رابطه با آمریکا در منازعات سیاسی ایران

جریان میانه رو در منازعه ارتباط با آمریکا

عضو تشخیص مصلحت نظام با ذکر خاطره‌ای از واکنش مرحوم طالقانی به همکاری فرزندش با گروه‌های ضدانقلاب به بررسی وجوه شخصیتی این چهره انقلابی پرداخت.
کد خبر: ۱۱۶۳۶۲۲
واکنش صریح آیت‌الله طالقانی به منافق شدن فرزندش چه بود؟/ پاسخ طالقانی به بازرگان در خصوص عقاید مارکسیستی مجاهدین

دکتر احمد توکلی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین به مناسبت سی و نهمین سالگرد وفات آیت‌الله طالقانی با اشاره به دوران مبارزاتی خود علیه حکومت پهلوی و حبس در زندان‌های رژیم شاه اظهار کرد: بنده در زندان قصر با ایشان همراه بودم، البته هم‌سلولی نبودیم ولی در طول تجارب مبارزهای خود، ایشان را عالمی روشن‌بین و بسیار شجاع دیدم که به شرع مقدس اسلام و قوانین و احکام آن‌هم واقف بود و تأکید بر اجرای آن در حکومت اسلامی داشت. او در این راه اهل هرگونه جاذبه بود لیکن در برابر ستمگران و زورگویان در بالاترین سطح از دافعه قرار داشت.

وی بابیان اینکه مرحوم طالقانی به‌هیچ‌وجه مسامحه با رژیم شاهنشاهی را نمی‌پذیرفت افزود: هر گروه و جریانی که با شاه مبارزه می‌کرد را مورد استقبال قرار می‌داد، اما این رویکرد با حفظ خطوط و خط‌مشی اسلامی بود و تلاش می‌کرد جریان‌های غیر اسلامی را در مسیر شرع مقدس سازمان‌دهی کند.

این سیاستمدار در ادامه با ذکر خاطره‌ای به نقل از عباس شیبانی عضو مؤسس نهضت آزادی و از زندانیان باسابقه زمان شاه تصریح کرد: ایشان برای من تعریف می‌کرد وقتی‌که مرحوم بازرگان جزوات و کتاب‌های مجاهدین خلق را خوانده بود نزد آیت‌الله طالقانی رفت و گفت، مجاهدین عقاید مارکسیستی دارند ایشان هم پاسخ دادند بنده در جریان این مسئله هستم و تمام تلاش خود را می‌کنم تا از این بدتر به ورطه سقوط نزدیک‌تر نشوند و خدایی تاکرده جذب مخالفان نظام و انقلاب اسلامی نشوند. دلیل تحفظ آقای طالقانی هم این بود که سعی می‌کردند با جذب جوانان از طریق دین اسلام به اصلاح عقایدشان مبادرت ورزند تا مبادا در صف منافقین و جریان‌های التقاطی قرار نگیرند.

توکلی در همین راستا خاطرنشان کرد: تأکید طالقانی بر اصلاح عقیده مبارزان موجب شد بسیاری از افراد از مسیر منحرفی که در آن گام گذاشته بودند بازگردند و خود را در خدمت اسلام و اهداف آن قرار دهد اما بودند اشخاصی که نصایح و توصیه‌های ایشان را توجه نکرده و شاهد بودیم که عاقبت آن‌ها چه شد و اصلاً از ریل‌گذاری امام و انقلاب خارج شدند. به‌طور نمونه وقتی پسر مرحوم طالقانی به جرم همکاری با منافقین دستگیر شد، ایشان در نماز جمعه در این خصوص خطبه خواند و بشدت از منافقین ابراز تبری نموده و خواستار مقابله جدی با آن‌ها شد. این موضع‌گیری خشم و ناراحتی ضدانقلاب و منافقین را برانگیخت.

وی بابیان اینکه پیروی تام از راه امام و انقلاب، خواست و نصیحت همیشگی آیت‌الله طالقانی بود، درباره این مطلب که چرا حضرت امام این روحانی مبارز را با ابوذر از صحابه پیامبر مقایسه می‌کردند، عنوان کرد:‌ حضرت ابوذر در کنار همه ویژگی‌هایش یک ویژگی منحصربه‌فرد داشت و آن‌هم اصرار بر احقاق حق از دست دشمن بود و در این راه هیچ اغماضی را نمی‌پذیرفت. مرحوم طالقانی هم عیناً چنین خصلتی داشت و درراه مبارزه با رژیم ستم‌شاهی بسیار مصمم و کوشا بود.

توکلی در پایان طالقانی را روحانی زاهد و مبری از رفاه و تجمل‌گرایی مورد خطاب قرارداد و افزود: طالقانی کاملاً مردمی و مستضعف گرا بود این صفت ایشان را در بین توده‌های مردم بسیار محبوب می‌کرد. محبوبیت او به حدی بود که رژیم در زندان جرئت نداشت وی را شکنجه کند تا مبادا با واکنش مردم مواجه شود و تنها از طریق تحقیر و فشارهای روحی روانی ایشان را شکنجه می‌کردند.

وی افزود: باید تأکید کنم این عالم نستوه یکی از شخصیت‌های بزرگی بود که سال‌های بسیاری از عمر خود را در زندان‌های رژیم شاه گذراند اما درنهایت بزرگی و مقاومت، ایستادگی کرد. آیت‌الله طالقانی در دوران زندان وجودش سازنده بود، سعی می‌کرد گروه‌های مختلفی که به زندان می‌آمدند دور خود جمع کند. بدین ترتیب آن‌ها را جذب می‌کرد و در مسیر امام خمینی رهنمون می‌ساخت. ‏

محمدرضا شجاعیان/جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها