امام‌ جمعه شمیرانات در گفت‌وگو با جام جم آنلاین؛

هویت شیعه حقیقت حسینی است

امام‌جمعه شمیرانات بابیان اینکه هیچ جامعه‌ای بدون هویت نمی‌تواند زندگی کند، گفت: هویت شیعه نیز با حقیقت حسینی عجین شده است و شیعه معرفتی دارد که آن را ا ز قیام کربلا به دست آورده است.
کد خبر: ۱۱۶۵۱۸۲
هویت شیعه حقیقت حسینی است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید سعید لواسانی درباره دهه محرم ابراز داشت: محرم برای اهل معرفت و عارفان آغاز راهی است که پایانش لقا‌ء‌الله است و این راه با دو بال معرفت و محبت پیموده می‌شود و عاشورا نیز ظهور تام معرفت و محبت است.

وی بابیان اینکه عزاداری در دهه محرم باید دارای دو عنصر معرفت و محبت باشد، افزود: اگر این دو عنصر در آن باشد، عزاداری‌ها به همان مسیر می‌رود که مسیر حضرت سید‌الشهدا است. اگر عاشورا را بررسی کنیم خواهیم دید که بحث عقل و عشق یا معرفت و محبت در امام حسین (ع) و اصحاب ایشان موج می‌زند و تنها خدا را می‌دیدند و قلبشان فقط برای خدا می‌تپید.

امام‌جمعه شمیرانات در ادامه گفت: اگر با این نگاه به محرم نگاه کنیم، محرم یعنی عزاداری برای آنکه هویت شیعی ما را نشان دهد. هیچ جامعه‌ای بدون هویت نمی‌تواند زندگی کند همچنین هویت شیعه نیز با حقیقت حسینی اجیر شده است و شیعه معرفتی دارد که آن را ا ز قیام کربلا به دست آورده است.

لواسانی تأکید کرد: این اتحاد وجودی بین شیعه به‌عنوان یک فرد و جامعه و امت شیعی با امام حسین (ع) و حقیقت حسینی و عاشورا برقرار شده است. «یا لَیتَنی کُنتُ مَعکم فَأَفوزَ فَوزاً عَظیماً»؛ کربلا در همه زمان‌هاست.

وی بابیان اینکه اگر بخواهیم وسیع‌تر به این قضیه نگاه کنیم، زیست یک فرد شیعی زیستی است که هویت یک فرد مسلمان را دارد، ادامه داد: هویت فرد مسلمان هویتی است که در شریعت محمدی (ص) تعریف می‌شود یعنی برگرفته از دین شریف اسلام است. این دین اسلام که هویت شیعی است، در روایت پیامبر آمده است: حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» اصالت حرکت حسین (ع) از رسول خدا (ص) است.

امام جمعه شمیرانات ادامه داد: پس اصالت شیعه، محرم و عزاداری هم از رسول خدا (ص) است؛ اما حیات و تداوم این حیات و این اصالت به امام حسین (ع) است. اگر بخواهیم مسیری را که رسول اکرم (ص) با بعثت باز کرد را ادامه دهیم، راهی جز وارد شدن به کاروان امام حسین (ع) نداریم.

لواسانی بابیان اینکه هویت شیعه یعنی حرکت در مسیر شریعت اسلام از راهی که امام حسین (ع) رفت، در ادامه گفت: حسینیه و عزاداری که تحرک‌آفرین نباشد و اگر در آن آزادگان عزتمند و ایثارگر برای مبارزه با پلیدی‌ها، تباهی‌ها و فسادها تربیت نشوند، در حقیقت عزاداری حسینی نیست و یزیدی است.

وی با اشاره به اینکه امام حسین برای قدرت به معنایی که ما امروزه می‌شناسیم قیام نکرد، بیان داشت: امام حسین فرمودند، برای احیای سنت پیامبر قیام کردند. زمانی که یزید حاکم شد، این حاکمیت به معنای نابودی کامل اسلام بود و به همین علت امام حسین (ع) ثار‌الله می‌شود چراکه یزید داشت کل اسلام را از بین می‌برد و امام حسین با قیام خودش کل اسلام را احیا کرد.

امام‌جمعه شمیرانات ادامه داد: امام حسین (ع) در شب عاشورا فرمودند حتی اگر هیچ‌کس نباشد، به‌تنهایی هم اگر باشد، موظف است برای قیام درراه خدا برود. اگر اسلام از بین برود، به دوران جاهلی برمی‌گردد و آن زمان مردم در جهالت مطلق زندگی خواهند کرد. امام حسین قیام کرد تا جلوی این بازگشت جاهلیت را بگیرد و مجدداً اسلام احیا شود.

لواسانی با اشاره به شرایط امروز جامعه و تطبیق آن بازمان امام‌ حسین (ع) گفت: تعبیر معروفی که حضرت امام نیز بسیار بر آن تأکید داشتند، «کُلُّ یَومٍ عاشُوراءُ وَ کُلُّ أرْضٍ کَرْبَلا» یعنی همه روزها عاشورا و همه زمین‌ها کربلاست. اگر این جمله را درک کنیم می‌توانیم شرایط امروز خودمان را نیز تطبیق دهیم.
وی با بیان اینکه ما امروزه در یک مواجهه بین حق و باطل هستیم، ادامه داد: باید انتخاب کنیم که آیا در سپاه امام حسین (ع) یعنی دنبال معرفت، عشق و نور و خدا هستیم یا در سپاه یزید، جهالت و ظلمت و پستی و پلیدی و تباهی و فساد قرار داریم؟

امام‌جمعه شمیرانات در ادامه گفت: در حال حاضر این دو لشگر روبه‌روی هم ایستادند، چنان‌که در زمان انقلاب 57 نیز ایستاده بودند؛ مردم انتخاب کردند و در سپاه امام حسین (ع)، یزید زمان یعنی شاه را سرکوب کردند. امروز یزید زمان، آمریکا است و ما باید با او بجنگیم و تطبیق شرایط امروز با آن دوران کامل است.

لواسانی بابیان اینکه امروز در روز عاشورا و در صحنه کربلا هستیم، تأکید کرد: باید تکلیف را مشخص کنیم که در سپاه امام حسین هستیم و همانند حر به سپاه امام حسین می‌رویم، یا خدای‌نکرده مثل عمران سعد در سپاه دشمن قرار می‌گیریم.

وی تصریح کرد: مبنای کار امام حسین (ع) معرفت و محبت است و اگر انسان آزاده، ایثارگر و عزتمند تربیت نکنیم، عزاداری برای امام حسین نیست بلکه درراه یزید است. باید سخنرانی‌های ما باید جهت‌دار باشد. به‌هیچ‌وجه نباید سخنرانی‌ها خنثی باشد به‌عین معنا که هیچ اتفاقی در جهان نمی‌افتد و باید جهت‌داری آن نیز پرمعنا و پرمحتوا باشد.

نسترن نعمتی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها