهیم، ولی می توانیم کشور را پویا نگه داریم.

بنظر می‌رسد امروز باید فضای رسانه ای قدرتمندی با کمک رسانه های مکتوب، مجازی و حتی تریبون های مقدس مثل نماز جمعه، مجلس و حتی سخنگویان قوا تشکیل شود تا امید، همگرایی و هم افزایی در جامعه تبلیغ شود و خدای ناکرده به خاطر اختلافات غیر ضرور تخریبی در جامعه صورت نگیرد.

همراهی و همدلی مردم در دوران دفاع مقدس مثال زدنی بود که به این دوران اشاره کردید. آیا همراهی مردم با دولت کم رنگ شده، چه اتفاقی باید رخ دهد تا این اطمینان به جامعه بازگردد؟

یکسری مسایل واقعیت است و یکسری هم پروپاگاندای تبلیغاتی است که متاسفانه سرمایه اجتماعی اعتماد بین ملت و مسئولین را تحت الشعاع قرار داده است، بخش کوچکی از این بی اعتمادی ها به حق است و بخش زیادی تحت تاثیر جنگ رسانه ای است.

در جریان حقوق‌های نجومی مشخص شد 200و یا 300 نفر از مدیران کشور حقوق های بالا دریافت می کردند که حاکمیت و قوه قضاییه باید این پول های اضافه را مجدد پس می گرفت، اما آنچنان فضا را مسموم کردند که مردم عادی فکر می کنند که همه مسئولین دولتی و مدیران در حال گرفتن حقوق نجومی هستند. درصورتیکه از 100 هزار مدیر دولتی که داریم، ‌تنها 200 نفر حقوق نجومی گرفتند.

لذا نباید تبلیغ کنیم که هر کس دستش به دولت می رسد حقوق نجومی می گیرد. چون بسیاری از کارمندان شریف، مدیران و وزرای دلسوز که شاید در کارآمدی آنها نقدهایی وجود دارد، افرادی دست پاک هستند که تردیدی در عملکرد مالی آنها وجود ندارد. ولی برای افکار عمومی در این شرایط تبلیغاتی می شود که این اعتماد مردمی را به سرعت تحت الشعاع قرار داده است.

اعتقاد دارم قدرت و پیشروی جنگ رسانه ای، بیشتر از جنگ اقتصادی است. چون در جنگ اقتصادی به تعبیر مقام معظم رهبری می توانیم مشکلات را با راهکاری اقتصادی پاسخ دهیم. اما در جنگ رسانه ای باید دقت کنیم که این اعتماد و سرمایه اجتماعی از بین نرود و اعتماد به مسئولین باز گردد.

چه پیشنهادی برای بازگرداندن اعتماد مردم به مسئولین می توانید بدهید؟

مسئولین دراین شرایط نباید با یکدیگر احساس رقابت نمایند، یعنی مجلس احساس نکند رقیب دولت است و دولت نیز احساس نکند که رقیب قوه قضاییه است و یا قوه قضاییه فکر نکند باید یقه دولت و یا مجلس را بچسبد. باید همگرایی قوا مد نظر قرار گیرد و مساله مبارزه با مفاسد اقتصادی پیگیری جدی شود.

باید مسئولین بدانند که همه در یک کشتی نشسته اند و مهم نیست که زیر پای دولت سوراخ شود و یا زیر پای مجلس و یا قوه قضاییه، لذاباید مردم باور کنند که مبارزه با فساد جدی است و مسئولینی که هم اکنون در حال خدمت هستند، بدون چشم داشت تلاش می کنند و خدمتشان نباید نادیده گرفته شود.

مسئولین باید بدانند که همه در یک کشتی نشسته اند و مهم نیست که زیر پای دولت سوراخ شود و یا زیر پای مجلس و یا قوه قضاییه، باید مردم باور کنند که مبارزه با فساد جدی است و مسئولینی که هم اکنون در حال خدمت هستند، بدون چشم داشت تلاش می کنند و خدمتشان نباید نادیده گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها