11 سپتامبر، سرفصل جدیدی در مبحث کلان تروریسم است؛ البته با واقعه 11 سپتامبر تعریف تروریسم عوض نشد و محوریت آن ثابت باقی ماند، اما نوع جدیدی از آن به بدترین شکل ممکن و در ابعاد بسیار گسترده‌تری به نمایش درآمد.
کد خبر: ۱۱۶۲۷۶۴
تیتر اصلی روزنامه‌های مشهور جهان پس از حادثه تروریستی 11 سپتامبر چه بود؟

به گزارش جام جم آنلاین ، یازدهم سپتامبر کانون انفجار اخبار مختلف در سال‌های ابتدایی هزاره سوم بود. سرتیترهای اصلی و فرعی تمام رسانه‌ها روی برج‌های تجارت جهانی، هواپیما، حادثه تروریستی و القاعده زوم کرده بود، حتی رسانه‌هایی که محوریت آنها چیزی متفاوت با سیاست تلقی می‌شد. در دوازدهم سپتامبر سال 2001 حتی تیتر رسانه‌هایی همچون هالیوود ریپورتر به هیچ چیز مربوط نمی‌شد جز حمله تروریستی به برج‌های تجارت جهانی آن هم با هواپیما.

به 17سال پیش برمی‌گردیم، به دوازدهم سپتامبر سال 2001. به روزی که تمامی نشریات، مطبوعات، روزنامه‌ها و مجله‌ها حادثه وحشتناک11 سپتامبر را بازتاب دادند. در صفحه نخست روزنامه‌های آمریکایی، بریتانیایی و دیگر نشریات جهان در سال 2001 و روز بعد از واقعه تروریستی 11سپتامبر چه خبر بود؟


روزنامه دیلی‌تلگراف: «جنگ در آمریکا». این روزنامه پرتیراژ با این تیتر واکنش نشان داد. تصویری بزرگ از برج‌های در آتش نیز چاپ شد.

تحلیلی که این روزنامه از واقعه بزرگ11 سپتامبر داشت، ابتدا همه احتمالات ، تشریح حادثه، مسببان آن ،تعداد تقریبی مجروحان و قربانیان بود.


روزنامه نیویورک تایمز: «هواپیمای ربوده شده برج‌های دوقلوی تجارت جهانی را نابود کرد و در روز تروریسم به پنتاگون حمله کردند»

این روزنامه آمریکایی، تیتری طولانی – تشریحی را برای این واقعه بزرگ تروریستی درنظر گرفت. گستردگی رویداد تروریستی 11 سپتامبر به قدری گسترده و دهشتناک بود که نیویورک تایمز لزوم تشریح کلی ماوقع را در تیتر اصلی دید. نیویورک تایمز چند تیتر به کار برد. یکی دیگر از تیترهای چاپ شده روی روزنامه این بود: «یک وحشت خزنده». یکی دیگر از تیترهای صفحه نخست این روزنامه به تاکید رئیس جمهور وقت (جورج بوش) به مجازات عاملان پرداخت. بوش همچنین گفت تروریستم هرگز به پیروزی نمی‌رسد. «در انتظار شوک بعدی» تیتر بعدی این روزنامه است.


روزنامه گاردین: «اعلام جنگ». این روزنامه این تیتر را به صورت بزرگ و درشت بالای صفحه چاپ کرد و عکس بزرگی هم از برج‌های در آتش به چاپ رساند.


روزنامه یواس‌ای تودی: «حرکت جنگی». این روزنامه از تیترهای مختلفی استفاده کرد. «حملات تروریستی، تعداد تلفات وحشتناک است» و «بوش: شیطان را دیدیم» از دیگر تیترهای این روزنامه است.


نیویورک پست: «حرکت جنگی». نیویورک پست هم مانند روزنامه یو اس ای تودی از تیتر حرکت جنگی استفاده کرد و درباره تعداد بالای کشته شدگان هم تیتر زد. عکسی که این روزنامه به کار برده لحظه برخورد هواپیما با برج‌های تجارت جهانی را نشان می دهد.


لس آنجلس تایمز: «حمله تروریستی نیویورک، پنتاگون». لس آنجلس تایمز نیز لحظه برخورد هواپیما با برج‌های دوقلو را به تصویر کشید و از «کشته شدن هزاران نفر» خبر داد.


وال استریت ژورنال: «تروریست‌ها برج‌های دوقلوی تجارت جهانی را نابود کردند، با هواپیمای ربوده شده پنتاگون را زدند» . این روزنامه نیز تیتری تشریحی-خبری را به کار برده است. تیترهای به کار رفته روی صفحه نخست این روزنامه متعدد هستند.


روزنامه سان: «روزی که دنیا تغییر کرد». این روزنامه انگلیسی با چاپ تصویری بزرگ از برج‌های منهدم شده، این تیتر ماندگار را به کار برد.


روزنامه دیلی استار: « این پایان دنیاست؟». این هم یک تیتر متفاوت دیگر از یک روزنامه انگلیسی دیگر.


روزنامه میرور: «جنگ در دنیا». این روزنامه انگلیسی برخلاف بسیاری دیگر از روزنامه‌های آمریکایی جنگ را به آمریکا نسبت نمی دهد، بلکه آن را به همه جهان نسبت می دهد.


روزنامه دیلی‌میل: «آخرالزمان». این روزنامه نیز تیتری جالب و ماندگار از خود بر جای گذاشت. دیلی‌میل با چاپ بزرگ عبارت آخر‌الزمان زیر آن نوشت نیویورک، 11 سپتامبر 2001 .


روزنامه دیلی‌اکسپرس: «اعلام جنگ». تیتر این روزنامه هم مانند یک روزنامه آمریکایی «اعلام جنگ» است.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها