عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درگفتگو با جام جم آنلاین ؛

دشمن دیروز در جبهه ها بود اما امروز مخفیانه عمل می کند

حسن غفوری‌فرد سیاست‌مدار و رییس هیات بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی عقیده دارد در دوران دفاع مقدس دشمن کشور، درجبهه های جنگ وارد نبرد شده بود و قصد داشت به درب خانه ها بیاید. اما امروز این دشمن مقابل چشم همه نیست و ناپیدا وارد عمل شده و مخفیانه عمل می کند که این مبارزه جنبه های پیچیده ای پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۵۵۰۲
دشمن دیروز در جبهه ها بود اما امروز مخفیانه عمل می کند

به گزارش جام جم آنلاین، غفوری‌فرد متولد ۱۳۲۲، از اعضای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در آمریکا پیش از انقلاب بود. با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۸ استاندار خراسان شد و تا تیرماه سال ۶۰ در این سمت باقی ماند.
با شهادت دو تن از نمایندگان خراسان در مجلس شورای اسلامی در واقعه هفتم تیر، با رای مردم به خانه ملت راه یافت و یک ماه بعد به‌عنوان وزیر نیرو انتخاب شد. وی همزمان با سالگرد حماسه دفاع مقدس و تحریم های اقتصادی آمریکا گفتگویی را با جام جم آنلاین داشت که می خوانید.

پیروزی کشور در دوران دفاع مقدس چگونه رغم خورد و در نبرد اقتصادی که امروز شکل گرفته چطور باید از تجربیات گذشته استفاده کرد تا پیروز شد؟
در جنگ تحمیلی، بدترین شرایط موجود برای کشور پیش آمد، عراق در آن دوره 14 لشگر آماده داشت و انقلاب ایران تازه به پیروزی رسیده بود و بسیاری از پادگان ها خالی از نیرو شده بود. بسیاری از دستگاهها به حالت نیمه تعلیق درآمده و شاهد خیانت‌هایی از طرف برخی مسئولین بودیم.
شرایط پادگان های ما در زمان جنگ بسیار ناجور بود و تقریبا تخلیه و یا غارت شده بود. در این شرایط بود که جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، ‌همراه با تحریم های آمریکا وکاهش قیمت نفت آغاز شد و مشکلات فراوانی برای ما ایجاد کرد. اما با وجود رهبری حضرت امام (ره) و بزرگان انقلاب مثل شهید باهنر و رجایی، مردم علاقمند گوش به فرمان مسئولین همگی با هم متحد شدند و جنگ را اداره کردند.
در ابتدای جنگ که بنی صدر فرمانده کل قوا بود، مشکلاتی را با اقدامات و تئوری های غیر منطقی، پیش آورد که شرایط نامناسبی را از نظر فرماندهی جنگ ایجاد کرد. اما بعد از پی بردن به این خیانت مردم ایران متحد شدند و شخص حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری که در آن دوره در وزرات دفاع بودند، مدیریت مناسبی را اتخاذ کردند.
در 31 شهریور وقتی خبر شروع جنگ را به من دادند، اولین جمله ای که گفتم این بود که انشالله همه مشکلات ما در جنگ حل خواهد شد، چون وقتی یک دشمن خارجی حمله می کند همه مردم متحد می شوند و علیه متخاصم به پا می خیزند که شاهد این امر در دوران دفاع مقدس بودیم و دیدیم عراق که می گفت یک هفته ای تهران را خواهد گرفت، مجبور شد اذعان کند که دراین جنگ کوچکترین دستاوردی نداشته است.
در دوران دفاع مقدس دشمن کشور، درجبهه های جنگ وارد نبرد شده بود و قصد داشت به درب خانه ها بیاید. اما امروز این دشمن مقابل چشم همه نیست و ناپیدا وارد عمل شده که این مبارزه جنبه های پیچیده ای پیدا کرده است.
آمریکا ضربات سنگینی از ایران خورده و با همه نیروهای اهریمنی خود برای مخالفت و مبارزه با ایران پیش می رود. در این شرایط جنگ مشکل تر شده است؛‌ با این شیوه دشمن دیده نمی شود و مخفیانه در فضای مجازی در حال فعالیت است.
دشمن دیگر روی زمین نیست تا سرباز خارجی در کشور دیده شود. اما فرهنگ خارجی و سیاست های آنان در فضای مجازی قابل رویت است و این مبارزه و جنگ به مراتب مشکلتر از نبرد در جبهه ها است و بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است.
اما ملت ما نشان داد که در مقابل هر دشمنی پایدار خواهد ایستاد و این بار نیز در این مبارزه علی رغم سختی ها حتما پیروز خواهد شد.

مردم ایران در زمان جنگ یکپارچه و همدل دولت را همراهی کردند. اما الان شرایط به گونه ای شده که این همراهی کمرنگ شده، ‌برای اینکه به آن دوران و اندیشه دفاع مقدس بازگردیم، چه سیاست های باید تبیین شود؟
این درست است، ‌ارتباط مردم با دولت در زمان جنگ خیلی بیشتر بود، شاهد بودیم که در دوران جنگ، شهید رجایی با مردم کوچه و بازار همراه بود و آنان رجایی را از جنس خودشان می دانستند. اما امروز دید مردم نسبت به دولت تغییر کرده است.
دشمن نیز در خارج کشور درتلاش است که بین دولت و مردم فاصله بیاندازند وخوشبختانه صحبت های اخیر مقام معظم رهبری این سیاست دشمن را تبیین کرد و ایشان فرمودند که نباید دولت موازی تشکیل شود و تا روز آخر، دولت باید با قدرت به کار خود ادامه دهد و مردم موظف هستند به دولت کمک نمایند.
البته در این مقطع بنظر می رسد دولت باید تلاش کند فاصله خود با مردم را کمتر کند،و صحبت ها، نحوه زندگی و مدیریت خود را مردمی تر نماید. متاسفانه برخی اقدامات و صحبت ها باعث شده بین مردم و دولت فاصله بیافتد و اعتمادی که از اول وجود داشت، کمتر دیده شود. برخی وعده های دولت به هر دلیلی اجرا نشده و همین امر مشکل ایجاد کرده است.
شاهد بودیم وقتی شهید رجایی می خواستند تصمیمی بگیرند، از وزرای مربوطه سوال می کردند که آیا امکان تحقق وعده هایی که می خواهند بدهند، وجود دارد و بعد قول می دادند. به یاد دارم ایشان می خواستند در هر روستا یک دستگاه تلفن عمومی بگذارند. ولی بعد از اینکه نظر مثبت وزیر مخابرات را گرفتند، این قول را به مردم دادند تا تعهدی که می دهند اجرایی شود.
شهید رجایی وقتی می خواستند به افراد بالای 60 سال مبلغی را به عنوان یارانه بدهند ابتدا بحث کردند که دادن این رقم از نظر بودجه ای امکان پذیر است یا خیر و بعد این قول را دادند.اما در این دولت صحبت هایی شده که به هر دلیلی اجرا نشده و به همین دلیل بین مردم و دولت فاصله انداخته است.

اگر فاصله بین مردم و دولت از بین نرود چه مشکلی ایجاد خواهد شد؟
مشکل ترین بحث این است که اعتماد مردم از بین می رود، وقتی مردم به حرف های دولت اعتماد نداشته باشند هرچه دولت بگوید فایده ای ندارد، در زمان شهید رجایی ایشان وعده هایی می دانند که با تمام وجود آنرا اجرایی می کردند. اما الان وعده هایی داده شده که عملی نشده و نتیجه این شده که اعتماد مردم از بین رفته است.
باید تجدید نظر در وعده هایی که به مردم داده می شود صورت گیرد تا اعتماد مردم مجددا جذب شود و این هم به راحتی قابل عملیاتی شدن است. چون مردم ما آماده اند تا به مسئولین خود اعتماد کرده و از دولت متخب خود به راحتی حمایت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها