یکی از فعالان صلح طلب و جانباز 70درصد شیمیایی دوران دفاع مقدس با اشاره به انگیزه خود و همرزمانش برای حضور در جبهه ها با تاکید بر ضرورت انعکاس پیام صلح و دوستی ایرانیان به سایر نقاط جهان، بکارگیری سلاح شیمیایی در جنگ 8 ساله از سوی عراق را مصداق بارز دشمنی منادیان به اصطلاح صلح جهانی در جهان دانست و به ابعاد و اهداف مختلف آن پرداخت.
کد خبر: ۱۱۶۵۲۴۴
جزئیات بکارگیری سلاح کشتار جمعی توسط صدام در سکوت محض منادیان صلح جهانی!

به گزارش جام جم آنلاین، ظهور و بروز صلح جهانی، مبتنی بر حُسن نیت، احترام به حقوق و منافع متقابل ملت ها در چهارچوب منشور ملل متحد است، چارچوبی که ایران و ایرانی در طول تاریخ چند هزار ساله خود نسبت به سایر ملل حتی در جنگ ها و منازعات مورد توجه قرار داده، در جهت نهادینه کردن صلح جهانی و پرهیز از انحصار طلبی و افراطی گری گام برداشته است.

سازمان ملل متحد روز ۲۱ سپتامبر مصادف با ۳۰ شهریور را روز جهانی صلح اعلام کرده‌ است. اما این روز در حالی در تقویم تاریخ جهانی گنجانده شد که اکثر کشورهای غربی در 8 سال جنگ تحمیلی علیه ایران علاوه براینکه چشم خود را به روی حمایت های همه جانبه آمریکا و شوروی به رژیم بعث عراق بستند.

حسن حسنی سعدی جانباز 70 درصد همین تسلیحات در دوران دفاع مقدس و یکی از سفرای صلح جهانی امروز در موزه صلح تهران طی مصاحبه ای به سئوالات جام جم آنلاین پاسخ داد که در متن زیر می خوانیم.

چه سالی و با چه انگیزه ای در جبهه حضور پیدا کردید؟

بنده اهل کرمان هستم. فرودین سال 63 اولین بار در سن 17 سالگی به جبهه بطور داوطلبانه اعزام شدم. دو عامل باعث شد تا به جنگ با دشمن متجاوز بروم. یکی بر اساس اعتقادات و باورهای مذهبی متاثر از فرهنگ عاشورایی و نهضت امام حسین (ع) و عامل دیگر پیروی از فرهنگ ملی و لبیک گفتن به آموزه های امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران. از طرفی روحیه حریّت و آزادگی که نزد ما ایرانی ها وجود دارد و دایما در اشعار خود می گوییم چو ایران نباشد تن من مباد. با این هدف که پیام رسان صلح و دوستی میان ملتها باشیم و به دنیا بگوییم مردم ایران در پی صلح هستند و فقط با انگیزه دفاع می جنگند، به جبهه ها رفتیم.

اولین بار در چه عملیاتی مجروح شدید؟

در عملیات بدر از ناحیه صورت مجروح شدم. اما بیشترین صدمه من از مجروحیت در بهمن سال 64 در عملیات والفجر 8 بود که با تسلیحات شیمیایی کشورهای غربی که اتفاقا از مدعیان صلح و حقوق بشر و رعایت حقوق انسان ها هستند مجروح شدم.

شما چه مسئولیتی در زمان جنگ داشتید؟
نیروی اطلاعات عملیات لشکر 41 ثارالله بودم.

چه کشورهایی صدام را تسلیحات ممنوعه مجهز کردند؟
واقعیت آن است که صدام و رژیم بعث در جنگ 8 ساله حتی یک روز تنها نبود و همان کشورها نظیر فرانسه، انگلیس، آلمان و آمریکا که خود را به اصطلاح پرچمدار صلح و آرامش در جهان معرفی می کنند به جای اینکه در نشست های شورای امنیت، عراق را به عنوان متجاوز جنگی معرفی کرده و مانع از ادامه این امر به کشورمان شوند در اقدامی یکجانبه علاوه بر تامین جنگ افزارهای ارتش بعث آن را به سلاح کشتار جمعی شیمیایی تجهیز کردند.

آیا بیگانگان به اهداف این گونه اقدامات خود علیه ایران دست یافتند؟
یک مثال برای شما می زنم سلاح انفرادی چون کلاشینکف در 2000متر اثر گذار است، در 1200متر فرد را مجروح می کند و در 800متر قربانی را از پای در می آورد. ولی آیا تولید کنندگان سلاح هایی همچون کلاشینکف و غیره میزان ایمان، باورها واعتقادهای یک سرباز را تخمین زده اند.

بنابراین مهمترین سلاحی که توانست جلوی ماشین جنگی دشمنان ما را حتی در مقیاس شیمیایی آن بگیرد، بخشی از مولفه هایی بود که هیچگاه ابرقدرت ها در بر هم زدن امنیت کشورها و صلح جهانی آن را مد نظر قرار نداده¬اند و لذا زمانی که بدخواهان این مرز و بوم در مقابل نیروی ایمان ما متوقف شدند از سلاح شیمیایی استفاده کردند تا بلکه مقاومت این ملت را در هم شکنند. البته ناکام ماندند.
در اصل دشمن با اسلام مخالف بود. آن هم اسلامی که توسط انقلاب اسلامی در مرحله تکثیر به دیگر نقاط جهان و منطقه قرار داشت و آنها گمان می کردند با بمب شیمیایی اسلام از چهره این مردم و مملکت زدوده خواهد شد.

از چه زمانی به فعالیت های صلح طلبانه مشغول شدید؟
بنده امروز صلح طلب نشده ام. بلکه دیروز و زمانی که قدم به جبهه ها گذاشتم خود را در قامت یک فعال صلح جو دریافتم. وقتی از سال دوم هنرستان مدرسه را رها کرده و به اتفاق هزاران تن از همرزمانم در مقابل ماشین تخریب صدام ایستادیم تا صلح- امنیت و آرامش این مملکت حفظ شود و بیش از این به خطر نیافتد.

بالاترین مولفه در ایجاد صلح جهانی و همه گیر را در چه می بینید؟
بالاترین مولفه ایجاد صلح گذشت و فداکاری است. همان چیزی که قدرت های دنیا هیچ توجهی به آن ندارند و در جهت تامین منافع خود از جمله کشورگشایی و ایجاد نفاق میان مردم منطقه زیر پا می گذارند. مردم ایران در راستای برقراری صلح جهانی بزرگترین فرهنگ ایثار و از خود گذشتگی را به کل جهان تقدیم کردند. به این معنا که ما به دنیا یاد دادیم ضمن اینکه از هیچ جنگی استقبال نکرده و نمی کنیم، اما در دفاع از میهن از جان و مال خود می گذریم تا امنیت پایدار برقرار شود و شاهد بودیم با اینکه بیش از 40 کشور به با ما وارد جنگ شدند، اما هیچ چیزی جز مقاومت، ایثار و صلح طلبی و مقاومت از ما ندیدند.

امروز این روحیه مقاومت و صلح چگونه باید به دنیا صادر شود؟

همان روحیه ایثار و از خود گذشتگی را که در دوران دفاع مقدس داشتیم و امروز ثبت و ضبط شده است، باید در معرض سفرای دیگر کشورها قرار دهیم و به دیگر ملت ها بگوییم ما سازشگر با دشمن نبودیم، اما در عین حال جنگ طلب هم نبودیم و شاهد عینی این فرهنگ اسرای عراقی در میدان نبرد هستند که آن را به خوبی از نزدیک لمس کرده اند.قاعدتا اگر ما در پی جنگ بودیم هیچگاه با اسرای دشمن متجاوز مانند یک میهمان رفتار نمی کردیم.

بعنوان یک فعال صلح طلب تا کنون چه اقداماتی در جهت اشاعه مظلومیت قربانیان تسلیحات شیمیایی در ایران صورت داده اید؟

زمانی که کشورهای غربی ارتش بعث را به شیمیایی مجهز کردند و این بمب ها علیه مردم ما بکار گرفته شد آنها از تمام ابزار رسانه ای خود در آن مقطع استفاده کردند تا اخبار و عوارض ناشی از استفاده آن روی مردم ما منتشر نشود.

بنده امروز به عنوان یکی از قربانیان جنگ شیمیایی در موزه صلح تهران بخش هایی از جنایات جنگی مدعیان صلح جهانی را برای مدعوین و میهمانان خارجی بازگو می کنم. اما بنظر می رسد ما باید بیش از اینها روی این مسئله مانور و تبلیغات رسانه ای راه بیاندازیم...(بعد از چندین سرفه شدید پی در پی که از اثرات مخرب ناشی از شیمیایی شدن است ادامه می دهد) انعکاس جنایات جنگی صدام تنها وظیفه من نیست و شما رسانه های عزیز باید تلاش کنید بیش از گذشته ابعاد این مسئله برای مردم روشن شود. در واقع من و امثال من یک شاهد و سند مستدلی از ناقضان امنیت و صلح جهانی هستم که باید توسط سیاستگذاران رسانه و دیگر دستگاه های ذیربط علیه دشمنان مورد بهره برداری قرار گیرم.

مردم ما باید بدانند جانبازان شیمیایی هنوز پس از 30سال برخلاف خس خس نفس هایشان و شرایط سخت تنفسی حتی یک لحظه باورهای خود را در دفاع از انقلاب و کشور از دست نداده بلکه تقویت کرده اند. آیا این بزرگترین شکست برای جنگ طلبان و شگرف ترین پیروزی برای مردم ایران نیست؟ این مهم می تواند به طرز بسیار مطلوب تری به جهان مخابره گردد.

برای میهمانان خارجی چه موضوعاتی را بیشتر منعکس کردید؟

چندی پیش یک سرهنگ از کشور اتریش و تعدای از همراهان اروپایی میهمان ما بود. بنده سند بکارگیری سلاح شیمیایی در دوران دفاع مقدس را که مورد تایید رژیم بعث بود به او ارایه دادم. طبق این سند که متعلق سازمان ملل متحد است 3هزار تن سلاح شیمیایی طی 6 سال استفاده شده که 2هزار تن آن در یک سال و نیم آخر جنگ علیه ما استفاده شده است.

به این مقام نظامی اروپایی تاکید کردم که مصداق بارز جنایات جنگی در ایران رخ داده، در آن زمان شما کشورهای غربی و نهادهای بین المللی حقوق بشری سکوت اختیار کردید. اما اگر واکنش نشان می دادید این روند توسط صدام تکرار نمی شد. لذا ما باید واقعیت غرب را به جوانان خود منتقل کنیم و نباید اجازه دهیم جوانان ما صرفا به ذرق و برق اروپا و غرب شیفته شوند.

به آنها یادآور شدم بخاطر بی‌اعتنایی سازمان‌های بین‌المللی به ادامه جنایات صدام‌ علیه غیر نظامیان‌، از جمله اقدام در استفاده وسیع از سلاح‌های شیمیایی در خوزستان 3000 تن از مردم ما کشته و زخمی شدند.

چه نوعی از سلاح های شیمیایی علیه ایران در جنگ استفاده شد؟

رژیم بعث از مشتقات بسیار خطرناک سیانور و عامل اعصاب سارین در خطوط مقدم و علیه نیروها و غیرنظامیان و نقاط مرزی کشور و همچنین از عوامل تأخیری و ماندگارتر تاول‌زاها در خطوط پشت جبهه استفاده کرد.

سخن پایانی دارید بفرمایید به ویژه اینکه در ایام سوگواری سالار شهیدان بزرگترین منادی صلح میان مسلمین و سازش ناپذیری با دشمنان قرار داریم.

امروز بهترین راه نجات کشور ما در همه عرصه ها و مقابله با دشمنان بازگشت به فرهنگ عاشورایی است . سخن من نیست بلکه موضع بزرگان- ائمه و حکمای ماست. امام حسین(ع) می فرمایند: موت فی عزّ خیرٌ من حیاة فی ذلّ به این معنا که چنین مرگی را سعادت دانسته و حیات ذلت بار در زیر بار ستم ظالمان را جز دلزدگی نمی داند. فردوسی حکیم می گوید: مرا مرگ بهتر از این زندگی/ که سالار باشم کنم بندگی.

حتی ما در عزاداری های خود می توانیم فرهنگ امام حسین و یارانش را در قیام عاشورا به تصویر بکشیم. به دنیا نشان دهیم که ایرانیان مسلمان پیرو چه مکتبی هستند. مکتبی که سرتاسر آن ایثار، از خود گذشتگی رشادت و وفای به عهد با امام خود که از مهمترین مولفه های صلح طلبی محسوب می شود و سایر ملل بدانند ما به تأسی از همین فرهنگ کشور خود را از گزند نا امنی ها و تعرض مصون نگه داشتیم.

محمدرضا شجاعیان - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها