عضو هیات علمی پژوهشگاه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران در گفت‌وگو با جام جم مطرح کرد

دلار معبر تعرض آمریکا به کشورمان است

عضو هیات علمی پژوهشگاه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران با اشاره به دشمنی 40 ساله آمریکا با کشورمان معتقد است با توجه به این‌که از ابتدای انقلاب تا امروز همواره آمریکا علیه اقتصاد کشورمان کارشکنی کرده باید مسائل را ریشه‌ای و بنیادی حل می‌کردیم.
کد خبر: ۱۱۶۲۵۶۵
دلار معبر تعرض آمریکا به کشورمان است

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مرتضی عزتی در این زمینه گفت: مدت‌هاست جمهوری اسلامی ایران با سیاست‌های خصمانه آمریکا درگیر است و مشکلاتی را از کارشکنی‌های این کشور تجربه کرده است. به همین دلیل لازم بود از همان روز اول به گونه‌ای اصولی و اساسی مسائل را برطرف می‌کردیم.
عزتی در ادامه افزود: آمریکا طی چهار دهه اخیر به مناسبت‌های مختلف تحریم‌های گوناگونی را علیه ایران اجرایی کرده که تبعات و آثار متفاوتی نیز همراه داشته، درحالی که همواره ما به صورت مقطعی و موردی با این سیاست خصمانه برخورد کرده‌ایم نه این‌که سیاست‌ بلندمدت و اصولی در مقابل آن ارائه کنیم.
وی تاکید کرد: طی این دوران اگر واقعا می‌خواستیم شیطنت‌های آمریکا را خنثی کنیم باید با درنظر گرفتن منافع ملی کشور به گونه‌ای پایدار برنامه‌ریزی می‌کردیم که این کشور قابلیت کارشکنی مجدد در بخش‌های مختلف را نداشته و تبعاتی را به کشورمان تحمیل نمی‌کرد، درحالی که تقریبا هیچ‌گاه نخواسته‌ایم این کار را انجام دهیم و امروز باید به گونه‌ای متفاوت برای آینده سیاستگذاری کنیم.
این استاد دانشگاه معتقد است با درنظر گرفتن این‌که پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی منافع یا هر سیاست آمریکا در منطقه را با چالش مواجه کرده و آنها را به مخاطره انداخته‌است، کاملا طبیعی بود این کشور نیز منافع ایران را در شرایطی چالش‌برانگیز قرار دهد. پس اهمیت برنامه‌ریزی اینجاست و لازم است همواره با این دید نسبت به آینده برنامه‌ریزی کنیم.
به گفته عزتی، در بحث جنگ اقتصادی که یکی از اصلی‌ترین کارشکنی‌های آمریکا علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، نباید فراموش کنیم در هرحالت امکانات و شرایطی داریم تا هزینه این کارشکنی علیه اقتصاد ایران را به حداقل خود رسانده و سیاست‌های خصمانه آمریکا را محکوم به شکست کنیم، چون تنها سلاح آمریکا در این زمینه دلار است.
وی درباره فضای حاکم بر اقتصاد کشورمان قبل از خروج آمریکا از برجام نیز اظهار کرد: در آن دوران باید سرعت عمل بیشتری تجربه می‌کردیم و هرچه بیشتر با کشورهای دیگر جهان مثل آلمان، فرانسه، انگلستان و ... توافق‌های اقتصادی منعقد می‌کردیم تا درصورت خروج هریک از این کشورها از برجام، هزینه‌ای سنگین به آنها تحمیل می‌شد، اما بی‌برنامه بودن ما باعث فرصت سوزی شد.
این استاد دانشگاه ضمن تاکید براین‌که هنوز فرصت برای جبران کاستی‌های گذشته وجود دارد، به خبرنگار ما گفت: اکنون هم باید برای به حداقل رساندن تبعات تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان پیمان‌های پولی دو یا چند جانبه را با کشورهایی که با آنها مراودات اقتصادی داریم، تقویت و دلار یا همان پاشنه آشیل اقتصاد ایران را از کشورمان دور کنیم.
به گفته وی، هرچه بتوانیم پیوندهای دوستی، سیاسی، فرهنگ، اجتماعی و اقتصادی بیشتری با سایر نقاط جهان داشته باشیم یا پیوندهای موجود را تشدید کنیم، در واقع اقتصاد کشور را بیمه کرده‌ایم چون تمامی این موارد نتیجه‌ای جز تقویت قدرت چانه‌زنی ایران در محافل بین المللی نخواهد داشت و حداقل این‌که دستاوردهای بیشتری برای خودمان ایجاد خواهیم کرد.
عزتی معتقد است با استفاده از این شیوه درواقع باید درکنار کشورهایی که مثل ایران از سوی آمریکا تحریم یا تهدید شده‌اند، بکوشیم بلوک جدید سیاسی اقتصادی جدیدی در مقابل آمریکا ایجاد کنیم. به این دلیل که قطعا حاصل اجماع کشورها در مقابل آمریکا کارآمدتر است تا این‌که تنها بخواهیم با این کشور مقابله کنیم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران تصریح کرد: در فضای فعلی که سیاست‌های اقتصادی آمریکا در تقابل با اتحادیه اروپا قرار گرفته می‌توانیم از این تقابل درکنار دیگر اعضای بلوک جدید ایجاد شده بهره‌حداکثری در مقابله با آمریکا تجربه کنیم، چون امروز اروپایی‌ها نیز بدشان نمی‌آید مستقل‌تر از آمریکا در معادلات بین المللی نقش‌آفرینی داشته و تاثیرگذار باشند.
نکته قابل توجهی که عزتی به آن اشاره کرد، استفاده از قدرت رسانه‌ها در ارائه تشابه‌های تحریم‌های اعمالی آمریکا علیه اقتصاد کشورمان با سایر کشورها مثل روسیه است. به این ترتیب اگر رسانه‌ها شرایطی ایجاد کنند که تحریم‌های ایران با روسیه، چین، پاکستان، ترکیه یا هر کشور دیگر مقایسه شود و تشابه‌های موجود را شفاف‌تر بیان کنند، همسویی و یکصدایی بیشتری میان کشورهای یاد شده علیه سیاست‌های خصمانه آمریکا ایجاد می‌شود که برآیند آن برد اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است.
به گفته این اقتصاددان، البته حاصل دیگری که این برنامه برای اقتصاد کشورمان به ارمغان خواهد آورد، استقلال هرچه بیشتر از دلار خواهد بود تا در آینده آمریکا قدرت ایجاد تنش در معادلات اقتصادی ایران را نداشته باشد و خسارات تحمیلی به اقتصاد ایران به حداقل برسد.
عزتی به خبرنگار ما گفت: هرچه از دلار فاصله بگیریم در واقع اقتصاد خودمان را بیمه کرده‌ایم. این‌گونه که معبری برای رخنه آمریکا در سیاست‌های اقتصادی کشورمان نیست و نمی‌تواند از این فرصت علیه کشور استفاده کند، چون امروز همواره این دلار است که دست و پای اقتصاد کشورمان را به نوعی بسته است. به همین دلیل باید مراودات اقتصادی خودمان را غیر از دلار منتقل کنیم.
عضو هیات علمی پژوهشگاه اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس تهران اظهار کرد: امروز سیاستگذاران اقتصادی کشور می‌توانند با تشکیل شرکت‌های خارجی در کشورهای ثالث به گونه‌ای عمل کنند که این شرکت‌ها بدون این‌که کوچک‌ترین ارتباطی با اقتصاد آمریکا یا دلار داشته باشند مبادلات تجاری با سایر نقاط ایجاد کنند که ایران هم جزئی از طرفین مبادلاتشان خواهد بود.
وی تاکید کرد: مبادله مستقیم ایران با این شرکت‌ها که ارتباطی با دلار ندارند، نه تنها مشکلی برای اقتصاد ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه راهکاری بسیار منطقی و قابل اجرا در راستای دور زدن تحریم‌ها خواهد بود؛ به عنوان مثال شرکتی در آلمان تاسیس می‌شود که بدون ارتباط با دلار آمریکا و خود آمریکا با سایر کشورها از جمله ایران مبادلات اقتصادی انجام می‌دهد.
عزتی درپایان به خبرنگار ما گفت: هرچه اقتصاد ایران ارتباط ضعیف‌تری با دلار آمریکا داشته باشد قطعا مقاوم‌تر است در مقابل هرگونه کارشکنی آمریکا، چون این کشور با نفوذ دلار در سایر اقتصادهای جهان است که می‌تواند سیاست‌های خصمانه خود را پیاده کند.

عماد عزتی/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها