به گفته دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ تاکنون نتیجه ۸۶ تست دوپینگ کاروان ایران در بازی‌های آسیایی اعلام شده است اما احتمال اعلام نتایج جدید از تست‌های دیگر وجود دارد.
کد خبر: ۱۱۶۵۹۲۴
جزئیات دوپینگ کاروان ایران در بازی‌های آسیایی

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، غلامرضا نوروزی دو روز پیش از منفی شدن تست دوپینگ ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی خبر داد و اینکه کاروان ایران در این دوره بازی ها پاک بوده است.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) همچنین تاکید کرد که نظارت این دو نهاد بر دوپینگ ورزشکاران تا المپیک ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که پیش از این صحبت هایی مبنی بر دوپینگ احتمالی برخی ورزشکاران اعزامی ایران به اندونزی مطرح بود چراکه ماموران آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) در جریان بازی های آسیایی با حضور در اردوی رزمی کاران به صورت شبانه اقدام به گرفتن نمونه گیری از برخی ورزشکاران این اردو کرده بودند. این شایعات از آنجا بیشتر قوت گرفته بود که ظاهرا از ورزشکاران ایران نمونه گیری خونی گرفته شده بود، مضاف بر اینکه مطرح شدن امتناع یکی از نمایندگان ایران از دادن تست هم، احتمال صحت این صحبت ها و شایعات را قوت بخشیده بود.

با همه اینها اما منفی اعلام شدن نتایج تست دوپینگ ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی، تا حد زیادی بارِ اتهام دوپینگ و ناپاکی را از دوش کاروان ایران برداشت؛ اگرچه هنوز ابهاماتی باقی است مبنی بر اینکه «تعداد نمونه گیری های انجام شده از کاروان ایران در بازی های آسیایی چه تعداد بود؟»، «آیا نتیجه همه آنها اعلام شده یا احتمال دارد در آینده نزدیک شاهد اعلام نتیجه ای جدید از تست دوپینگ این بازی ها باشیم؟»، «نام ورزشکارانی که طبق صحبت های مطرح شده مشکوک به دوپینگ بودند، در فهرست اخیر بوده است؟»، و ....

غلامرضا نوروزی به مجموع این پرسش ها پاسخ داد. وی با تاکید بر اینکه در فهرست اخیری که در رابطه با منفی بودن تست دوپینگ ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی به دستمان رسیده، نام این ورزشکاران (ورزشکارانی که گفته می شد احتمالا دوپینگی هستند) نیز دیده می شود، گفت که احتمال دارد نتایج جدیدی از تست دوپینگ کاروان ایران در این بازی ها اعلام شود.

تعداد کلی نمونه گیری های انجام شده از ورزشکاران ایران مشخص نیست

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در مورد تعداد کلی نمونه گیری های انجام شده از ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی گفت: آمار دقیقی در این زمینه در دست نیست چراکه در جریان بازی ها، ورزشکاران زیادی از کشورمان تست دوپینگ دادند. از تمام مدال آوران تقریبا نمونه گیری شد. ضمن اینکه برخی ورزشکاران هم خارج از میدان مسابقه تست دادند.

حجم نمونه گیری در همه رشته ها یکسان نبود

به گفته دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ از برخی ورزشکاران ایران بیش از یک بار تست دوپینگ گرفته شد و حجم نمونه گیری در برخی رشته ها بیشتر از دیگر رشته ها بود. وی گفت: در رشته هایی مانند جودو، وزنه برداری، کشتی، دوچرخه سواری، دوومیدانی و ورزش های رزمی که رقابت ورزشکارانشان از حساسیت زیادی برخوردار است، حجم نمونه گیری نسبت به دیگر رشته ها خیلی بیشتر بود. این موضوع در مورد کاروان ایران هم وجود داشت در حالیکه در برخی رشته ها خیلی کمتر نمونه گیری شد. به طور مثال از تیم ملی والیبال فقط از یک ورزشکار نمونه گیری شد.

نمونه گیری خونی عادی است

نوروزی همچنین در مورد اینکه از برخی ورزشکاران فقط نمونه گیری خونی گرفته شد و از برخی هم نمونه ادرار و خون همزمان گرفته شد، خاطرنشان کرد: اینکه از ورزشکاری تست خون گرفته شود دلیلی بر مشکوک بودن به وضعیت آن بازیکن نیست. در کل در رویدادهای بزرگ این‌چنینی نمونه گیری خونی یکی از الزامات است که وادا (آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ) روی آن تاکید دارد.

فعلا نتیجه ۸۶ نمونه گیری اعلام شده است

نوروزی با بیان اینکه تمام نمونه گیری های انجام شده در جریان بازی های آسیایی برای آنالیز و اعلام نتیجه به آزمایشگاه قطر ارسال شد، خاطرنشان کرد: در فهرست اخیری که در رابطه با بازی های آسیایی به نادو ایران انجام شده است، نتیجه ۸۶ تست دوپینگ ورزشکاران کشورمان منفی اعلام شده که خوشبختانه همان طور که اطلاع رسانی هم شد، همگی منفی بوده است.

دوپینگ ورزشکاران مشکوک هم منفی بود

«آیا در این فهرست از ورزشکارانی که گفته می شد احتمال دارد نتایج تست دوپینگ آنها مثبت باشد، نام برده شده است؟»، این پرسشی بود که نوروزی در پاسخ به آن گفت: در این فهرست نام ۸۶ ورزشکار از رشته های مختلف عنوان شده است که اتفاقا نام این ورزشکاران هم در میان آنها وجود دارد. اصلا اینکه به واسطه گرفتن تست شبانه در محل اقامت یا انجام تست خونی، ورزشکاری مشکوک به دوپینگ شود، درست نیست. این جزو برنامه های وادا است که برخی نمونه گیری ها را به صورت سرزده و در محلی خارج از تمرین و مسابقه انجام دهد. گرفتن تست خون هم همان طور که گفتم امری طبیعی در رویدادهای بزرگ مانند بازی های آسیایی است. علاوه بر این در مورد امتناع ورزشکار از دوپینگ هم هیچ گزارشی نشده که اگر غیر از این بود، قطعا وادا پیگیر آن می شد.

منفی بودن تست دوپینگ ورزشکاران ایران هنوز رسمی اعلام نشده!

دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر به عدم اطلاع رسانی رسمی در مورد منفی بودن نمونه گیری های ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی اشاره کرد و در این زمینه اینگونه توضیح داد: شورای المپیک آسیا (OCA) متولی برگزاری بازی های آسیایی است و نتایج تست دوپینگ این بازی ها هم باید به صورت رسمی از طرف این نهاد بین المللی اعلام شود. در واقع نتیجه آنالیز تستهای دوپینگ از طرف آزمایشگاه قطر به OCA اعلام می شود. این نهاد هم نتایج را همزمان به فدراسیون جهانی رشته ها و نادو کشورها از جمله ایران اطلاع رسانی می کند. نتیجه اخیری که در مورد ۸۶ تست دوپینگ ورزشکاران کشورمان به دستمان رسیده، اطلاع رسانی رسمی شورای المپیک آسیا نبوده است.

وی در این زمینه ادامه داد: در نظر داشته باشید که موضوعی به این حساسی و درجه اهمیت، از طرف یکی از کمیته های فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام شود اما سندیت آن زمانی است که خودِ فدراسیون هم رسما آن را اعلام و تائید کند. چنین مسئله ای در رابطه با نتایج تست دوپینگ بازی های آسیایی وجود دارد. منتظر هستیم تا OCA موضوع را اطلاع رسانی رسمی کند.

شاید نتایج جدیدی از دوپینگ بازی های آسیایی به دست مان برسد

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی همچنین در پاسخ به این پرسش که «احتمال دارد نتایج جدیدی از تست دوپینگ ورزشکاران ایران اعلام شود؟»، گفت: بعید هم نیست. همان طور که گفتم آمار دقیقی از تعداد نمونه گیری های انجام شده از ورزشکاران مان نداریم. بنابراین احتمال دارد که بازهم فهرست دیگری از نتایج آنالیز نمونه گیری ها به دستمان برسد یا اینکه به جز این ۸۶ نتیجه اعلام شده، نتیجه دیگری وجود نداشته باشد.

احتمال دوپینگ ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی وجود دارد؟

«با این اوصاف احتمال دارد نتایج دوباره ای اعلام شود و حتی این احتمال هم وجود دارد که در نتایج جدید، تستی مثبت باشد؟» این پرسش پایانی خبرنگار مهر از غلامرضا نوروزی بود که در پاسخ به آن گفت: همان طور که گفتم احتمال دارد نمونه گیری هایی باشد که هنوز نتایج آن اعلام نشده باشد اما در مورد نتایج آن هم باید بگویم که اصلا اگر شک و ظن به دوپینگ نبود، اقدامی برای تست گرفتن نمی شد. با همه اینها امیدواریم بعد از نهایی شدن نتایج تست دوپینگ ورزشکاران ایران در بازی های آسیایی و همچنین اعلام رسمی نتایج توسط OCA بازهم بر پاک بودن کاروان ورزش کشورمان تاکید کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها