تقابل پرسپولیس و استقلال در توئیتر

بزن بریم دربی

مثل همیشه زنگ هیجان و لذت لیگ برتر فوتبال ایران به صدا درآمد. یک دربی دیگر در راه است.
کد خبر: ۱۱۶۶۳۵۹
نیم قرن آبی و قرمز

به گزارش جام جم آنلاین ، دربی شماره 88 در هفته هشتم لیگ برتر فوتبال ایران روز پنج شنبه ساعت 18:30 برگزار می شود.

بازار همه چیز داغ داغ است. از پیش بینی گرفته تا کری خوانی.

نخستین دربی سال 1347 برگزار شد، یعنی 50 سال پیش. حالا جدیدترین دربی قرار است پنج شنبه این هفته برگزار شود.

در بازی روز پنج شنبه پرسپولیس در حالی که دیدار بسیار حساس برابر السد قطر در نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا را درپیش دارد برای گرفتن صدر جدول تلاش می کند و استقلال هم در تلاش است با یک برد دلچسب دل هواداران خود را به دست بیاورد.

در آستانه دربی شماره 88 برخی از نکات دربی تهران در 50 سال اخیر را بازگو می‌کنیم:

-نخستین دربی 50 سال پیش برگزار شد، یعنی فروردین سال 47. این دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید.

-نخستین دیدار رسمی دو تیم 9 ماه پس از نخستین مسابقه بود. این مسابقه در سوپرجام برگزار شد و با تساوی بدون گل به پایان رسید. سرخ ها با این تساوی قهرمان رقابت های پنج گانه تهران شدند.

-احمد منشی زاده نخستین گلزن تاریخ دربی تهران است. استقلال و پرسپولیس در سومین دربی پایتخت در تاریخ 31 مرداد 48 مقابل هم قرار گرفتند، مسابقه ای که از سری مسابقات لیگ تهران به شمار می رفت. این دیدار با نتیجه سه بر یک به سود استقلال رقم خورد تا آبی ها نخستین برنده تاریخ دربی باشند. احمدمنشی زاده در دقیقه 8 نخستین گل تاریخ دربی را زد و به نخستین گلزن تاریخ دربی تبدیل شد.

-در دربی شماره سه رضا وطنخواه اخراج شد. او نخستین اخراجی تاریخ دربی لقب گرفت.

-هفدهم بهمن سال 48 نخستین دربی جنجالی تاریخ ثبت شد. دو تیم در لیگ تهران به مصاف هم رفتند. این مسابقه تا دقیقه ۸۲ ادامه یافت اما در این لحظه تیم پرسپولیس به دلیل نپذیرفتن گل تساوی دقیقه ۸۲ این تیم واعتراض بازیکنان به قضاوت داور و سیلی زدن عزیز اصلی دروازه‌بان پرسپولیس به داور و ترک زمین توسط بازیکنان پرسپولیس به عنوان اعتراض، فدراسیون فوتبال نتیجه را سه بر صفر به سود تاج اعلام کرد.

-در تاریخ سوم مهر ماه سال 49 پرسپولیس و استقلال در لیگ ایران به مصاف هم رفتند و استقلال سه بر دو به پیروزی رسید. از نکات جنجال‌برانگیز این بازی دو تعویض عباس مژدهی بود. ابتدا جواد قراب جای او را در زمین گرفت و بر خلاف قوانین وی دوباره به جای مهدی حاج محمد وارد زمین شد و گل برتری تاج را به ثمر رساند.

-استقلال و پرسپولیس در یکی از به یادماندنی ترین دربی های تاریخ 16 شهریور سال 52 به مصاف هم رفتند که در این دیدار شش تایی های معروف تاریخ رقم خورد. این نخستین دربی تاریخ در ورزشگاه آزادی بود.

-سال 58 دو تیم به مصاف هم رفتند، دیداری که دوستانه بود و به مناسبت گرامیداشت علی دانایی‌فرد برگزار شد.بازی در دقیقه ۷۵ به دلیل هجوم تماشاگران پرسپولیس به داخل زمین نیمه تمام ماند.این بازی هرگز تکرار نشد و نتیجه ۱–۰ تا دقیقه ۷۵ به سود استقلال ثبت شد.

استقلال و پرسپولیس در مهر سال 60 در لیگ تهران به مصاف هم رفتند و به تساوی بدون گل رسیدند. این مسابقه نکته بسیار مهمی داشت. این آخرین حضور بانوان تماشاگر در دربی قبل از قانون ممنوعیت حضور آنها در ورزشگاه ها بود.

-دربی 47 مهر سال 78 برگزار شد. پرسپولیس در این دیدار 9 نفره مقابل استقلال بدون گل مساوی کرد.

-یکی از جنجالی ترین دربی های تاریخ دی ماه سال 79 برگزار شد. در آن دیدار دو تیم دو بر دو مساوی کردند. مهدی هاشمی نسب که از پرسپولیس به استقلال پیوسته بود پس از گلزنی به تیم سابقش غش کرد. این دیدار با درگیری بازیکنان دو تیم خاتمه یافت.

-دربی 53 دی ماه سال 81 برگزار شد. پس از سال ها دربی جایی غیر از تهران بود. این دربی در تبریز برگزار شد چرا که ورزشگاه آزادی در دست تعمیر بود. این دیدار با تساوی یک بر یک به پایان رسید. علی سامره در ثانیه 48 این مسابقه گلزنی کرد اما به «علی 30 ثانیه» مشهور شد.

-دربی 54 خرداد ماه 82 برگزار شد. پرسپولیس در حالی این دیدار را دو بر یک برد که برای دومین در تاریخ یکی از دو تیم حاضر در دربی 9 نفره شد. اینبار نوبت به 9 نفره شدن استقلال بود.

-مهر 86 دربی شماره 63 برگزار شد. دو تیم یک بر یک مساوی کردند. این آخرین دربی برای مرحوم ناصر حجازی به عنوان سرمربی بود.

-بهمن سال 87 دربی شماره 66 برگزار شد. بعد از ۱۴ سال، داور وسط این بازی از ایران بود، محسن ترکی قضاوت این دیدار را برعهده داشت.

-بهمن ماه سال 88 پرسپولیس در دربی موفق به شکست استقلال شد. علی دایی سرمربی پرسپولیس را بر عهده داشت. پس از ۶ بازی متوالی با نتیجه تساوی، این بازی برنده داشت.

-دربی 71 شهریور 90 برگزار شد و استقلال با دو گل پرسپولیس را شکست داد. پس از ۱۲ سال و ۲۳ بازی، یکی از دو تیم با اختلاف بیش از یک گل برنده شد.

-دربی شماره 72 آبان ماه سال 90 برگزار شد. پرسپولیس و استقلال در جام ولایت دو بر دو مساوی کردند. هر دو گل پرسپولیس را مرحوم هادی نوروزی زد. اینها آخرین گل های کاپیتان در دربی بود.

-دربی شماره 74 را هیچ یک از هواداران پرسپولیسی فراموش نمی کنند. استقلال پس از چهار پیروزی پشت سر هم مقابل سرخ ها در آستانه پنجمین پیروزی پیاپی بود. آنها دو گل جلو بودند اما ... ایمون زاید در حالی که تیمش دو گل عقب بود وارد میدان شد ، هت تریک زد و یکی از شیرین ترین پیروزی های تاریخ دربی تیمش را به وجود آورد.

-دربی 77 در شهریور 92 که با تساوی بدون گل پایان یافت 10 کارت زرد داشت که در تاریخ این دو تیم بی سابقه است.

-آذر ماه 93 استقلال دو بر یک در لیگ برتر از پرسپولیس شکست خورد. رکورد ۱۲ شهرآورد بدون باخت امیر قلعه‌نویی شکسته شد.

برای اولین بار در تاریخ دربی، استقلال لباس آبی نپوشید و به احترام درگذشت غلامحسین مظلومی مشکی به تن کرد.

-آذر ماه 94 استقلال و پرسپولیس در حالی به مصاف هم رفتند که سرخ ها هنوز داغدار کاپیتان خود هادی نوروزی بودند. پرسپولیس به خاطر در گذشت هادی نوروزی پیراهن مشکی پوشید. این دیدار یک بر یک مساوی تمام شد.

-دربی شماره 82 فروردین 95 برگزار شد. پس از ۴۳ سال، بار دیگر پر گل‌ترین دربی پایتخت رقم خورد.پرسپولیس با نتیجه چهار بر دو از سد استقلال گذشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها