اوباما در برابر شهروندان آمریکایی، طرف عربستان را گرفت

حقوق قربانیان 11سپتامبر پشت دیوار وتو

کارشناس مسائل آمریکا بابیان اینکه ماجرای حملات یازده سپتامبر در سال 2001 همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، گفت: باگذشت 17 سال هنوز دولت آمریکا مدارک متقنی مبنی بر دخالت گروه‌های تروریستی و دیگر جریان‌ها ارائه نکرده است و هرگونه اظهارنظری فقط در حد تحلیل است اما می‌توان به‌جرئت عنوان کرد چه کسانی از این رخداد سود بردند و چه منافعی در سیاست خارجی و داخلی ایالات‌متحده محقق شد.
کد خبر: ۱۱۶۳۸۵۳
ماجرای کشف کارت شناسایی عضو القاعده پس از برخورد هواپیماها با برج‌های نیویورک/ برگی که نهادهای امنیتی آمریکا پس از واقعه 11 سپتامبر به آن دست یافتند

فوأد ایزدی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در تائید این مطلب با اشاره به نظرسنجی‌هایی که تاکنون از مردم آمریکا گرفته‌شده، افزود: اکثریت شهروندان آمریکایی تعریف مشهور دولت واشنگتن درباره حوادث 11 سپتامبر را قبول ندارند، به این معنا که در بین مردم باگذشت بیش از یک دهه از این ماجرا، همچنان شک و شبه وجود دارد که واقعاً کدام منبع در این خصوص حقیقت را بازگو می‌کند، دولت یا مراکز مطالعاتی و یا کمیته‌های حقیقت‌یاب و...؟

وی در مورد علت وجود شک و تردید مردم آمریکا دراین‌باره تصریح کرد: افراد و جریان‌های مختلفی در آمریکا به شایعات پیرامون برخورد هواپیماهای مسافربری با مراکز تجارت جهانی دامن می‌زنند به‌طور نمونه جریان موسم به «Nine Eleven truth true» یعنی حقیقت بابان نه یازده نظرات مختلفی در این زمینه ارائه داده‌اند که برخی قابل‌توجه و استناد است، اما برخی هم شایان توجه نیست. در کل بنده قصد ندارم در مورد مواضع دولت آمریکا قضاوت کنم. اما تأکید می‌کنم نسبت به آنچه مقامات آمریکایی در مورد وقوع حادثه 11 سپتامبر اعلام می‌دارند شک و شبه زیادی وجود دارد و درصد قابل‌توجهی از شهروندان آمریکایی قانع نشده‌اند که علت اصلی واقعه چه بوده است.

ایزدی دراین‌باره خاطرنشان کرد: اینکه حادثه یازده سپتامبر یک حادثه تروریستی از قبل طراحی‌شده است جای تردید نیست. به‌هرحال عده‌ای از انسان‌های بی‌گناه در جریان این اتفاق جان خود را ازدست‌داده‌اند؛ اما اینکه ما بدانیم ریشه اصلی این ماجرا از کجا نشات گرفته و دولت مرکزی آمریکا تا چه میزان از وقوع آن باخبر بوده یا خیر؟! مجموعه سؤالاتی است که هنوز به آن پاسخ شفافی داده نشده است.

این کارشناس سیاسی در ادامه با تشریح مصادیقی از دلایل ابهام در پرونده حملات تروریستی به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک به خبرنگار ما گفت: روز 12 سپتامبر یعنی یک روز پس از وقوع رخداد کالین پاول وزیر امور خارجه وقت آمریکا در تلویزیون اعلام کرد بن‌لادن (سرکرده اصلی القاعده) و گروه تروریستی القاعده بانی اصلی عملیات تروریستی روز گذشته بودند و ما مدارکی در این خصوص داریم که آن‌ها را به‌زودی افشا خواهیم کرد؛ اما باگذشت 17 سال از ماجرا هنوز دولت آمریکا مدرک متقنی برای اثبات سخنان خود ارائه نداده است و کمیته‌ای هم که در این زمینه تشکیل شد باهدف آسیب‌شناسی موضوع را پیگیری کرد و بررسی کردند در صورت تکرار عملیاتی ازاین‌دست چه تدابیری باید توسط نهادهای امنیتی اتخاذ شود.

ایزدی بابیان اینکه کمیسیون مذکور هیچ‌گاه به خود مسئله اصلی حادثه 11 سپتامبر ورود نداشت، ابراز نمود: علت اصلی ابهام در بین مردم آمریکا را باید در عدم ارائه اسناد و شواهدی که دولت ادعا می‌کرد در اختیار دارد جستجو کرد. باوجودی که ارتش آمریکا به افغانستان هم حمله کرد و عنوان شد که بن‌لادن را نابود کردند، اما هنوز هم حاضر نیستند حقایق موضوع را برای تنویر افکار عمومی در اختیار جامعه پرسشگر خود قرار دهند. بالاخره باید مشخص شود آیا واقعاً القاعده تنها پشت قضیه بوده است یا خیر؟ چون ما این مسئله را نمی‌دانیم بنابراین در مورد اهداف این گروه تروریستی هم نمی‌توان به‌روشنی سخن گفت.

وی در توضیح نقش عربستان سعودی در شکل‌گیری حملات به ساختمان‌های تجارت جهانی و پنتاگون خاطرنشان کرد: طبق ادعای رسمی دولت آمریکا اکثریت قریب به‌اتفاق عناصری که در عملیات دست داشته‌اند دارای تابعیت سعودی بوده‌اند. لذا از همان ابتدا این مباحث مطرح شد آیا سرویس‌های اطلاعاتی سعودی از این افراد بی‌اطلاع بوده یا خیر؟ آیا با توجه به رابطه خوب دستگاه‌های اطلاعاتی ریاض واشنگتن مقامات کاخ سفید امکان دسترسی به ماهیت این افراد را نداشته‌اند؟ ازاین‌رو میزان اطلاع قبلی دو دولت از این واقعه همچنان یکی از سؤالات مهم است و واقعاً باید در تحلیل‌ها مشخص شود چه کسی از این حملات سود برده است. اما چون ما شواهدی در دست نداریم تنها باید بگوییم قطعاً افغانستان از این داستان سود نبرد؛ چون همچنان در اشغال آمریکایی‌هاست. گروه طالبان بهره نبرد؛ زیرا چند روز پس از 11 سپتامبر منقرض شد و حتماً مردم عراق هم‌سود نبردند چون نتیجه حمله به افغانستان برای مبارزه با تروریسم طمع تجاوز و اشغال به عراق را به همراه داشت.

ایزدی رژیم صهیونیستی را برنده داستان 11 سپتامبر برشمرد و عنوان کرد: تل‌آویو با همکاری هر چه تمام دولت آمریکا را در منطقه غرب آسیا سرگرم اهداف بلندمدت خود کرد. در همان مقطع هم گزارش‌هایی دال بر منفعت صهیونیست‌ها از انفجارهای برج‌های دوقلو در رسانه‌ها منعکس شد؛ اما درمجموع باید یک روزی اسناد پنهان این اتفاق و رابطه عربستان و القاعده در این ماجرا برای مردم دنیا افشا گردد.

وی در همین راستا یادآور شد: همان‌طور که می‌دانیم هیچ‌یک از تروریست‌هایی که در حملات سال 2001 نقش داشتد تابعیت ایرانی نداشتند. لیکن دادگاهی در آمریکا وجود دارد که بسیار علاقه‌مند‌است اموال بلوکه‌شده جمهوری اسلامی ایران را به بهانه‌های واهی بین بازماندگان 11 سپتامبر به‌عنوان غرامت تقسیم کند و متأسفانه در این خصوص اقداماتی هم صورت گرفته است. ازاین‌جهت می‌توان گفت امروز حوادث تروریستی این روز ابزاری برای سیاست خارجی آمریکا شده تا اهداف منطقه‌ای خود نظیر اشغال عراق و افغانستان، ایجاد تخاصم با دولت‌هایی که هیچ نقشی در غائله نداشته‌اند مثل ایران. لذا به دست‌مایه‌ای برای ضربه زدن به مردم غرب آسیا تبدیل شد.

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به تحلیل‌های مختلف و متناقضی که حول محور حوادث سال 2001 در خاک آمریکا وجود دارد، خاطرنشان کرد: یک تئوری وجود دارد که درباره دخالت اسراییل استدلال می‌کند، یک فرضیه داریم که می‌گوید دولت سعودی بانی قضایا بوده است، عده‌ای بر این باورند خود دولت آمریکا مداخله داشته است، برخی هم تحلیل می‌کنند کار دولت نبوده اما نهادهای امنیتی ایالات‌متحده نقش داشته‌اند. پس همه این موارد در سطح تحلیل قرار می‌گیرد چون اسناد آن رسماً ارائه نشده است.

ایزدی که در آن روزها در آمریکا حضورداشته در این زمینه افزود: بنده در روز حادثه در آمریکا به سر می‌بردم خبرهایی که همان زمان منتشر می‌شد ناظر بر پیدا شدن کارت شناسایی فلان تروریست در محل واقعه بود. این سؤال برای ما به وجود می‌آمد که اگر هواپیمایی با آن شدت و وسعت حرارت به ساختمانی برخورد می‌کند و فولاد را ذوب می‌کند چطور یک برگ کاغذ را نسوزانده است. یا اینکه مطرح شد تروریست‌ها شب قبل از واقعه در کاباره‌ای حضورداشته‌اند که قرآن خود را در آن محل جاگذاشته‌اند. حال اینکه فردی که اعتقاد دارد با عملیات انتحاری به بهشت می‌رود! چرا باید با قرآن به کاباره می‌رفته و آن را جا می‌گذاشته خودش جای سؤال دارد؛ اما این موضوع در جامعه مسیحی آمریکا که مشروب خوردن جایز است ابهامی به وجود نمی‌آورد و ذهنش به‌راحتی منحرف می‌گردد.

وی در خاتمه به سودجویی دولت آمریکا در حوزه سیاست داخلی از رویداد سپتامبر 2001 پرداخت و گفت: قبل از این جریان از نهادهای امنیتی و جریان‌ها در داخل آمریکا به اقداماتی ازجمله شنود مکالمات شهروندان و دریافت مجوز بیشتر برای جاسوسی گسترده در خصوص افراد علاقه‌مند بودند اما منع قانونی داشتند اما بعد وقوع رخداد این عده بهانه برای اجرای اهداف خود را به دست آورند و لذا تصور می‌شود تصویب این قوانین مستلزم یک فاجعه بزرگ در خاک آمریکا بود.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها