گفتگوی جام جم آنلاین با عضو هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران؛

با شروع مدرسه مواظب ساختار قامتی فرزندانمان باشیم

یک متخصص طب فیزیکی گفت: راستای قامتی کودکان و نوجوانان تحت تاثیر میز و نیمکت مدرسه و همچنین وزن و سایز کیف و کوله پشتی است. بنابراین در مورد نشستن در کلاس درس ابتدا باید مطمئن باشیم که اندازه میز و نیمکت متناسب با جثه و قد دانش آموز باشد، به این صورت که در حالتی که باسن در انتهای صندلی قرار دارد کف پاها براحتی سطح زمین را لمس کند .
کد خبر: ۱۱۶۶۰۷۰
با شروع مدرسه مواظب ساختار قامتی فرزندانمان باشیم

دکتر کامران آزما متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: منظور از ساختار و راستای قامتی، وضعیت نگه داشتن و قرار گرقتن بدن و اندام ها نسبت به هم در حالات ایستاده، نشسته و همچنین خوابیده است و برای داشتن یک راستای قامت مناسب علاوه بر شناخت آن لازم است که همیشه در حفظ و قرار گرفتن بدن در آن وضعیت هوشیار بود .

وی ادامه داد: داشتن راستای قامتی درست از بهترین عاداتی است که به میزان قابل توجهی بر احساس شادابی و اعتماد به نفس تاثیر گذار است. علاوه بر این ایجاد و حفظ وضعیت و راستای قامتی درست در کودکان و نوجوانان در تامین و نگهداری سلامت کلی آنان از اهمیت زیادی برخوردار است. در راستای قامتی مناسب گوش و شانه و مفصل ران در نگاه از جانب در یک راستا قرار دارند.

این متخصص خاطرنشان کرد: متاسفانه آمارها نشان دهنده این است که درصد و تعداد افرادی که وضعیت و قامتی غیر طبیعی دارند بسیار بیشتر کسانی است که راستای قامتی آنان از هر نظر طبیعی است! عارضه هایی چون کج گردنی، افتادگی شانه ها، سر به جلو، داشتن پشتی گرد و خمیده، افزایش گودی کمر پای ضربدری و یا پرانتزی از مهمترین اختلالات شناخته شده در یک راستای قامتی غیر طبیعی است که در صورت ایجاد و تثبیت آن درد ها و مشکلات ناشی از آنها می تواند سالها و یا یک عمرگریبان فرد مبتلا را بگیرد!

به گفته آزما، باید بدانیم که بیشتر این موارد اکتسابی است تا وراثتی، بنابراین با اصلاح سبک زندگی، ترک عادات نادرست نحوه نشستن و ایستادن و دانستن سایر فاکتور های تاثیر گذار و همچنین شناسایی بموقع این اختلالات می توان ازآن پیشگیری و یا در رفع و اصلاح آن اقدام کرد .

عضو هیئت مدیره انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران افزود: همچنین می توان گفت که علاوه بر قد و وزن، سن و جنسیت و میزان فعالیت فیزیکی، راستای قامتی کودکان و نوجوانان تحت تاثیر میز و نیمکت مدرسه و همچنین وزن و سایز کیف و کوله پشتی هم است. بنابراین در مورد نشستن در کلاس درس ابتدا باید مطمئن باشیم که اندازه میز و نیمکت متناسب با جثه و قد دانش آموز باشد، به این صورت که در حالتی که باسن در انتهای صندلی قرار دارد کف پاها براحتی سطح زمین را لمس کند .

وی اظهار داشت: با شروع دوران تحصیل یکی دیگر از مهمترین عوامل افزایش احتمال اختلال در راستای قامتی دانش آموزان مدت زمان زیادی است که دانش آموز بصورت نشسته چه در کلاس درس چه در خانه جهت انجام تکالیف مدرسه می گذراند. این می تواند منجر به ایجاد درد و ناراحتی جسمانی گردد. درد در ناحیه گردن، شانه و پشت و کمر از شایع ترین شکایات ناشی از وضعیت نامناسب نشستن و زمان طولانی آن است .

این متخصص در پایان گفت: از طرفی شروع مدرسه زمان شکل گیری بسیاری از عادت هاست و تذکر مربیان و معلمان در مورد نحوه درست نشستن و ایستادن و توجه به این مقوله توسط دانش آموزان همراه با افزایش فعالیت های فیزیکی در حفظ ساختار قامتی مناسب بسیار مفید و ارزشمند است .

بیتا نوروزی- جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها