بهشتی‌پور در گفتگو با جام‌جم آنلاین:

ادبیات ترامپ در سازمان ملل کاملا یک جانبه گرایانه بود

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: رئیس‌جمهور ایران حالتی برای آمریکا ایجاد کرد که صلح یا جنگ نیست، ایالات متحده باید انتخاب کند می‌خواهد چه کند، رئیس‌جمهور توپ را به زمین آمریکا انداخته است.
کد خبر: ۱۱۶۶۴۳۲
ادبیات ترامپ در سازمان ملل کاملا یک جانبه گرایانه بود

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص سخنرانی دیروز رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌های مثبت سخنرانی دیشب روحانی صحبت کردن با زبان بین‌المللی بود، اظهار کرد: روحانی چارچوب‌های عرف بین‌الملل را رعایت کرد، اگر تهاجمی انجام داد یا دفاعی کرد همه در چارچوب حقوق بین‌الملل بود.

بهشتی‌پور با تاکید بر اینکه روحانی در انتقال پیام به طرف مقابل موفق بود، گفت: رئیس‌جمهور استدلال‌ها را به شکلی بیان می‌کرد که وقتی طرف مقابل این استدلال‌ها را می‌شنید متوجه می‌شد، حالا ممکن است آن را بپذیرند یا نپذیرند.

وی ادامه داد: در سخنرانی روحانی استدلال‌ها در چارچوب حقوق بین‌الملل بود و کلمات به گونه‌ای چیده شده بود که حتی اگر مخاطب غیرایرانی آن را نپذیرد، کاملا برایش قابل فهم بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه نقد رفتار یک جانبه‌گرایانه ایالات متحده آمریکا را یکی دیگر از نقاط قوت سخنرانی دیشب روحانی دانست و بیان کرد: این سخنرانی نه تنها رفتار آمریکا در مورد برجام، بلکه سایر موضوعات را که به سرنوشت کل جهان مربوط است، هم نقد کرد.

وی ادامه داد: ادبیات یکجانبه‌گرایانه رئیس‌جمهور آمریکا توسط روحانی به عنوان تفکرات مبتنی بر ناسیونالیسم افراطی که نهایتا هیتلر تولید می‌کند معرفی شد، همه اعمال و رفتار ناسیونالیسم افراطی آلمانی را هم در جنگ جهانی اول و هم در جنگ جهانی دوم که هیتلر نقش تعیین کننده‌ای در آن داشت را می‌شناسند.

بهشتی‌پور ایجاد ترجیع‌بندی فارسی تکفیر و تحریم را کاملا مناسب دانست و ادامه داد: از نظر بین‌المللی هم کاملا قابل فهم بود که وقتی زبان شما، زبان تحریم می‌شود و ملتی را از حقوق اساسی خود محروم می‌کنی او را به سمت تکفیر خود سوق می‌دهی و این هشدار جدی بود که رفتار آمریکا منجر به تولید افراط و فکر خشونت می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اظهارات ترامپ در زمینه مبارزه با داعش که گفته بود ما و متحدینمان آنها را از بین بردیم، اظهار کرد: رئیس‌جمهور خیلی با ظرافت پاسخ ترامپ را داد و گفت ما زمانی با طالبان مقابله کردیم که هنوز 11 سپتامبر به وجود نیامده بود و زمانی با داعش مقابله کردیم که هنوز بمب‌گذاری در بروکسل، پاریس و آمریکا انجام نشده بود. او می‌خواست این پیام را بدهد که در بحث شناخت و ریشه‌کنی داعش ایران پیشگام بوده و این مساله‌ای است که آمریکا نمی‌تواند آن را مصادره کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه در خصوص پاسخ رئیس‌جمهور به پیشنهاد مذاکره آمریکا و بازپس گرفتن آن گفت: آمریکا برای این می‌گوید من آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران هستم تا اتهام جنگ‌طلبی را از خود بردارد.

وی با تاکید براینکه آمریکا بدلیل سیاست‌هایی یکجانبه‌گرایانه در نادیده گرفتن قطعنامه 2231 در دنیا محکوم است خاطرنشان کرد: آمریکا یک طرفه قطعنانه‌ای را که خودش به آن رای داده بود نقض کرده است، اگر آنها به این قطعنامه‌ رای نداده بودند ممکن بود بتوانند روالی که اکنون دارند را اجرا کنند، ولی هیچ عضو دائمی سازمان ملل، قطعنامه‌ای که خودش به آن رای داده را زیرپا نمی‌گذارد.

بهشتی‌پور ادامه داد: آمریکا که اکنون برای توجیه زیر پا گذاشتن این قطعنامه و پوشاندن چهره جنگ‌طلب خود هم دم از مذاکره می‌زند و هم از طرف دیگر شرایطی را بیان می‌کند که عملا مذاکره را غیرممکن می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها عملا از نظر افکاری عمومی داخلی خود در شرایط خیلی بدی قرار گرفته‌اند، آنها دم از آمادگی برای مذاکره می‌زنند و جمهوری اسلامی ایران با اقتدار کامل آن را رد می‌کند، همین مساله موجب می‌شود تا ترامپ مجبور شود در رفتار متناقض بگوید ما فعلا آماده مذاکره نیستم. این موضع‌گیری زیگزاگی نشان می‌دهد آمریکا تحقیر شده و برای پوشش این تحقیر مجبور است اینگونه حرف بزند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه با بیان اینکه رئیس جمهور و وزیر امورخارجه ایران هم به دلیل ملاحظات بین‌المللی نباید به شکل مطلق بگوید ما مذاکره نمی‌کنیم، گفت: در دنیای امروز وقتی مطلق مذاکره را رد می‌کنی مفهوم آن این است که نمی‌خواهی به سمت صلح حرکت کنی و به دنبال جنگ و درگیری با طرف مقابل هستی. فهم موضوع برای طرف مقابل یا صلح یا جنگ است و فهم حالت وسط برای طرف‌های مقابل خیلی مشکل است.

وی با تاکید براینکه در چارچوب حقوق بین‌الملل خیلی دشوار است که بتوانید شرایط بین جنگ و صلح را جا بیندازید، اظهار کرد: به همین دلیل رئیس‌جمهور گفت اگر شما دم از مذاکره می‌زنید خب به برجام برگردید و وضعیت را به شش ماه قبل برگردانید، متعهد شوید به آن چیزی که تعهد کرده‌اید، وقتی برگرداندید می‌توانیم در مورد مذاکره صحبت کنیم.

بهشتی‌پور افزود: رئیس‌جمهور از یک طرف مطرح می‌کند چگونه می‌توان با کشوری که تعهد امضا شده‌اش را نقض می‌کند مذاکره کرد و از طرف دیگر هم می‌گوید اگر بحث مذاکره است از همین سازمان ملل و مجمع عموی شروع کنید؛ از همین مجمع عمومی یا هرجای دیگر در سازمان ملل اعلام کنید که قطعنامه 2231 را که خودمان به آن رای دادیم را قبول داریم بعد که قبول کردید در چارچوب برجام کار کنید آنگاه محل مذاکره ایجاد می‌شود. ولی وقتی که تمام موارد را زیرپا می‌گذارید دیگر جایی برای مذاکره نیست.

وی با بیان اینکه موضع رئیس‌جمهور، صلح‌خواهی یک طرفه نبود گفت: رئیس‌جمهور تاکید داشت ایالات متحده آمریکا قطعنامه 2231 را زیرپا گذشته و این تهدید کننده صلح و امنیت دنیاست، حال اگر به راستی می‌خواهد مذاکره‌ای داشته باشیم باید به قطعنامه 2231 برگردد و در چارچوب برجام مذاکره کند؛ به زبان حقوق بین‌الملل این حالتی که در آن صلح و مذاکره یا در طرف مقابل جنگ باشد نیست، بلکه وضعیتی است که آمریکا باید انتخاب کند می‌خواهد چه کند، رئیس‌جمهور توپ را به زمین آمریکا انداخته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها