نماینده اسبق ایران در اوپک به جام جم آنلاین گفت:

پیمان‌های پولی راهی برای مقابله با تحریم‌هاست

با توجه به وابستگی اقتصاد نفتی ایران به دلار کارشکنی‌های آمریکا علیه کشورمان رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته و همواره طی 4 دهه گذشته می‌بینیم این کشور از اهرم دلار برای تحمیل سیاست‌هایش به انقلاب استفاده کرده است.
کد خبر: ۱۱۶۴۹۶۸
پیمان‌های پولی راهی برای مقابله با تحریم‌هاست

به گزارش جام جم آنلاین، محمدعلی خطیبی، نماینده اسبق ایران در اوپک گفت: وابستگی اقتصاد ایران به دلارهای نفتی همواره راه کارشکنی برای آمریکا در اقتصاد ایران را هموارتر کرده و باید با استفاده از سیاست‌های مختلف و منطقی هرچه بیشتر این تسلط را کاهش دهیم که یکی از راهکارها پیمان‌های دو یا چند جانبه پولی با شرکای تجاری ایران است.

خطیبی افزود: از زمانی که آمریکا کارشکنی علیه اقتصاد کشورمان را آغاز کرده است نگرانی دولت‌ها یا شرکت‌های خارجی برای تجارت با ایران جرایم اقتصادی دولت آمریکا علیه آنها بوده است. درحالی که می‌توانیم علاوه بر پیمان‌های پولی چیزی شبیه به پوشش بیمه‌ای برای جرایم احتمالی دولت آمریکا نیز درنظر داشته باشیم تا این نگرانی نیز برطرف شود.

نماینده اسبق ایران در اوپک تصریح کرد: اگرچه طی 4 دهه گذشته آمریکا علیه اقتصاد ایران کارشکنی‌های مختلفی داشته و سایه تحریم‌ها همیشه در اقتصاد کشور دیده شده است، اما طی سال‌های اخیر این کارشکنی‌ها باعث شده تا شرکای تجاری ایران تقریبا نگران انتقال پول برای تکمیل پروسه تجاری باشند و به همین دلیل گروهی اصولا از تجارت با ایران منصرف شده‌اند.

وی تاکید کرد: راهکار منطقی و قابل قبول کاهش این نگرانی برای شرکای تجاری ایران، پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه است. چون اگر حجم مبادلات دلاری از میزانی بالاتر باشد فدرال رزرو آمریکا باید آن را تایید کند و در شرایط تحریم چنین امکانی وجود ندارد، از این رو هرچه بیشتر حجم تبادل دلاری با سایرین را کاهش دهیم، قطعات سایه سنگین آمریکا بر مبادلات اقتصادی ایران کم‌رنگ‌تر خواهد شد.

نماینده اسبق ایران در اوپک معتقد است، در شرایط فعلی می‌توانیم با خریداران نفتی ایران بگونه‌ای تفاهم کنیم که مطالبات نفتی ایران با ارز ملی یا حتی ارز جایگزین غیر از دلار که مورد توافق طرفین است تسویه شود، نه اینکه چون وابسته به دلار هستیم و آمریکا هم همواره درحال کارشکنی اقتصادی علیه ایران است، بطور کلی فروش نفت را منتفی کنیم. هرچند نباید فراموش کنیم تراز تجاری با شرکای خارجی تعیین کننده موفقیت چنین طرحی خواهد بود.

به گفته این کارشناس نفت و انرژی، البته راهکار دیگری هم برای بی‌اثر کردن نیات شوم آمریکا علیه اقتصاد کشور وجود دارد که همان تهاتر است و در گذشته نیز این شیوه استفاده شده و نتایج بدی هم تجربه نشده است. چون در این بین دلاری جابجا نمی‌شود و قطعا هیچ نیت شومی هم نمی‌تواند در این روند دخالت داشته و باعث بروز مشکلاتی برای اقتصاد کشورمان بشود.

وی استفاده از چیزی شبیه به بیمه را هم توصیه کرد و گفت: با توجه به اینکه اغلب شرکای تجاری ایران نگران از جرایم سنگین اقتصادی دولت آمریکا علیه آنها به دلیل تجارت با ایران هستند؛ می‌توانیم راهکاری همچون بیمه درنظر بگیریم که شرکت‌ها در دو سوی معادله هیچ نگرانی از تبعات اقتصادی نیات شوم آمریکا نداشته باشند.

خطیبی تاکید کرد: این اولین باری نیست که ایران تحریم می‌شود، بنابراین نباید تصمیم‌گیری عجولانه داشته باشیم. بلکه لازم است با دقت بر دستاوردهای گذشته آنطور که منافع ملی ایران ایجاب می‌کند تصمیم‌گیری کنیم و برای آینده برنامه دقیق‌تری هم داشته باشیم.

این کارشناس بازار نفت به خبرنگار ما گفت: برآوردهایی که انجام شده نشان می‌دهد اغلب پیروان تحریم‌های آمریکا برای قطع خرید نفت از ایران حداکثر سه ماهه برنامه‌ریزی‌ کرده‌اند، از این رو با توجه به اینکه برنامه‌ریزی‌ها کوتاه مدت است، شرایطی را باید فراهم کنیم که حداقل برای سه ماه نتایج تحریم‌ها و کارشکنی آمریکا را خنثی کنیم تا در آینده شرایط بهتری را تجربه کنیم.

وی درباره دلایل عدم برنامه‌ریزی جهت مقابله با تحریم‌ها معتقد است مسئولان و سیاست‌گذاران خودشان باید پاسخ بگویند، اما آنچه که مسلم است دولت‌های مستقر معمولا علاقه‌ای ندارند از دستاوردهای موفق دولت های گذشته استفاده کنند و به نوعی آنها را فراموش می‌کنند. نمونه بارز آن کارت سوخت است و درباره پیمان‌های پولی هم نمونه‌هایی داریم.

این کارشناس بازار نفت و انرژی معتقد است کارت سوخت درواقع تجربه موفقی بود که در دوره‌ای توانست حجم بی‌رویه مصرف و قاچاق سوخت از ایران را به خوبی مدیریت کند، اما یکبار دیدیم با تغییر دولت بدون توجه به دستاوردهای بسیار مناسب این کار بطور کلی کنار گذاشته شده و امروز دوباره روند فزاینده قاچاق سوخت بلای جان اقتصاد کشورمان شده است.

خطیبی به خبرنگار ما گفت: همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم و باید برای رسیدن به مقصد تلاش کنیم نه اینکه با بی‌توجهی به دستاوردهای موفق گذشته بگونه‌ای عمل کنیم که کشتی به گل نشسته و منافع همه سوارانش به مخاطره بیافتد، پس استفاده از تجارب گذشته نکته‌ای است که نباید هرگز آن را فراموش کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها