قریب به چهارده قرن پیش حادثه‌ای در گوشه‌ای از بیابان عراق اتفاق افتاد. حدود هفتاد و دو نفر در آنجا به دست حکومت وقت که از تمامی امکانات اقتصادی، نظامی و تبلیغاتی برخوردار بود، شهید شدند.
کد خبر: ۱۱۶۵۲۱۱
بازخوانی 10 حدیث مشهور و نورانی درباره امام حسین (ع)

به گزارش جام جم آنلاین، مبلغان حکومتی آن زمان در منابر و مساجد به سود بنی‌امیه و دولت یزید تبلیغات بسیاری می‌کردند و محدثان دنیاطلب و سودجو که باج‌بگیر و حقوق‌بگیران دربار یزید بودند، روایات زیادی را برعلیه خاندان پیامبر (ص) به دروغ جعل می‌کردند.

اینجاست که قدرت نظامی، تبلیغاتی و اقتصادی یزید که همه‌جانبه سعی می‌کرد جریان کربلا به فراموشی سپرده شود، نتوانست کاری از پیش ببرد و کار برعکس شد؛ چرا که جریان کربلا در تاریخ ثبت، ضبط و جاودانه شد و تشکیلات آن‌چنانی بنی‌امیه چنان از بین رفت که آثاری از آن‌ها باقی نماند.

در ادامه 10 حدیث از احادیث اهل‌بیت (ع) که به عزاداری سید و سالار شهیدان می‌پردازد را مرور می‌کنیم.

1. پیامبر اسلام (ص) می‌فرماید: کربلا پاک‌ترین بقعه روی زمین و از نظر احترام بزرگ‌ترین بقعه‏‌ها است و الحق که کربلا از بساط های بهشت است. (کامل الزیارات، ص 264)

2. حضرت علی (ع) روزی گذرش از کربلا افتاد و فرمود: اینجا قربانگاه عاشقان و مشهد شهیدان است. شهیدانی که نه شهدای گذشته و نه شهدای آینده به پای آنها نمی‏ رسند. (بحارالانوار، ص 116)

3. امام سجاد (ع) فرمود: زمین کربلا در روز رستاخیز، چون ستاره مرواریدی می‏ درخشد و ندا می‏دهد که من زمین مقدس خدایم، زمین پاک و مبارکی که پیشوای شهیدان و سالار جوانان بهشت را در بر گرفته است. (کامل الزیارات، ص ۲۶۸)

4. امام صادق (ع) فرمود: هر کس دوست دارد روز قیامت، بر سر سفره‏ های نور بنشیند، باید از زایران امام حسین علیه‏ السلام باشد. (وسائل الشیعه، ص ۳۳۰)

5. امام باقر(ع) فرمود: اگر مردم می‏ دانستند که چه فضیلتی در زیارت مرقد امام حسین (ع) است از شوق زیارت می‏ مردند. (ثواب الاعمال، ص ۳۱۹)

6. امام موسی کاظم (ع) فرمود: کمترین ثوابی که به زائر امام حسین (ع) در کرانه فرات داده می‏ شود این است که تمام گناهان بخشوده می‏ شود. بشرط این که حق و حرمت ولایت آن حضرت را شناخته باشد.( کامل الزیارات، ص ۱۳۸)

7. امام رضا (ع) فرمود: کسی که قبر امام حسین (ع) را در کرانه فرات زیارت کند، مثل کسی است که خدا را زیارت کرده است. (مستدرک الوسائل، ص۲۵۰)

8. امام حسن عسکری (ع) فرمود: نشانه ‏های مؤمن پنج چیز است: 1 ـ پنجاه رکعت نماز (نماز یومیه و نمازهای نافله) 2 ـ زیارت اربعین 3 ـ انگشتر به دست راست کردن 4 ـ بر خاک سجده کردن 5 ـ بسم الله الرحمن الرحیم را در نماز بلند گفتن. (التهذیب، ص ۵۲)

9. امام کاظم (ع) فرمود: چیزی از خاک قبر من برندارید تا به آن تبرک جویید؛ چرا که خوردن هر خاکی جز تربت جدم حسین (ع) بر ما حرام است، خدای متعال تنها تربت کربلا را برای شیعیان و دوستان ما شفا قرار داده است. (جامع الاحادیث الشیعه، ص ۵۳۳٫)

10. امام موسی بن جعفر (ع) فرمود: پیروان ما از چهار چیز بی‏ نیاز نیستند: 1 ـ سجاده‏ ای که بر روی آن نماز خوانده شود 2 ـ انگشتری که در انگشت باشد 3 ـ مسواکی که با آن دندان‌ها را مسواک کنند 4 ـ تسبیحی از خاک مرقد امام حسین (ع). (تهذیب الاحکام،ص ۷۵)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها