همه چیز درباره پایگاه مذهبی ایران صدا

«صدا»ی پای نور می‌آید

مدتی است که مدیریت چندرسانه ای و فضای مجازی معاونت صدا در حال ایجاد پایگاههایی در فضای مجازی است تا از این طریق امکان دسترسی آنان که با وجود رسانه های دیداری گوناگون همچنان دل در گرو شنیدن دارند را به محتواهای شنیداری سهل تر کند.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۶۲
«صدا»ی پای نور می‌آید

پیش از این پایگاه های کتاب گویا و قرآن راه اندازی شد و 18 شهریور از پایگاه های مذهبی ایران صدا با حضور حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی، حجتالاسلام موسوی مقدم قائم مقام رسانه ملی، رضا قدیمی معاون فضای مجازی سازمان صدا و سیما و همچنین شاملو مدیر تولید چندرسانه ای و فضای مجازی معاونت صدا رونمایی شد.

به این ترتیب چند روزی است که پایگاههای اینترنتی دعا و نغمه های مذهبی و همچنین سخنرانیهای مذهبی روی خط قرار گرفتند و برای همگان قابل دسترس هستند.

جام جم در گفتوگو با طلیعه سادات کمالی مسئول پایگاه مذهبی ایران صدا در فضای مجازی به معرفی بخشهای مختلف این پایگاه پرداخته است.

از اینترنت بشنوید

از این پس علاقه مندان به شنیدن سخنرانیهای مذهبی میتوانند هر زمان که اراده کنند با دسترسی به اینترنت پای حرف سخنران مورد نظر خود بنشینند؛ در پایگاه سخنرانی، سخنرانیها به تفکیک موضوعی یعنی اخلاقی، کلام، تفسیر، حوزه و سخنران قابلدسترساند و تمام مطالب مرتبط با این موضوع در این پایگاه به یکدیگر لینک هستند.

تا امروز سه تا چهار سوره به صورت تفسیر قطرهای بارگذاری شده و به مرور در حال تکمیل شدن است و در بخشی از پایگاه، امکان دسترسی به تفسیر نور حجتالاسلام قرائتی برای علاقهمندان به تفکیک آیه و به صورت تفسیر قطرهای فراهم است.

همچنین در این پایگاه، سخنرانیهای قدیمی که امروز دسترسی به آنها برای علاقه مندان دشوار به نظر میرسید در کنار سخنرانیهای جدیدتر موجود هستند. سخنرانیها به صورت سلسله ای و تک موضوعی بارگذاری شدهاند.

سخنرانیهای سلسله ای سخنرانیهایی هستند که در چند قمست ایراد شده اند و به تفکیک سلسله ای در پایگاه قابل دسترسی اند. بعضی دیگر از سخنرانیها که مجلسی، محفلی یا در مکان خاصی ایراد شده اند هم به صورت تک سخنرانی در پایگاه بارگذاری شده اند. این موارد غیر از دسته بندی موجود در پایگاه، در بخش سرچ نیز با نام سخنران و عنوان سخنرانی قابل جستجو هستند.

نغمه ها و نیایش های برخط

در پایگاه رسمی دعا و نغمه های مذهبی، دعاها، مداحی ها و نغمه های گوناگون به تفکیک و با عنوان های مختلفی چون مداحی، نوع دعا و گروههای همخوان قابلدسترسی است.

الان از هر مداح قطعاتی در این پایگاه موجود است که طبق گفته مسؤولان به مرور در حال به روز رسانی است. مداحیها نیز در مناسبتها با یکدیگر لینک هستند و از این طریق به راحتی قابل دریافت هستند.

یعنی اگر کسی بخواهد مداحی متناسب با اول محرم و روز حضرت مسلم را بشنود، هر مداحی معروف و معتبر مرتبط با شهادت حضرت مسلم را میتواند در این پایگاه پیدا کند. مداحیها با اسم مداحان هم قابل سرچ هستند و به تفکیک وفاتها، شهادتها، اعیاد و ولادتها هم دسته بندی شده است.

در بخش ادعیه دعا، مناجات و زیارت موجود است و دعاهای مشهور و غیر مشهوری که در مفاتیح و در آرشیو آمده و به صورت استودیویی یا محفلی هستند را میتوان در این پایگاه پیدا کرد.

در دستهبندی این پایگاه مشخص شده است که یک دعاخوان چند دعا خوانده است و یا از یک دعا چند نمونه قابل دسترسی است.

دسته آخر، دسته نغمات است که در قالب تواشیح و همخوانی ها از گروههای مختلف به زبان فارسی و عربی و همچنین آوازهای عرفانی فارسی و عربی قابل دسترسی است.

سد ترویج خرافه

مبنای اولیه انتخاب سخنرانیها، دعاها و نغمه ها بر اساس موجودی آرشیو سازمان صداوسیما است.

طلیعه سادات کمالی مسؤول پایگاه مذهبی ایرانصدا در فضای مجازی به جام جم میگوید: سعی کردیم آنچه به گوش مخاطب میرسد قابل استناد و معتبر باشد تا به نوعی از ترویج خرافه جلوگیری شود و مطلب دینی درست به مخاطب برسد. به همین منظور تمام موارد انتخابی از خطوط نظارتی عبور کردند.

بسیاری از این دعاها در سازمان صدا و سیما، تهیه و تولید شده و حتی در خود سازمان خوانده و ضبط شدهاند. بعضی از دعاهای بارگذاری شده در پایگاه اما محفلی هستند، یعنی جای دیگری خوانده شدهاند و صداوسیما آنها را ضبط کرده است.

انتخاب دعاها، سخنرانیها، مداحیها و نغمه های دو پایگاه بر اساس موجودی آرشیو رسانه ملی و متناسب با نیاز مردم است.

نیاز مخاطب در نظر گرفته شده است و برای همین دعاهای مشهوری که مورد مراجعه مردم بود در اولویت بارگذاری در این پایگاه قرار گرفته است. به طور کلی کاملا روی محتوا نظارت میشود، تمام تلاشمان را کردهایم تا مداحی های آغشته به خرافات را منتشر نکنیم و محتوایی بارگذاری شود که بر مبنای اصول نظارتی سازمان باشد.

قدم قدم تا جامع شدن

مجموعه مدیریت چند رسانه ای و فضای مجازی معاونت صدا در حال انجام سلسله کارهایی در این حوزه است و در این راستا مدتی پیش پایگاه کتاب به عنوان اولین گام و بعد از آن پایگاه ترتیل افتتاح شد، ظاهرا این روند با رونمایی از پایگاههای مذهبی ایران صدا در حال پیگیری است.

به گفته کمالی این افتتاحیه یک کار خلقالساعه نیست و راهاندازی این پایگاهها حاصل یک مجموعه کار است که با توجه به بازخوردهای متفاوتی که از پایگاههای قبلی گرفته اند انجام شده است.

او میگوید: پایگاه کتاب گویا خیلی با اقبال روبه رو شد و بعد از آن در ماه رمضان پایگاه ترتیل مورد استقبال قرار گرفت؛ فاز بعدی کار ما رونمایی از پایگاه‎های مذهبی بود که در آستانه محرم انجام شد.

پروژههای بعدی هم داریم و این نشان میدهد راه اندازی این پایگاهها یک پروسه زمانبر، سنجیده و با برنامه ریزی است که چند ماه برای آنها زمان و انرژی صرف شده. آنچه تا امروز در این پایگاهها بارگذاری شده، بخشی از موجودی دعاها، نغمه ها و سخرانیها است و این دو پایگاه در حال جامع شدن هستند. هم اکنون ادعای جامع بودن نداریم ولی درصدد کامل کردن آنها هستیم و برای به روزرسانی مجموعه تلاش میکنیم.

یک کار جمعی

مسؤول این پایگاه پایگاه ها بیان میکند: این کار با همکاری مجموع های از دوستان انجام شده است و ابدا یک کار فردی نیست. همه همکاران در معاونت صدا، بویژه مجموعه مدیریت چندرسانه ای رادیو از روابط عمومی گرفته تا همکاران بخش گرافیک که تصاویر متناسب را برای پایگاهها انتخاب کردند و دوستان فنی که امکان دسترسی به پایگاه را تحت وب و اپلیکیشن فراهم آوردند، زحمت کشیده اند. رونمایی از این پایگاه ماحصل تلاش تعداد زیادی از دوستان و همکاران ما است و همه تا جایی که توانستند تلاش کردند که مطالب و اطلاعات به بهترین شکل به دست مخاطب برسد.

کجا پیدایش کنیم؟

اگر شما هم از علاقه مندان به شنیدن سخنرانیهای مذهبی از طریق فضای مجازی هستید، میتوانید از نسخه تحت وب و همچنین اپلیکیشن به این پایگاه دسترسی داشته باشید.

در صفحه اول اپلیکیشن ایران صدا، روی آیکون پایگاه سخنرانی مذهبی کلیک کنید تا وارد این پایگاه شوید: www.sokhanrani.iranseda.ir

پایگاه دعا و نغمه های مذهبی هم در اپلیکیشن و همچنین تحت وب در آدرس www.nava.iranseda.ir قابل دسترسی است.

نوشین مجلسی - رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها