یک بار دیگر تقویم ایام در حال سپری شدن است، روزی از پس روز دیگر می‌گذرد و به ماهی ویژه در تقویم قمری نزدیک می‌شویم. ماه محرمی که البته محرم‌الحرام نام گرفته و شروع ماه قمری را نه به شادی، که با رنگ خون پیوند زده است. به شهادت رسیدن اباعبدا... الحسین (ع) و 72 یار مظلومش در این ماه محرم را به اتفاقی ویژه و حماسه‌ای ماندگار در طول تاریخ تبدیل کرده است که تا همیشه ارزش روایت کردن و دوباره از نو گفتن و شنیدن را دارد؛ داغی که کهنه نمی‌شود و عزایش را هیچ آزاد مرد و آزادزنی از یاد نمی‌برد.
کد خبر: ۱۱۶۲۵۱۴
تلویزیون، همپای لحظات مذهبی مردم

رسانه ملی به عنوان پرمخاطبترین رسانه رسمی و همگانی کشور، در راستای اهداف و وظایفی که بر دوش دارد همواره همپا و همراه لحظات مذهبی و عرفانی مخاطبان بوده و حال خوش مخاطبان سراسر کشور را از طریق امواج نامرئی خود با دیگران به اشتراک گذاشته است. نمیشود به خاطره سحرها و لحظههای افطارمان از کودکی تا به حال مراجعه کنیم و همراهی رسانه ملی در آن لحظات به یادمان نیفتد. روزها و شبهای محرم هم به همین صورت است و باز خاطراتی از همراهی رسانه ملی را در ایام شهادت سالار شهیدان و عزاداریاش به یاد خواهیم آورد.

برای مدت زمانی چندین ساله، سریالهای مناسبتی از جمله همراهان جداییناپذیر این ایام بودند. مجموعههایی نمایشی که نهتنها در پرکردن آنتن و سپری کردن اوقات فراغت مخاطبان نقش داشتند، بلکه با توجه به حال و هوای ایامی چون ماه مبارک رمضان یا ماه محرم، میکوشیدند مضامینی اخلاقی و آموزههایی معرفتی را هم در دل خود بگنجانند و حرفی برای گفتن و نکتهای برای آموختن داشته باشند. سریالهایی که تلنگرهای درستی به جامعه وارد میکردند و در ایامی چون رمضان یا محرم که دلهای مخاطبان بیشک برای پذیرفتن این آموزهها فراهمتر بود، آنها را به تفکر در نفس خویشتن و تحول در حال و احوال دعوت میکردند. از جمله مجموعههای مناسبتی ایام محرم که هنوز در خاطرمان ماندهاند و در دوران خود بسیار دیده شدند، میشود به مجموعههایی چون «وفا» و «سفر سبز» به کارگردانی محمدحسین لطیفی، «شب دهم» به کارگردانی حسن فتحی، «پریدخت» به کارگردانی سامان مقدم و «روزهای اعتراض» به کارگردانی حسین سهیلیزاده اشاره کرد. مجموعههایی قابل قبول با تیم بازیگرانی حرفهای و چهره و حضور کارگردانانی مطرح که هر یک به سراغ داستانی قابل تامل رفتند و در بستر ماه محرم، قصهشان را برای مخاطبان بیان میکردند. علاوه بر این، «مختارنامه» به کارگردانی داوود میرباقری هم شناختهشدهترین و یکی از پرهزینهترین این آثار است که نامش با محرم گره خورده و بهرغم بارها بازپخش، مخاطبان هنوز از تماشای دوبارهاش در ایام ماه محرم استقبال میکنند.

به هر روی ماه محرم دوباره در پیش است و تا یک هفته دیگر کوی و برزن شهر دوباره رنگ عزای حسین (ع) را به خود میگیرد. باید منتظر باشیم و ببینیم رسانه ملی این بار برای مخاطبانش چه اثری را تدارک میبیند و همراه لحظات قبل و بعد از عزاداریهایشان مینشیند. مجموعههایی که گرچه از ساختار صحیحی برخوردار باشند، همچون بسیاری سریالهای دیگر در حافظه این رسانه ماندگار خواهند شد و نامشان را با محرم گره خواهند زد.

زهرا غفاری

روزنامهنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها