با افزایش نرخ دلار در کشور قاچاق کالا صرفه اقتصادی پیدا می‌کند، اما برخی کالاها هستند که در همه کشورها در دسته استراتژیک قرار دارند و یکی از آنها بنزین است.
کد خبر: ۱۱۶۵۵۳۵
کارت سوخت برگردد‌
با افزایش نرخ ارز در کشور و کاهش ارزش پول ملی قاچاق سوخت به طور چشمگیری افزایش یافته است اما مقابله با این پدیده راهکاری دارد که با اجرای آن می‌توان مانع آن شد. چند سال پیش زمانی که قاچاق سوخت به طور چشمگیری افزایش یافته بود سامانه کارت سوخت در کشور اجرا شد که خودروها براساس دو نرخ یارانه‌ای و آزاد بنزین دریافت می‌کردند.
با روی کار آمدن دولت یازدهم وزارت نفت کارت سوخت را از چرخه مصرف خارج کرد و همین موضوع باعث شد تا سامانه کارت سوخت که فواید زیادی از جمله رصد مصرف هر خودرو داشت از بین برود و در نتیجه، مصرف به صورت لجام‌گسیخته در سایه قاچاق افزایش یابد.
در شرایط فعلی که دوباره تحریم‌های نفتی علیه ایران از سوی آمریکا بازمی‌گردد بهتر است کارت سوخت را احیا کنیم تا میزان مصرف هر خودرو مشخص شود. اگر این کار صورت بگیرد دیگر نیازی به واردات بنزین نخواهیم داشت و از آنجا که فاز 2پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وارد مدار شده می‌تواند نیاز داخل را رفع کند.

اگر کارت سوخت احیا شود و مصرف بالاتر از میزان تولید باشد، می‌توانیم دوباره از تجربه سهمیه‌بندی بنزین این بار با اختلاف قیمت زیاد بهره ببریم. به عنوان مثال هر خودرو به میزان 80 تا صد لیتر در ماه بنزین یارانه‌ای دریافت کند و اگر بیشتر از این مقدار نیاز داشت باید با قیمت 95 درصد فوب خلیج‌فارس بپردازد. در این صورت قاچاق بنزین صرفه اقتصادی خود را از دست می‌دهد و دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت.

در گام بعدی باید خودروهایی در کشور تولید شود که مصرف سوخت کمتری داشته و سازمان ملی استاندارد در این زمینه باید جدیت و اهتمام بیشتری داشته باشد. برخی خودروها هستند که اگر بنزین سوپر هم برای سوخت مصرف کنند باز هم سوختشان با فناوری یورو 2 صورت می‌گیرد که این کار باعث افزایش مصرف خواهد شد.

خودروسازان کشور با وجود حمایت‌های همه‌جانبه متاسفانه محصولات باکیفیتی به مردم عرضه نمی‌کنند. از سوی دیگر دولت باید زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل عمومی را فراهم کند اما از آنجا که نتوانسته در این زمینه عملکرد موفقی داشته باشد و مردم را قانع کند که با حمل و نقل عمومی سفرهای درونشهری خود را انجام دهند پیشنهاد می‌شود سیستم کارت سوخت احیا شود تا بخشی از سفرهای غیرضروری درونشهری و قاچاق کاهش یابد.

هدایتا... خادمی

نایبرئیس کمیسیون انرژی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها