فوتبال ایران پر از ستاره هایی است که اکثر آنها به قول خودشان به حقشان در این فوتبال نرسیده اند.
کد خبر: ۱۱۶۴۷۴۴
طلایی ترین مثلث تاریخ فوتبال در تاریخ جام ملت های آسیا

به گزارش جام جم آنلاین، برخی از آنها با توجه به استعداد شگرفی که در فوتبال داشتند می توانستند مرزها را پشت سر بگذارند و به فوتبال اروپا راه پیدا کنند و درخشش خود را در ابعاد وسیع تری نشان بدهند اما هرگز چنین نشد.

اما در مقابل استعدادهای بزرگی در فوتبال ایران وجود داشته اند که هم در سطح آسیا درخشیدند و هم به فوتبال اروپا راه یافتند.

در تاریخ 58 ساله حضور ایران در جام ملت های آسیا بازیکنان متعددی برای ایران درخشیده اند. اما بی شک طلایی ترین و بهترین بازیکنان این سه نفر هستند، علی دایی،کریم باقری و خداداد عزیزی. سه فوق ستاره ای که زمانی خطرناک ترین خط حمله فوتبال آسیا را تشکیل داده بودند. این مثلث طلایی هرگز در فوتبال ایران تکرار نشد به خصوص زوج رویایی و ویران کننده علی دایی- خداداد عزیزی.

این سه ستاره پس از جام ملت های 1996 امارات راه پربار اما پر از فراز و نشیبی داشتند.

1-علی دایی

کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران پس از درخشش بی نظیر در جام ملت های آسیا لژیونر شد و به عنوان نخستین بازیکن ایرانی راهی بوندسلیگا شد تا در تیم آرمینیا بیله فلد بازی کند. دایی در سال های بعد سر از بایرن مونیخ و هرتابرلین درآورد. می توان گفت که علی دایی پروسه آقای گل جهان شدن را از همان جام ملت های 96 امارات شروع کرد و در سال های بعد این رکورد شکست. حضور در دو جام جهانی اتفاق دیگر برای آقای گل جام جهانی در سال های بعد از جام ملت های آسیا بود.

علی دایی دو بار دیگر در جام ملت ها بازی کرد.

در میان تمام ستاره های نسل آن زمان دایی موفق ترین است. او یک بار هم جایزه برترین بازیکن آسیا را برد.

2-خداداد عزیزی

زوج طلایی علی دایی در جام ملت های آسیا خداداد بود. مرد ریز نقش، تکنیکی و تند و تیز که یکی پس از دیگری به علی دایی پاس گل داد تا بهترین بازیکن جام ملت های آسیا شود.

خداداد اما در ادامه راه بسیار پرنوسانی در پیش گرفت. از پیوستن به کلن تا حاشیه های حضورش دراین تیم آلمانی. از خط خوردن از تیم ملی فوتبال ایران به دست بلاژویچ تا انتقال به لیگ آمریکا و در نهایت خداحافظی بی سر و صدا با فوتبال ایران. نقطه عطف فوتبال او گلی است که در سال 97 به استرالیا زد تا ایران بعد از 20 سال به جام جهانی برود.

خداداد عزیزی جایزه برترین بازیکن آسیا را در سال 96 دریافت کرد، جایزه ای که علی دایی هم نامزد دریافت آن شده بود.

3- کریم باقری

کریم باقری نسبت به آن دو تای دیگر (خداداد عزیزی و علی دایی) کم حاشیه تر بود. اگر کارت قرمز او در دیدار با قطر در مقدماتی جام جهانی 98 را نادیده بگیریم او در طول دوران فوتبال خود هرگز حاشیه ای نداشت.

باقری نیز اندکی پس از پیوستن علی دایی به آرمینیا بیله فلد راهی این تیم آلمانی شد و زوج ایرانی را تشکیل دادند.

کریم باقری نیز همانند خداداد عزیزی راه پرفراز و نشیبی داشت. باقری با پیوستن به چارلتون انگلیس نیز عنوان نخستین ایرانی تاریخ لیگ برتر انگلیس را هم از آن خودش کرد هر چند هرگز برای این تیم به میدان نرفت.او در سال 89 با فوتبال خداحافظی کرد.

بازی خداحافظی او نیز مقابل برزیل بود. هر چند او یکبار نامزد دریافت جایزه برترین بازیکن آسیا شد اما بر خلاف دایی و عزیزی هرگز به این افتخار بزرگ نرسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها