واکنش سفیر کشورمان به جنگ روانی به بهانه پرونده نازنین زاغری؛

دستگاه قضایی ایران با فشار خارجی ها، تسلیم نمی شود

سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود درباره آخرین تحولات مربوط به وزارت خارجه و منطقه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
کد خبر: ۱۱۶۲۳۶۵
پیشنهادات اروپا هنوز انتظارات ما را برآورده نکرد / توضیح درباره نامه همسر زاغری برای ملاقات با ظریف

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سؤالات آنها درباره آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پاسخ داد.

خوشبینم نشست تهران موفق و کارآمد باشد

وی در پاسخ به سوالی درباره نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه که قرار است ۱۶ شهریور در ایران برگزار شود، گفت: این چندمین نشست سران سه کشور در ادامه نشست وزرای خارجه و نشست‌های کارشناسی که در گذشته در آستانه برگزار شده، است.

وی افزود: توقع اینکه در یک نشست به طور کامل و حداکثری همه موضوعات حل و فصل شود آن هم موضوع غامض، پیچیده و دیرپای سوریه، بعید است ولی همانطور که روند آستانه در دوران گذشته نشان داده، روند موفق و تنها روند موجود است و قطعا نشست سران در تهران می‌تواند در ادامه مسیر قبلی به برداشتن گام‌های بیشتر مساعدت کند که هدف غایی آن مبارزه با تروریسم، بازگشت آرامش و صلح در سوریه بوده است.

قاسمی گفت: خوشبین هستم این اجلاس موفق و کارآمد برای منطقه، مردم سوریه و مبارزه با تروریسم باشد که انشاءالله چنین خواهد شد.

خیلی جاها به خاطر منافع و مصالح کشور مجبور به سکوت هستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره پخش فیلمی در صحن علنی مجلس درباره تیم مذاکره کننده هسته‌ای و اتهاماتی که به برخی از مقامات وزارت خارجه وارد می‌شود، گفت: فکر می‌کنم جامعه ما روشن بین است و مسائل را جدی دنبال می‌کند. مردم شناخت نسبتا خوبی از روند تحولات، رفتار مسئولان و نهادها دارند و خوب و بد و راستی و ناراستی را چه در حوزه‌های دولتی و سایر حوزه‌ها تشخیص می‌دهند و در نهایت قضاوت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه این اخبار با توجه به شناختی که از مردم هوشمندمان داریم نمی‌‌تواند در مردم تاثیر عمده‌ای داشته باشد، اظهار داشت: بحث جدیدی نیست و یکسری احتمالا عدوات‌های شخصی و مسائل فردی است که به این نوع فرافکنی و اتهام افروزی نسبت به برخی از مقامات و از جمله مقامات وزارت خارجه دامن می‌زند.

این دیپلمات ارشد کشورمان با ذکر این نکته که نباید اینها را جدی گرفت، افزود: این نوع رفتار جدید نیست و نهایی و آخرین هم نخواهد بود و با توجه به ماهیت و نوع کار وزارت خارجه، برخی ممکن است این سلیقه‌ها و سیاست‌ها را در وزارت خارجه نپسندند و به آن منتقد باشند و ایراد داشته باشند.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: جای نگرانی ندارد و ما در حد توان و به حد نیاز و با حفظ چارچوب‌های منافع ملی و مصالح کشور سعی می‌کنیم پاسخگو باشیم و خیلی جاها هم به خاطر منافع و مصالح کشور مجبور به سکوت هستیم و با کمال میل و از صمیم قلب این سکوت را می‌پذیریم و به خاطر منافع کشور سخنی نخواهیم گفت ولی تاریخ و مردم در نهایت قضاوت درست خود را خواهند داشت.

قاسمی گفت: این نوع رفتار در داخل می‌تواند آثار بعدی خود را در حوزه سیاست خارجی و سایر کشورها تا حدی داشته باشد ولی در جهان امروز با توجه به نوع ارتباطات، سایر دول و کشورها مسائل درونی ایران را رصد می‌کنند و شناخت نسبی از مسائل ایران دارند و احتمالا حدس و گمان و تحلیل‌های خود را از این نوع جریانات خواهند داشت.

امیدواریم اروپا بتواند رضایتمندی ایران را تأمین کند

قاسمی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره ایجاد سیستم مستقل از سوئیفت توسط اروپا گفت: در بحث همکاری‌های آتی با اتحادیه اروپا، چند ماهی است که آمد و شدهایی وجود دارد و بحث و گفت‌وگوهایی مطرح و پیشنهاداتی ارائه شده و پیشنهاداتی در درون اروپا در حال بررسی و پیگیری است و طرح‌هایی هم در درون ایران مورد توجه است ولی ما هنوز آنگونه که باید و شاید و آنگونه که انتظار ما بوده، به مرحله نهایی نرسیدیم.

وی افزود: امیدوارم در زمان باقیمانده و فرصت‌های بعدی بتوانیم در خصوص این مسائل تفاهمات لازم را داشته باشیم و اروپا بتواند در این آزمون بزرگ برای اتحادیه اروپا و نقشی که می‌خواهد در جهان امروز داشته باشد، سربلند بیرون بیاید و نقش تاریخی خود را ایفا کند و رضایتمندی و نظر ایران را تأمین و تضمین‌های لازم و مورد توجه و نظر ایران را تأمین کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که درباره سیستم مالی مستقل گفت‌وگویی انجام نشده است؟ بیان کرد: ما درباره سیستم مالی و خیلی سیستم‌های دیگر در حوزه های پولی، سرمایه گذاری، صنایع و دیگر مسائل اقتصادی صحبت و تبادل نظر کرده‌ و طرح‌هایی را دریافت کرده‌ایم، ولی جزییات آن را در حال حاضر ارائه نمی‌کنم.

دولت سوریه مصمم به پایان این فاجعه

وی درباره عملیات نظامی در ادلب هم گفت: یکی از موضوعات پیچیده امروز (در سوریه) ادلب است که به عنوان آخرین سنگر شورشیان مخالف دولت سوریه است و دولت سوریه مصمم است به این فاجعه پایان دهد.

قاسمی در ادامه نشست خبری عنوان کرد: دولت سوریه حق دارد با تروریستها در این منطقه مبارزه کند و ایران همچنان بعنوان حامی دولت سوریه حضور دارد و کمکهای مستشاری را تا زمانی که دولت سوریه بخواهد، ادامه خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره دستور ویژه رئیس جمهور به وزارت خارجه برای مهار آتش سوزی هورالعظیم عنوان کرد: وزارت خارجه از طریق سفارت ایران در بغداد و کنسولگری ایران در تماس دائم با مقامات عراقی است و بیشترین تلاشی که ایران می توانسته انجام دهد انجام داده و خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این مساله هر چه زودتر پایان بپذیرد و در یک تعامل برای مهار این فاجعه بتوانیم بدون هیچ نیازی به محاکم و عناصر ثالث موضوع را حل کنیم.

وی درباره نامه همسر «نازنین زاغری» برای ملاقات با ظریف گفت: بی خبر هستم که پاسخ ظریف چیست و ظریف بامداد به سفر رفت و باید منتظر باشیم ایشان برگردند و ببینیم چه پاسخی می‌دهد.

قاسمی همچنین عنوان کرد که در سفر «آلیستر برت» معاون وزیر خارجه انگلیس به تهران نیز درباره زاغری صحبت شد و درباره اینکه ایشان دوتابعیتی است و به لحاظ قوانین داخلی ایران، افراد دوتابعیتی مورد قبول ما نیست، صحبت شد و طرف انگلیسی دیدگاه های خود را مطرح و پاسخ هایی را از سوی ایران درباره قوه قضاییه و محکومیت ایشان و ... دریافت کرد.

وی افزود: خانم زاغری به خاطر مسائل انساندوستانه چند روزی در مرخصی بود که مورد تقدیر طرف انگلیسی قرار گرفت. وی گفت تا جایی که اطلاع دارم آلیستر برت با زاغری دیداری نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه مطالب مطرح شده درباره عراق طی هفته‌های اخیر را جنگ روانی گسترده‌ای خواند که برای تخریب روابط ایران و عراق صورت می‌گیرد.

وی در پاسخ به سوال درباره تحولات سیاسی عراق، اتهامات مطرح شده علیه ایران را بی اساس خواند و افزود: استقلال و تمامت ارضی عراق برای ما حیاتی و با اهمیت است. هر آنچه در عراق توسط مردم و نمایندگان پارلمان مورد پذیرش قرار بگیرد، مورد استقبال ماست.

قاسمی خاطرنشان کرد: ما با هر دولت و از هر حزبی که در عراق انتخاب شود، همکاری می کنیم و حق مردم این کشور است که خودشان انتخاب کنند.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین گفت که در زمینه کمیته آب بین ایران و افغانستان تا حد زیادی به انتهای کار رسیده‌ایم و مراحل پایانی را طی می‌کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بحث آب و موضوع هیرمند همیشه بین مقامات دو کشور مطرح بوده و در حسن نیتی که وجود داشته و در کنار ۴ کمیته، کمیته آب هم تشکیل شده است.

قاسمی افزود: اتفاق جدیدی صورت نگرفته و مساله خاصی به وجود نیامده جز شیطنت کانونهایی که علاقه‌مندند روابط ایران و افغانستان را با مشکلاتی مواجه کنند چه در بحث آب و چه مسائل دیگر. روابط ما در حوزه آب رو به جلو بوده و امیدوارم با به انتها رسیدن کار این کمیته، تا حدودی از این فضاسازی‌ها جلوگیری و این موضوع خاتمه یابد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۴ که گفته شده بود قرار است در اروپا برگزار شود نیز گفت: هنوز قراری به طور قطعی در این زمینه گذاشته نشده است و تاریخ قطعی و مکان خیلی قطعی برای مذاکرات تنظیم نکرده ایم.

سفرهای ظریف به ترکیه، پاکستان و سوریه

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفرهای از پیش اعلام نشده ظریف به ترکیه و سوریه خاطرنشان کرد: شاید گاهگاهی لازم باشد برخی خبرها دیرتر اعلام شود. ما در ادامه سیاست ایران و در استمرار رایزنی‌هایی که با همسایگان خودمان داریم وزیر خارجه دو سفر به ترکیه و پاکستان داشت.

وی سفر به ترکیه را در ادامه رایزنی‌های قبلی دو کشور خواند که هر از گاهی براساس نیازهای دوجانبه، منطقه‌ای و تحولات بین‌المللی این گفت‌وگوها وجود داشته و خواهد داشت و انشاءالله در شکل بهتری استمرار می‌یابد.

قاسمی ادامه داد: موضوعات زیادی در بحث مسائل دوجانبه، منطقه و تحولات بین‌المللی وجود داشت که باید صحبت می‌کردیم و در این سفر این موضوعات مورد تبادل نظر قرار گرفت و سفری مفید، سازنده و بهنگام بود که انشاءالله نتایج خوبی در روابط فیمابین داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه سفر به پاکستان را اولین سفر در دولت جدید پاکستان خواند و گفت: وزیر خارجه ایران اولین مقام خارجی بود که به پاکستان سفر کرد و نشانه اهمیت روابط دو کشور و نگاه ایران به همسایگان است. در پاکستان دیدارهای مفصلی با مجموعه مقامات عالیرتبه انجام شد و هر آنچه که در روابط فیمابین در حوزه‌های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی مطرح بود صحبت‌های لازم انجام و قول و قرارهایی برای ارتقای روابط به خصوص در حوزه اقتصادی گذاشته شد.

وی بیان کرد: امیدوارم با جدید بودن دولت در پاکستان و انجام این سفر، شاهد آغاز فرآیند مثبت و رو به جلو و سازنده با کشور همسایه خود یعنی پاکستان باشیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره سفر‌های بعدی ظریف به عراق و سایر کشورها نیز گفت: اطلاعی در این زمینه ندارم. ایشان وارد سوریه شد و در حال مذاکره است و با رئیس جمهور، نخست‌وزیر و وزیر خارجه سوریه دیدار خواهد کرد.

انتظار زیادی نخواهیم کشید

خبرنگاری با بیان اینکه عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه در هفتم خرداد گفت که رئیس جمهور تصمیم گرفته چند هفته‌ای به اروپا فرصت دهد ولی الان چهار ماه است که از خروج آمریکا از برجام گذشته و چرا ایران به صورت رسمی برای اروپا ضرب الاجل تعیین نمی‌کند؟ که قاسمی گفت: اگر کمی درباره مکانیسم‌های بانکی و پولی و موضوعاتی که به صنعت، فناوری و این نوع همکاری‌ها مربوط می‌شود، فکر کنیم، این معضل حل خواهد شد که این موضوعات به گونه‌ای نیست که برای آن ضرب الاجل بگذارید و باید در مجموعه 28 کشور تفاهم و بعد به طرف ایرانی ارائه شود.

وی افزود: طرف ایرانی هم یک ارگان نیست و ارگان‌های متعددی از جمله بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مختلف که در این همکاری‌ها نقش دارند. آنچه مدنظر عراقچی بود این بود که هر چه زودتر موضع گیری سیاسی اروپا روشن شود و اینکه آیا اروپا در دوران بعد از خروج آمریکا از برجام آمادگی ارائه تضمین‌های لازم ایران برای ادامه کار با اروپای فعلی و طرف‌های برجامی بدون آمریکا دارد، یا ندارد.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه فکر می‌کنم شاهد اراده مثبت سیاسی اتحادیه اروپا بودیم، اظهار داشت: در مذاکرات متعددی این مباحث مطرح شد و ما در مراحل فنی و تکنیکی کار هستیم؛ البته تا حدی این موضوعات به دلایل پیچیدگی خاص خود طولانی شده و قدری هم تعطیلات ماه آگوست و تابستانی اروپا شاید در این تاخیر تاثیرگذار است.

وی گفت: ولی اصرار و تأکید ما به اتحادیه اروپا این است که هر چه سریع‌تر بتوانند موضوعات باقیمانده‌ای که نتوانستیم درباره آنها تفاهم کنیم و هنوز چارچوب‌های اساسی آن آماده نیست، روشن و به طرف ایرانی ارائه کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه به اروپایی‌ها هشدارهای لازم را داده‌ایم، اظهار داشت: انتظار زیادی در این مورد نخواهیم کشید باید برنامه‌ریزی‌های خود را در درون کشور براساس توان و استعداد ملی خود آغاز کنیم و این کار را شروع کرده‌ایم و اگر هر چه زودتر اروپا به این همکاری‌ها بپیوندد می‌توانیم کار جدی‌تری را داشته باشیم و تصمیم نهایی را درباره سیاست‌های کلان آتی جمهوری اسلامی درباره برجام و دیگر موضوعات اتخاذ کنیم.

تفاهمنامه وزارتخانه‌های خارجه و بهداشت

قاسمی درباره تفاهمنامه‌ اخیری که بین وزارتخانه‌های خارجه و بهداشت به امضای ظریف و قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت شد نیز گفت: این تفاهمنامه برای مشخص شدن چارچوب‌ همکاری‌ها بین دو وزارتخانه بود و صرفا بحث اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی نیست. از حضور پزشکان ایرانی در سمینارهای جهانی، همکاری‌های دانشکده‌های پزشکی ایران با خارج از کشور تا کمک و ارائه رهنمودهای لازم برای جذب برخی از بازارها برای داروهایی که ایران می‌تواند تولید و صادر کند و ... در این سند مورد توافق قرار گرفت.

وی افزود: وزارت خارجه در شرایط کنونی برای کمک به همه دستگاه‌های ذیربط اعم از اقتصادی و غیراقتصادی که کار خارجی دارند، آماده است.

آیا اروپا به دنبال خرید زمان است؟

خبرنگاری در ادامه این نشست از قاسمی پرسید آیا به نظر نمی‌رسد اروپا زمان می‌خرد که ایران را در برابر فشارهای آمریکا تسلیم کند؟ که وی پاسخ داد: الان نمی‌توانم از جای اروپایی‌ها به شما بگویم که زمان می‌خرند یا نمی‌خرند، ولی تاخیر وجود دارد و در برخی موضوعات کندی وجود داشته و ما براساس مصالح و منافع جمهوری اسلامی ایران رفتار خود را تنظیم می‌کنیم و به راه خود ادامه خواهیم داد.

به جز برجام و همکاری‌های اقتصادی راجع به موضوع دیگری با اروپا مذاکره نکردیم

وی درباره موضوعاتی که توسط برخی از مقامات کشورهای اروپایی مطرح می‌شود از جمله مباحث موشکی ایران و ... نیز گفت: موضوعاتی که از این دست توسط برخی از کشورهای اروپایی گهگاهی مطرح می‌شود، جدید نیست و این موضوعات در گذشته توسط برخی کشورهای اروپایی مطرح شده و پاسخ‌های لازم را دریافت کردند و وزیر خارجه فرانسه هم پاسخ لازم را دریافت کرد.

قاسمی ادامه داد: در مذاکراتی که در حوزه همکاری‌های اقتصادی و مشخصا در حوزه برجام با طرف‌های اروپایی داشتیم، طی چند ماه اخیر و بعد از خروج آمریکا از برجام، صرفا مذاکراتمان حول و حوش این نوع همکاری‌ها، چگونگی همکاری‌ها و یافتن مکانیسم‌ها برای ادامه همکاری‌های اقتصادی و در چارچوب برجام بود و چیزی غیر از این با طرف‌های اروپایی مذاکره نکردیم.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: اظهارنظرهای مقامات اروپایی گاهگاهی هست و موضوع جدیدی نیست و آنها از مواضع جمهوری اسلامی در خصوص این موضوعات اطلاع کافی دارند و پاسخ ایران و با نحوه پاسخگویی ایران به خوبی آشنا هستند.

در تماس و رایزنی با عراق بوده و خواهیم بود

قاسمی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات حیدر العبادی مبنی بر اینکه سرنوشت ملت عراق را به خاطر هیچ کشور دیگری (ایران) به خطر نمی‌اندازد و بستن آب رودخانه اروندرود عنوان کرد: ما با عراق به عنوان یکی از همسایگان خوبمان در تعامل و تماس و رایزنی در همه حوزه‌ها بوده و خواهیم بود و اگر موضوعی لازم باشد در جلسات متعددی که در سطوح مختلف بین مقامات دو کشور و سفارتخانه‌ها انجام می‌شود، دنبال می‌‌کنیم.

وی ادامه داد: درباره هیچ موضوعی نباید نگران بود و در موضوعات خاص هم اگر نیاز بود در زمان لازم اطلاع رسانی می‌کنیم.

نشست سران سه کشور در تهران

خبرنگاری از قاسمی پرسید که در نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در تهران فقط به بحث سوریه پرداخته خواهد شد؟ که وی گفت: نشست سه کشور تاثیرگذار و مهم و قدرتمند در منطقه ایران، ترکیه و روسیه، قطعا نمی‌تواند به یک موضوع منتهی شود و حتما در کنار بحث سوریه، آخرین تحولات منطقه، تحولات بین‌المللی، همکاری‌های دوجانبه و دیگر موضوعات مورد علاقه سه کشور مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی افزود: موضوعات بسیاری وجود دارد و پیشنهادات زیادی برای این نشست مطرح شده که امیدوارم بتواند این موضوعات توسط سران سه کشور مورد بحث و بررسی و برخی از آنها مورد تفاهم قرار بگیرد و مثل گذشته تاثیرات عمده‌ای را برای صلح، ثبات و امنیت منطقه و همکاری‌های فیمابین داشته باشد.

کمیته آب بین ایران و افغانستان مراحل پایانی را طی می‌کند

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین درباره تحریف اظهارات اخیر ظریف در برنامه حالا خورشید در خصوص افغانستان و در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چه مسائلی مطرح شده که بحث آب بین دو کشور همچنان جنجال برانگیز است؟ گفت: بحث آب و موضوع هیرمند همیشه بین مقامات دو کشور مطرح بوده و به قبل از انقلاب برمی‌گردد و این موضوع در حسن نیتی که وجود داشت و تفاهمی که صورت گرفت، در کنار ۴ کمیته، کمیته آب هم تشکیل شد که در زمینه کمیته آب بین ایران و افغانستان تا حد زیادی به انتهای کار رسیده‌ایم و مراحل پایانی را طی می‌کند که بتوانیم مجموعه نتایج پنج کمیته را در سند راهبردی جامع همکاری‌های دو کشور مکتوب و به امضای سران دو کشور برسانیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اتفاق جدیدی صورت نگرفته و مسئله خاصی به وجود نیامده، جز شیطنت کانون‌هایی که علاقه‌مندند روابط ایران و افغانستان را با مشکلاتی مواجه کنند، چه در بحث آب و چه مسائل دیگر و شاهد این برخوردهای نادرست از سوی برخی گروه‌ها در داخل افغانستان و برخی رسانه‌ها در خارج از افغانستان هستیم.

قاسمی بیان کرد: اتفاق جدیدی رخ نداده و برعکس روابط ما در حوزه آب رو به جلو بوده و امیدوارم با به انتها رسیدن کار این کمیته، تا حد زیادی از این فضاسازی‌ها جلوگیری کرده و این موضوع خاتمه یابد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: این موضوع توسط برخی بنگاه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای خاص سعی می‌شود مسائل فیمابین ایران و همسایگان تا حدی بزرگ‌نمایی شود و ایجاد مسئله کند، چرا که شاید در سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران در بحث تحریم نیاز دارند روابط ایران و همسایگان را در یک وضعیت نامطلوب‌تری مشاهده کنند و شاید به همین خاطر شاهد این نوع جوسازی‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: ولی ما و افغانستان به این موضوعات وقوف کامل داریم و با درایت لازم از این وضعیت حتما عبور خواهیم کرد.

درخواست ایران از عراق

خبرنگاری درباره دیدار ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد با ابراهیم الجعفری و درخواست سفیر ایران برای دریافت ریال به جای دلار از زوار ایرانی اربعین گفت: اطلاع دقیقی در این زمینه ندارم.از سازمان حج و زیارت سؤال کنید چرا که درگیر مسائل عتبات هستند و بهتر می‌توانند در این زمینه اطلاع رسانی کنند.

وزارت نفت بهتر می‌تواند توضیح دهد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره قطع واردات نفت ایران توسط ژاپن از نیمه سپتامبر نیز گفت: من اطلاعی ندارم، وزارت نفت بهتر می‌تواند در این زمینه توضیح دهد که چه مذاکراتی با طرف‌های ژاپنی داشته است.

قاسمی با بیان اینکه فشاری از سوی آمریکا در این زمینه بر روی بسیاری از کشورها وجود دارد و مقاومت بسیاری از سوی کشورها نسبت به سیاست‌های آمریکا نیز هست، خاطرنشان کرد: برخی از آنها در حال مذاکره با آمریکا برای گرفتن فرصت‌ها و داشتن همکاری با ایران هستند.

اطلاعی ندارم

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعای یک روزنامه صهیونیستی مبنی بر سفر مخفیانه لازان خاخام اعظم روسیه به تهران در سال گذشته در قالب سفر یک هیأت روس به ایران گفت: من چنین خبری را نه دیده و نه شنیده‌ام. البته با توجه به نشر دهنده خبر در چارچوب جنگ روانی است که رژیم صهیونیستی با شدت و حدت دنبال می‌کند. در این خصوص اطلاعی ندارم ولی پیگیری می‌کنم و اگر به پاسخی رسیدم به شما اطلاع خواهم داد.

پیمان پولی بین ایران، روسیه و ترکیه

خبرنگار دیگری نیز درباره خبر منتشر شده مبنی بر اینکه قرار است پیمان پولی سه جانبه بین سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در نشست 16 شهریور در تهران منعقد شود که قاسمی گفت: من چیزی را تایید نمی‌کنم، موضوعات زیادی در دستورکار سه کشور وجود دارد و باید صبر کرد اجلاس به پایان برسد و هر تفاهمی که صورت گرفت در مصاحبه مقامات سه کشور به اطلاع همگان خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها