امروز اجلاس رؤسای جمهوری سه کشور همسایه (ایران، ترکیه و روسیه) در تهران برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۳۰۲۶
اجلاس سران 3 کشور در تهران؛ استمرار همکاری‌ و همگرایی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه در یادداشتی نوشت: اجلاس سران سه کشور، استمرار روندی است که از مدت‌ها قبل در سطح رهبران و وزرای خارجه آغاز شده است و علاوه بر هماهنگ‌سازی سیاست‌ها در قبال سوریه در قالب روند سیاسی موسوم به روند آستانه، فرصت ذی‌قیمتی برای تبادل آرا، تضارب دیدگاه‌ها و از همه مهم‌تر هماهنگی و همگرایی در قبال موضوعات دو و چندجانبه و چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌سازد.

نشست تهران، به ریاست رئیس جمهوری کشورمان با حضور ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، رؤسای جمهوری دو کشور بزرگ همسایه‌مان، از مدت‌ها قبل در کانون توجه جهانیان بوده است. چرا که علاوه بر اهمیت فوق‌العاده موضوع محوری این نشست یعنی تحولات سوریه، تعامل میان سه کشور بزرگ و تأثیرگذار منطقه را در عالی‌ترین سطح تداوم می‌بخشد و زمینه همکاری‌های دو و چندجانبه میان این کشورها بویژه در عرصه اقتصادی را تسهیل می‌نماید.

نشست رؤسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه در تهران؛ بخصوص از آن رو که هر سه کشور با جاه طلبی ها و زیاده خواهی های یک قدرت بزرگ ولی بی منطق فرامنطقه ای مواجهند، از اهمیت مضاعفی برخوردار است. سه کشوری که به خاطر استقلال طلبی و عدم پذیرش تحمیل های یکجانبه از سوی این قدرت فرامنطقه ای، زیر فشار تحمیل ها و تحریم های گوناگون قرار گرفته اند.

نشست تهران، در ادامه روند سیاسی آستانه که هدف اساسی‌اش حل و فصل ریشه‌ای و سیاسی بحران سوریه است، تلاش دارد با حفظ ائتلاف راهبردی میان سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بر سر مناقشه سوریه، به خاتمه هرچه سریع‌تر بحران در این کشور، از طریق تشویق، تشدید و تقویت فرآیند سیاسی کمک کند.

همکاری و هماهنگی سه کشور درطول دو سه سال گذشته، نقش بسزا و تعیین کننده‌ای در مبارزه با تروریسم بخصوص مقابله با گروه تکفیری - تروریستی داعش، ایجاد مناطق عاری از درگیری و بازگشت آوارگان سوری به خانه‌هایشان داشته است. این بار و درآستانه آغاز آخرین مرحله از تحولات میدانی در استان ادلب سوریه، نشست سران سه کشور می‌تواند نقش مهمی در استمرار شرایط مسالمت‌آمیز و حل و فصل سیاسی بحران ایفا کند.

نشست تهران، فرصت بسیار خوبی است تا دیپلماسی و فرآیند سیاسی بتواند بر جنگ و مقابله، استیلا یابد و تروریست‌ها با پذیرش اراده مردم سوریه برای تعیین سرنوشت خود؛ بدون درگیری و خونریزی سلاح‌های خویش را تسلیم کنند و بیش از این با جان میلیون‌ها انسان بیگناه سوری بازی نکنند.

بدون تردید، اهداف مشترک و چالش‌های مشابه [پیش روی سه کشور] می‌تواند باعث هماهنگی و همگرایی میان این سه کشور برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه و تهدیدات ناعادلانه گردد. دیپلماسی و تعامل دو و چندجانبه میان کشورهای مستقل؛ کلیدواژه اساسی برای مقابله با زیاده‌خواهی و جاه‌طلبی قدرت‌های فرامنطقه‌ای است. اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران، علاوه بر مذاکرات سه‌جانبه رؤسای جمهوری سه کشور بر سر موضوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، مجال بسیار مناسبی برای دیدار و رایزنی‌های دوجانبه در عالی‌ترین سطح ممکن خواهد بود.

بدون تردید دیدارها و گفت‌ وگوهای رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه با مقامات عالی نظام، فرصت بسیار مغتنمی برای تبادل نظرها و اتخاذ تصمیمات کلان و سیاستگذاری‌های راهبردی در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، مالی، تجاری، انرژی و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف مقابله مؤثر و هماهنگ با قدرت‌های زیاده‌خواه فرامنطقه‌ای است که نمی‌توانند استقلال‌خواهی و مساوات‌طلبی و عدالتخواهی کشورهای مستقل را برتابند. در برهه حساس کنونی که سه کشور ایران و روسیه و ترکیه با چالش‌های مشابه و تهدیدات مشترک از سوی قدرت‌های زورگوی فرامنطقه‌ای مواجهند بی شک استمرار تعامل و همکاری دو و سه و چندجانبه به یک ضرورت اساسی تبدیل شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها