مدرس حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

جوانان دین گریز نشده‌اند

مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به ابعاد مختلف واقعه عاشورا گفت: از هر منظری که به عاشورا دقت کنیم، درسی برای زندگی و تعالی روح مان خواهیم یافت. بنابراین هرچه واکنش‌ها به عزاداری سالار شهیدان بیشتر باشد؛ به معنی است که اثرگذاری سیره زندگی حسین(ع) پررنگ‌تر بوده است.
کد خبر: ۱۱۶۵۴۹۷
جوانان دین گریز نشده‌اند

به گزارش جام جم آنلاین، سید حسین مومنی گفت: جریان عاشورا و واقعه کربلا از سه منظر قابل دقت و واکاوی است. اولین منظر را باید در علل و عواملی که منجر به این واقعه شده جست‌وجو کرد. چون جریان کربلا به دست مسلمانان و امت پیامبر رقم خورده و پشت پرده هرکسی که بوده زیاد در ذهن آیندگان باقی نمانده است.

مومنی افزود: در ظاهر آنچه دیده می‌شود؛ برخی از یاران پیامبر(ص) و امیرالمومنین (ع) یا اصحاب با سابقه درخشان این بزرگواران هستند که در جریان کربلا متاسفانه در خط دشمن قرار گرفتند. پس این علل بسیار قابل توجه و پراهمیت است و باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته وی، اهمیت توجه به این بخش از واقعه عاشورا اینجاست که وقتی اشراف کامل به این واقعه داشته باشیم امکان تکرار مجدد آن در عصر حاضر منتفی خواهد شد و می‌توانیم آنطور که شایسته است برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم.

این مدرس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم به خبرنگار ما گفت: نکته دومی که باید مدنظر داشته باشیم؛ خود واقعه عاشورا است. یعنی بیان این مصیبت در حال حاضرر و روضه خوانی‌ها است. به این دلیل که این شیوه بعد سازندگی بالایی دارد و کلام خاص انبیاء است.

مومنی افزود: نکته سوم و مهمترین نکته در واقعه عاشورا این است که این حادثه چه تاثیری در زندگی امروزی ما خواهد داشت. باید دقت داشته باشیم که حسین (ع) 1400 سال پیش زندگی کرده و به شهادت رسیده است، اما چه ارتباطی و چه اشرافی در زندگی امروزی ما داشته است.

این مدرس حوزه علمیه معتقد است در تاریخ شخصیت‌هایی وجود دارند که اجتماعی هستند. این شخصیت‌ها هر حرکتی که انجام می‌دهند، اجتماعی است. یعنی براساس برآوردی که از نیاز زمان خود دارد این حرکت را انجام می‌دهد، از این رو محدود به زمان، نسل و عصر خاصی است. به همین دلیل فرسوده شده و در نهایت از خاطره‌ها پاک خواهد شد. دقیقا مثل اینکه روزی دارویی را مناسب می‌دانند، ولی پس از مدتی به این نتیجه می‌رسند این دارو مناسب نیست.

مومنی تاکید کرد: اما حرکت‌هایی داریم که حرکت‌های تاریخی هستند. این حرکت‌ها علاوه بر استفاده از تجارب گذشته درباره آینده و نیاز عصر حاضر نیز نظراتی را ارایه خواهند کرد. به این معنی که هرچه رو به جلو حرکت می‌کنیم سبک زندگی این افراد نیز متناسب با شرایط حاضر خواهد شد. حالا اگر این حرکت متصل به خداوند باشد ماندگار خواهد بود و اگر در راستای الهی نباشد تنها نامی از آن حرکت باقی خواهد ماند.

وی درباره حرکت تاریخی بی‌ارتباط با خداوند گفت: مثال دقیق این نوع حرکت، عملکرد توابین بعد از واقعه عاشورا است. این حرکت به دلیل اینکه در زمان مناسب و تحت اشراف امام عصر انجام نشد، در آینده ثبت نمی‌شود و در همان عصر تمام شده است، درحالی که حرکت امام حسین (ع) چون دقیقا براساس آموزه‌های الهی بود می‌بینیم 1400 سال بعد هم همچنان زنده است.

این مدرس حوزه علمیه قم درباره برکات عاشورا نیز به خبرنگار ما گفت: این واقعه در تنزیه تاریخ، اجتماع و فرد کاملا تاثیر گذار است و هرگز نمی‌توان این اثرگذاری را نادیده گرفت. به عنوان مثال درباره تنزیه تاریخ؛ درسی که سالار شهیدان به ما داد باعث می‌شود از آن پس پیروان راهش هر حرکتی را که در نظر داشته باشند، براساس همان سیره حسین (ع) برنامه‌ریزی کنند.

وی همچنین تصریح کرد: واقعه عاشورا عاملی در تنزیه جامعه نیز بوده، به این ترتیب که حتی در مناطق مرفه نشین شهرها می‌بینیم افراد با چه ذوق و شور و حرارتی ایستگاه‌های صلواتی برپا می‌کنند و در برپایی تکایا کوشا هستند. پس این پیش فرض که گفته شده جوانان دین گریز شده‌اند کاملا اشتباه است چون به عشق حسین همه در راه دین اسلام گام برمی‌دارند.

مومنی تاکید کرد: برهمین اساس است که باید بدانیم برگزاری هرچه با شکوه‌تر مراسم عزاداری امام حسین(ع) عاملی در پاکی جامعه از جرم و جنایت است و در این ماه آمارها بیانگر همین نکته هستند که جنایات و جرایم نیز به حداقل خود می‌رسند.

وی همچنین اظهار کرد بخش دیگری از اثرگذاری واقعه عاشورا موضوع تنزیه فردی است، چون افراد زیادی را سراغ دارم که به برکت امام حسین(ع) و حرکت سیدالشهداء (ع) نورانیت قلبشان آنطور شده که امروز با ایمانی راسخ مشغول روزگار سپری کردن هستند. به عنوان مثال چندی پیش تا دیروقت منبر بودم و پس از نماز صبح که داشتم به سمت منزل بازمی‌گشتم. فردی جلوی من را گرفت و گفت:« من مسلمان نیستم ولی شب گذشته روضه حضرت رقیه را که خواندین حال و هوایی خاص برایم ایجاد شد.»

این روحانی اظهار کرد: براساس سه منظر یاد شده در واقع عاشورا کاری فرهنگی بوده است و از همان زمان به بعد مبنایی برای انتقال همین فرهنگ در دوران بعد از خود بوده است، پس حالا که یک کار فرهنگی به برکت سالار شهیدان شکل‌گرفته و در دهه‌ محرم و صفر می‌توانیم از برکاتش استفاده کنیم نباید مانع برای برافراشته شدن این بیرق باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به خبرنگار ما گفت: مدتی است گروهی در فضای مجازی مواردی را مطرح می‌کنند که بهتر است هزینه برگزاری مراسم عاشورای حسینی در بخش‌های دیگری هزینه شود. به عنوان مثال برای ایتام یا بی‌بضاعت‌ها هزینه‌شود. درحالی که این افراد خبر ندارند اصول شکل‌گیری هیات‌ها دستگیری از نیازمندان و زنده نگهداشتن این روحیه با استفاده از آموزه‌های ائمه است.

مومنی تاکید کرد: هیاتی سراغ ندارم که در کنار برگزاری هرچه با شکوهتر مراسم سوگواری سالارشهیدان در بخش کمک به ایتام، بی‌بضاعت‌ها و خیریه فعالیتی نداشته باشد. چون بانیان هیات‌ها همه افرادی دست به خیر هستند، نه اینکه فقط برای عزاداری سالار شهیدان هزینه کنند. به عنوان مثال در مورد زلزله کرمانشاه بسیاری از هیات‌ها را سراغ دارم که هزینه ساخت منازل یا خرید کانکس را پرداختند.

این روحانی معتقد است، چون اغلب خیرین به دنبال مطرح شدن نامشان نیستند؛ ناشناخته باقی مانده و اغلب مردم از فعالیت‌های آنها خبر ندارند. اینجاست که برخی دشمنان دست بکار شده و از کم اطلاعی مردم به نفع نقشه‌های شوم خود استفاده می‌کنند درحالی که همه می‌دانیم حسین با خون خود راهی را باز کرد که به هیچ عنوان به انتها نخواهد رسید.

وی اظهار کرد: از این منظر باید بدانیم برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان و برپایی هیات‌ها نه تنها آسیبی برای جامعه نیست بلکه دقیقا باعث بهبود شرایط اجتماعی خواهد شد. از این رو نباید به سیاه نمایی گروهی خاص توجه داشته باشیم، بلکه برای باشکوه‌تر شدن این مراسم تلاش کنیم و آن را سینه به سینه دقیق‌تر و اصولی‌تر در اختیار نسل بعدی قرار دهیم.

این مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به تاکید دین مبین اسلام به رفتار مناسب با حیوانات به خبرنگار ما گفت: دین مبین اسلامی تنها دینی است که دقیقا حقوق حیوانات را مدنظر قرار گرفته و در دستورات خود به پیروانش نیز رعایت آن را تاکید کرده است. پس امروز که ظاهرا گروهی خاص پا را فراتر گذاشته و بیان می‌کنند هزینه پخت و تهیه نذورات مردم بهتر است برای حمایت از حیوانات هزینه شود لازم است توجه داشته باشند نباید جایگاه‌ها را با یکدیگر در آمیخت بلکه هرچیزی باید سرجای خودش باشد.

مومنی معتقد است افرادی که دنبال چنین مواردی هستند در واقع از نور ولایت دور شده‌اند. چون در تاریخ‌مان علمایی داشتیم مثل مرحوم آقا سید محمد باقر شفتی که ابتدا به سگ‌ها رسیدگی می‌کردند و بعد نماز شب می‌خواندن یا آیت الله روحانی که قبل از انقلاب در تهران اقامت داشتند، به گربه‌ها سحر‌ غذا می‌دادند و بعد شروع به کار می‌کردند.

وی تاکید کرد: البته سوء استفاده بیگانگان از شرایط و همچنین ناآگاهی گروهی از جامعه کاملا محسوس است و در فضای مجازی می‌بینیم یکباره موجی از موارد مطرح شده منتشر می‌شود که بعضا می‌تواند ذهنیت افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد.

این مدرس حوزه علمیه قم افزود: باید از مطرح کنندگان چنین مواردی پرسید که آیا نظرشان درباره برگزاری جشن پیروزی در یکی از مسابقات ورزشی دقیقا همانند مراسم عزاداری سالار شهیدان است؟ یا اینکه وقتی صحبت از سیره حسینی و نذورات مردم می‌شود یکباره به فکر حمایت از حیوانات می‌روند؟
وی در پایان تاکید کرد: هیات‌ها قبل از اینکه حمایت از حیوانات را درنظر داشته باشند انسان نیازمند را مورد توجه قرار می‌دهند. به همین دلیل در پاسخ به افرادی که فکر می‌کنند مسلمان هستند، می‌گویم: هیات ثاراله تهران خیابان الهادی هرسال در مراسم عزاداری سالار شهیدان 3 هزار غیر مسلمان که برای دریافت نذری صف می‌کشند را اطعام می‌کند. برخی از این غیرمسلمانان نذری می‌گیرند تا در ایام دیگر سال بخشی از آن را به عنوان تبرک در خوراکشان مصرف کنند.

عماد عزتی/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها