حضور وزیر امور خارجه در مجلس برای پاسخ به نمایندگان؛

دلایل امنیتی ظریف، نمایندگان را قانع کرد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز بررسی سوالات نمایندگان مشهد، ارومیه و تهران از وزیر خارجه را در دستور کار دادند.
کد خبر: ۱۱۶۲۲۶۵
دلایل امنیتی ظریف، نمایندگان را قانع کرد

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، علاوه بر سوال نمایندگان از ظریف، بررسی لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری – صنعتی و ۱۲ منطقه ویژه اقتصادی و انتخاب دو نفر از نمایندگان از کمیسیون‌های اجتماعی و برنامه و بودجه به عنوان ناظر در شورای حقوق و دستمزد و ... در دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

سوال نمایندگان از وزیر امور خارجه

نماینده مردم ارومیه در مجلس در جریان سوال از ظریف گفت: آقای ظریف در مراسمی حاضر شُدید (ترحیم جلال طالبانی) که افرادی از سران ضد انقلاب در آن حضور داشتند، همان افرادی که دستشان به خون مردم ایران و عراق آلوده است. نادر قاضی پور افزود: آقای ظریف ملت شما را دوست دارد ولی بنده به دلیل عشق به شهدا این سوال را مطرح کردم.

ظریف در پاسخ توضیح داد: بنده برای شرکت در مراسم خاکسپاری مرحوم طالبانی حضور یافتم که این کار مورد اجماع همه دوستان در نیروی قدس، سپاه، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی بود، ضرورت داشت به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این مراسم شرکت کنم. وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال مشترک نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران مبنی بر این‌که چرا به پرچم اقلیم کردستان شمال عراق ادای احترام کردید، با تاکید بر این‌که در مقابل پرچم هیچ کشوری تعظیم نمی‌کند و تنها در برابر پرچم ایران تعظیم می‌کند. محمدجواد ظریف در خصوص کنوانسیون دریای خزر گفت: کنوانسیون خزر در نهایت برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

در ادامه قاضی پور پس از شنیدن توضیحات ظریف، با اشاره به دلایل امنیتی این مسئله، توضیحات وزیر امور خارجه را قانع کننده دانست و سوالش را به رای مجلس نگذاشت.

همچنین کریمی‌قدوسی نماینده مردم مشهد با طرح سوال خود از ظریف گفت: مقام معظم رهبری در دیدار با هیات دولت فرمودند «مذاکره با آمریکا در حاشیه اجلاس سازمان بین‌الملل در نیویورک به طور قطع، منتفی است. رییس جمهور که هیچ، وزیر امور خارجه هم نمی‌تواند.» وی افزود: نماینده مردم مشهد در مجلس گفت: امیدوارم ظریف بعد از دیدن فیلم شش دقیقه‌ای درباره عبدالرسول دری اصفهانی، حکم قوه قضاییه را درباره ایشان قبول کند.

در جریان طرح سوال کریمی قدوسی از وزیر امور خارجه، پزشکیان نیز گفت: آقای ظریف درخواست برگزاری یک جلسه علنی را کرده تا شبهات ایجاد شده را پاسخ دهند.

ظریف در پاسخ به سوال کریمی قدوسی درباره چگونگی نفوذ چهار دوتابعیتی در تیم کارشناسی و هیات مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد اهداف خود در سطح بین‌المللی از همه ابزارها استفاده می‌کند؛ کما این‌که در جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری از طرف ایران وکلای فرانسوی و انگلیسی هم حضور داشتند، اما کسی نمی‌گوید چرا از افرادی با تابعیت‌های دیگر استفاده کردیم. همه کسانی که در مذاکرات با ما کار می‌کردند هم به وزارت اطلاعات معرفی کردیم و اجازه حضورشان را گرفتیم. چهار نفری که آقای کریمی قدوسی نام بردند یا از سوی دستگاه‌های دیگر به ما معرفی شدند یا براساس شناخت از گذشته از آنها استفاده کردیم و من جز خدمت از آنها در مذاکرات ندیدم. من مسئول روابط دیگر آنها نیستم و آنها هم در هیچ یک از مذاکرات خصوصی نبودند و تنها در جلسات تخصصی حضور داشتند.

در پایان نمایندگان مجلس شورای اسلامی از توضیحات وزیر امور خارجه درباره سفر به فرانسه، دوتابعیتی‌های تیم مذاکره‌کننده و باند نیویورکی‌ ها قانع شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها