در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح شد؛

هشدار درخصوص استفاده از ظروف یکبار مصرف در ماه محرم

رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های انسان و دام وزارت بهداشت:

عزاداران و هیات ها برای تهیه دام از مراکز مجاز اقدام کنند

رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های انسان و دام وزارت بهداشت در خصوص انتقال بیماری‌های قابل‌انتقال از دام به انسان بخصوص تب کریمه کنگو در اثر کشتار دام در مسیر عبور دسته‌های عزاداری، هشدار داد.
کد خبر: ۱۱۶۵۲۱۳
عزاداران و هیات ها برای تهیه دام از مراکز مجاز اقدام کنند

حسین عرفانی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بیان کرد: بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت از ابتدای سال تاکنون 77 نفر در 13 استان کشور مبتلا به بیماری «تب کریمه کنگو» شدند که از این تعداد 8 نفر از آن‌ها جان خود را از دست‌ داده‌اند.

وی گفت: ایام عزاداری و سوگواری سالار شهیدان حسین بن علی (ع) یکی از مهم‌ترین ایام مذهبی در تقویم ما ایرانی‌هاست و همه‌ساله رسم قربانی کردن در هیئت مذهبی نیز اجرا می‌شود. مهم‌ترین موضوعی که در این روزها باید رعایت شود، بی‌شک مسائل بهداشتی است. بی‌توجهی به اصول بهداشتی و تهیه دام قربانی از دامداران محلی منجر به افزایش احتمال انتقال بیماری‌های انسان و حیوان می‌شود.

عرفانی تأکید کرد: تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌هایی است که بدون هیچ علامتی در دام به وجود آمده و تنها در موارد معدودی با تب خفیف همراه است که البته قابل‌ شناسایی نیست.

وی در خصوص رعایت اصول بهداشتی ذبح قربانی گفت: با توجه به هماهنگی با کارشناسان سازمان دامپزشکی و شهرداری در شهرهای بزرگ تمهیداتی در جهت فروش و ذبح دام توسط افراد واجد شرایط و زیر نظر متخصصین انجام‌ شده است و افرادی که در این ماه نسبت به نذر خود اقدام به ذبح می‌کنند می‌توانند با مراجعه به این مراکز از سلامت دام اطمینان حاصل کرده و از شیوع بیماری بپرهیزند.

رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های انسان و دام وزارت بهداشت ادامه داد: از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری، رعایت احتیاطات استاندارد در زمان کشتار و نگهداری لاشه دام و آلایش‌های دامی در سالن پیش سرد با درجه حرارت ۱ تا ۴ درجه سانتی‌گراد، حداقل به مدت ۲۴ ساعت که باعث جمود نعشی و از بین رفتن عامل بیماری است.

به گفته وی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی انتظار می‌رود که مردم جهت نذورات خود گوسفند مورد نیاز را از کشتارگاه‌های مجاز خریداری کرده و پس از نگهداری 24 ساعته در سالن پیش سرد اقدام به توزیع کنند.

عرفانی خاطرنشان کرد: در سایر شهرهای کوچک توصیه می‌شود برای تهیه دام و ذبح آن در شرایط بهداشتی با رعایت اصول احتیاطات استاندارد ( استفاده از عینک ماسک دستکشان و چکمه) تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی و نگهداری لاشه و آلایش‌های دامی در یخچال با درجه حرارت 1 تا 4 درجه حداقل ۲۴ ساعت انجام گیرد.

وی با تأکید بر اینکه مردم از مصرف جگر و قلوه قربانی پس از ذبح به‌شدت خودداری کنند، گفت: گوشت و آلایش‌های دامی باید پس از ۲۴ ساعت نگهداری در دمای بین ۱ تا ۴ درجه سانتی‌گراد مصرف شوند، همچنین از مصرف جگر و قلوه آبدار و نیم پخته پرهیز شود زیرا این آلایش‌های دامی باید کاملاً پخته شوند تا عوامل بیماری‌زا مانند ویروس تب کنگو در آن‌ها از بین برود.

رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های انسان و دام وزارت بهداشت در پایان افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. دام آلوده به ویروس تب کریمه کنگو هیچ علامت خاصی ندارد، ازاین‌رو ضروری است که ذبح دام‌ها در کشتارگاه‌های مجاز انجام شود. به هیئت‌های مذهبی این تأکید می‌شود که از ذبح دام زنده بدون رعایت معاینات و نظارت‌های بهداشتی در مقابل دسته‌های مذهبی خودداری کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها