12 نکته خواندنی برنامه خنداننده‌شو

پهلوان خنده ها

«خ.ن.د.ه» این حروف شکل دهنده واژه‌ای است که ما این روزها به آن نیاز زیادی داریم، بویژه در حال حاضر که کشور با تحریم‌های سنگین اقتصادی روبه‌رو است و مردم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، رسانه ملی هم تلاش می‌کند با بهره بردن از ساختارهای نو برنامه‌های متنوعی را تولید و پخش کند که رنگ و بوی آن طنز است و خنده را به لب مردم می‌آورد.
کد خبر: ۱۱۶۲۱۵۳
پهلوان خنده ها

یکی از این برنامه‌های جذاب و دیدنی تلویزیون، خنداننده‌شو است که پرونده دومین فصل آن با برنده شدن علی صبوری با کسب سه میلیون و اندی رای بسته شده است. همچنین ابوطالب حسینی با یک میلیون و اندی نفر دوم را از آن خود کرده است.

ضمن این‌که برنامه خندوانه، استندآپ کمدی را در میان مردم جا انداخت و لبخند را به لب آنها هدیه کرد. این قالب نو به مرور زمان توانست جایگاه خوبی پیدا کند و مردم هم علاقه‌مند به این ساختار شوند. یکی دیگر از اتفاقات نادر حضور مشارکت زیاد مردم بود که 60 میلیون رای به برنامه خنداننده‌شو دادند. به همین بهانه نگاهی به ویژگی‌های این برنامه نسبت به فصل قبلی‌اش داشته‌ایم.

شرکتکنندهای که بالا آمد

وحید رحیمیان تا قبل از حضور در برنامه خندانندهشو اصلا یک در صد هم فکر نمیکرد وارد یک برنامه تلویزیونی شود و بتواند تا این اندازه معروف شود، اما وقتی خدا بخواهد و شانس هم همراه باشد، اتفاقات خوب میافتد. البته این شانس نصیب همه جوانانی شد که راهی برنامه خندانندهشو شدند، اما از میان آنها وحید رحیمیان بیشتر از همه نقل حرف مردم شد، زیرا در یکی از اجراها او نتوانست خنده را به لب حاضران بیاورد و وسط اجرا کم بیاورد و نتواند ادامه بدهد. البته جنگ روانی رامبد جوان هم در اینباره بیتاثیر نبود و همه این موارد باعث شد تا او اجرایش را در میانه رها کند، اما باز خدا همراهش بود و یک شانس دیگر به او داده شد. او از شاگردان فرهاد آئیش بود و بعد از این فرصت، مربی او، پشت صحنه با رحیمیان صحبت کرد که البته حرفهای آئیش خیلی خاص بود و در نهایت او در اجرای بعدی اش مربی را سربلند کرد.

اجرایی که گاهی حوصله بینندگان را سر میبرد

احسان کرمی جزو هنرمندانی است که فقط خودش را در یک حوزه اسیر نکرده و در کنار تجربه گویندگی در رادیو، بازی در تئاتر، بازیگری در تلویزیون به اجرای تلویزیونی هم نه نگفته است. وقتی مخاطبان برای اولین بار او را در برنامه سبد شبکه بازار دیدند و آن هم در لباس یک مجری خشک و صورت سنگی، اصلاً این تصور را نداشتند که او روزی بتواند یک اجرای صمیمانه داشته باشد، اما به مرور زمان متوجه شد که صورت سنگی بودن خیلی به مذاق بینندگان خوش نمیآید، به همین دلیل به سمت اجرای صمیمانه رفته که این اتفاق هم در برنامه خندانندهشو افتاد، اما گاهی این صمیمیت به سمتی میرود که از حوصله بیننده خارج میشود. این اتفاق به ویژه در صحنهای میافتد که او میخواهد نام برنده نهایی را اعلام کند و به حدی چنین صحنههایی را طولانی اجرا میکند که مخاطب حوصله اش سر میرود.

ایست! فقط جوانان

معمولاً یکی از گلایههای جوانان این است که خیلی به آنها فرصت عرض اندام داده نمیشود! و این انتقاد را مطرح میکنند که آنها دلشان میخواهد کارهای بزرگ انجام بدهند، اما کسی قدر استعدادهای آنها را نمیداند، حتی پدر و مادر! اما رسانه ملی در سال های اخیر تابوشکنی کرده و با تزریق نیروهای جوان به عرصه مدیریت بخشهای مختلف سازمان نشان داده که اینطور هم نیست و خط قرمز بر این ماجرا کشیده است. به همین دلیل با ساخت برنامه خندانندهشو گوی رقابت را در اختیار جوانان قرار داده تا بتوانند استعدادهای خودشان را بروز بدهند، حتی جوانان بیشتر راهی فصل جدید این برنامه شدند. گرچه فینال این برنامه روانه آنتن شده، ولی جوانان پیروز میدان شبکه نسیم بودند که فضا را برای آنها فراهم کرد تا بتوانند استعدادهایشان را خرج کنند که البته این فضا هم توانست نظر جوانان را جلب کند و هم اینکه مردم با علاقه پیگیر رقابت میان جوانان باشند.

باز هم پای فضای مجازی به میان آمد

یادش بخیر قدیمها وقتی دو شبکه تلویزیونی داشتیم و خبری از فضای مجازی نبود باید مردم برای سرگرم شدن، برفکهای تلویزیون هم میدیدند و اگر از تماشای یک سریال لذت میبردند، باید سینه به سینه اتفاقات را نقل میکردند! ولی الان ماجرا تغییر کرده و در کنار شبکههای تلویزیونی، فضای مجازی به عنوان یک رسانه مکمل ورود پیدا کرده و کافی است یک برنامه پخش شود یا یک نفر در جایی سخنرانی کند، آن وقت است که فضای مجازی همچون بمب وارد عمل میشود و با یک خبر همه جا را تحتالشعاع قرار میدهد. خندانندهشو هم از این اتفاق در امان نبوده و هر روز فضای مجازی، محفلی برای صحبت میان کاربران این فضا شده، بویژه آنکه فصل دوم آن بیشتر در فضای مجازی نقل حرفها شده بود و کمتر کسی پیدا میشد که آن را ندیده باشد، حتی اگر فرصتی برای تماشای برنامه نداشت، کلیپهای برنامه را در فضای مجازی میدید، چون ظرف چند ثانیه دست همه مردم ایران میچرخید.

ورود شوخیهای غیر اخلاقی ممنوع!

همه میدانیم که گاهی طنز با شوخیهایی همراه میشود که غیراخلاقی است و بدون آنکه به عمق ماجرا فکر کنیم ما هم میخندیم و از شنیدن آن لذت میبریم. البته گاهی به ناچار این مساله پیش میآید و عمدی هم در مساله نیست. بنابراین طبیعی است که این اتفاق هم در برنامه خندانندهشو پیش بیاید و وقتی شرکتکنندگان استندآپ کمدی را اجرا میکنند، بین آن شوخیهای غیر اخلاقی هم گاهی داشته باشند، البته نه با هدف خاصی؛ بلکه در راستای با نمک شدن فضای برنامه و خنداندن مخاطبان. اما برنامهسازان این برنامه در فصل جدید به این مساله توجه بیشتری کرده و تعداد شوخیهای غیراخلاقی در این فصل کمتر شده بود، حتی مربیان از شرکتکنندگان خواسته بودند که از ورود به چنین شوخیهای اجتناب کنند و برای خودشان یک تابلوی ورود ممنوع هم بگذارند، اما گاهی هم از دستشان در میرفت و شوخیهای کمی نامطلوب در برنامه پخش میشد.

خطیبی؛ رکورد دار زرشک سوتی!

این روزها وقتی کلمه سوتی به میان میآید، همه خودشان را آماده میکنند تا شاهد یک صحنه
با نمک در یک برنامه باشند و بعد کلیپهای آن را دست به دست در فضای مجازی بچرخانند تا بقیه هم از این سوتی باخبر شوند و کافی است این سوتی را یک چهره سرشناس بدهد، آن وقت است که بعد از آن کلیپهای زیادی هم ساخته میشود. البته داوران برنامه خندانندهشو هم از این اتفاق مستثنی نیستند، زیرا سوتیهای آنها هم در فضای مجازی میچرخد و از میان داوران این برنامه میتوان زرشک طلایی را به اشکان خطیبی تقدیم کرد، زیرا او چندین بار اسامی خارجی را در این برنامه استفاده کرد که گاهی هم به اشتباه تلفظ میکرد که البته جناب خان هم در این باره به خطیبی رحم نکرده و گاهی با طنازی در برنامه ادای او را در میآورد. البته باید گفت که این چیزی از زحمات گروه داوران برنامه خنداننده شو کم نمیکند، بویژه آنکه اشکان خطیبی برای شاگردانش وقت زیادی میگذاشت تا بهترین باشند.

قواعد طنز در اجرای خانمها

مگر میشود نام خانم شیرزاد به میان بیاید و مردم خنده به لبهایشان نیاید و به یاد مجموعه طنز با نمک ساختمان پزشکان نیفتند. میتوان گفت شقایق دهقان اولین بانویی بود که توانست با وجود محدودیتهایی که بازیگران خانم برای نقشهای طنز دارند، اما با رعایت قواعد و استانداردها به بهترین شکل نقش طنز را بازی کند و او همه هنرش را در مجموعه ساختمان پزشکان گذاشت. البته این کار دشواری است. برخی از شرکت کنندگان برنامه خندانندهشو را خانمها تشکیل دادند، اما از میان خانمهای شرکتکننده فقط سیدهزینب موسوی استندآپ کمدین اهل قم و خالق شخصیت «امپراتور کوزکو» توانست به این قالب برسد که بتواند هم قواعد طنز را رعایت کند و در عین حال بتواند مردم را بخنداند، اما امسال شرکت کنندگان خانم نتوانستند خیلی در رقابتها موفق باشند و کاراکترهای پرطرفدار و محبوب شبکههای اجتماعی را از آن خود کنند.

رایهای مردمی احساساتی یا منطقی؟!

مردم ایران به احساسات شان شهره و زبانزد هستند و همین احساسی بودنشان گاهی در زندگیهای شخصیشان هم سرایت میکند و در تصمیماتشان هم بی تاثیر نیست. البته این ویروس احساسات به برنامه خندانندهشو هم انتقال داده شد، حتی یکبار رامبد جوان اعلام کرد رای مردم در این برنامه طنز بیشتر براساس احساسات بوده تا اینکه منطقی رای بدهند، حتی این احساساتی بودن حضور وحید رحیمیان نقش داشته است. البته این احساسی بودن در عالم سیاست هم ورود پیدا کرده و برآیند جامعه ماست و نمیتوان هم خیلی به این مساله خرده گرفت که چرا رای مردم در یک برنامه تلویزیونی، بیشتر در کفه احساسات سنگینتر بود تا منطق، البته خیلی هم نمیتوان با قطعیت این مساله را عنوان کرد که آیا رای و مشارکت مردم در برنامه خندانندهشو بیشتر به احساسات چربیده یا به منطق!

جوانی که دیپلم ندارد!

یکی از شرایط ورود برای کار، تحصیلات است، اما رسانه ملی برای حضور شرکت کنندگان در برنامه خندانندهشو به هیچوجه تحصیلات را ملاک قرار نداد و بهعنوان یک مدرک ظاهری به آن توجه نکرد و همین باعث شد وحید رحیمیان با اینکه دیپلم هم نداشت، راهی برنامه خندانندهشو شود و بدون داشتن مدرک در این برنامه شرکت کند. در واقع رسانه ملی فرصتی فراهم کرد تا این جوان گل کند و بتواند استعدادهای خودش را نشان بدهد. البته این جوان رعنا خاطرهای تعریف کرد و گفت یک روز به فرهاد آئیش و رامبد جوان پیام داده بود که استعداد خوبی در طنز دارد و علاقهمند است آنها به او کمک کنند تا وارد این حوزه شود، اما این دو هنرمند توجهی به پیامش نکردند و پاسخی ندادند و بعد او پیامک دیگری به آنها داد و نوشت یک روز من جلوی شما میایستم و طنز اجرا میکنم، اما باز هم عنایتی به او نشد و او با حضورش در برنامه خندانندهشو ثابت کرد غیرممکن در رسیدن به هدف وجود ندارد.

هنرمندی که با باخت میانه ندارد

همه ما از دوران کودکی عاشق برنده شدن بوده و هستیم.حتی در این عالم گاهی برای نفر دوم شدن اشکهای زیادی ریختهایم. بنابراین خیلی هم بیراه نیست که بگوییم رامبد جوان هم از آن دست هنرمندان است که دلش میخواهد همیشه ببرد و بازنده میدان نباشد . مخاطبان با تماشای برنامه خندانندهشو بیشتر متوجه این بعد از شخصیت رامبد جوان شدند. ضمن اینکه او نشان داد وقتی روی صندلی مربی مینشیند، شخصیت اش نسبت به هنگام اجرا فرق میکند؛ زیرا او جدی میشود و از قالب شوخ و طناز بودن گاهی فاصله میگیرد. او بشدت علاقهمند بود شاگردانش پیروز میدان این برنامه باشند و به همین دلیل گاهی مخاطب عصبانی بودن را در چهرهاش میدید.

یادی از شهدا

همه ما بهدنبال اتفاقات خاص و منحصر به فرد در برنامهها هستیم و مسلماً وقتی فردی به حوزهای ورود پیدا کند که کمتر به ذهن کسی خطور کرده، طبیعی است او را خلاق بنامیم. این اتفاق در فصل جدید برنامه خندانندهشو افتاد و یکی از شرکتکنندگان در قالب اجرایش از شهدا هم یاد کرد. البته این کار راحتی نیست و نیاز به ظرافت دارد که یک فرد در اجرای استندآپ کمدی یادی هم از شهدا کرده ، به بهترین شکل جایی برای آن در اجرایش باز کند. در این باره باید خسته نباشید به ابوطالب حسینی گفت که در اجرایش یادی از شهدای هشت سال دفاع مقدس کرد و این نقطه قوت او محسوب میشود که به زیبایی اینکار را نجام داد. البته خودش اعلام کرده بود چون داییاش جزو شهدای این مرز و بوم است، به همین دلیل علاقهمند بوده تا با یادی از شهدا نشان بدهد دلاورمردان جایگاه ارزشمندی در زندگی تکتک ما ایرانیان دارند و هرگز فراموش شدنی نیستند.

نشست خبری با کمترین چالش!

برنامه خندانندهشو در این فصل با حرف و حدیثهای زیادی همراه شد و روزی نبود که در فضای مجازی درباره دستمزدها، اسپانسر و خیلی از موارد این برنامه حرفی به میان نیاید. گرچه عوامل سازنده این برنامه خیلی علاقه نبود که این مباحث را پیگیری کنند، حتی بعد از طرح هر شایعهای خیلی درباره آن صحبت نمیکردند تا تحتتاثیر بازیهای مجازی قرار نگیرند، اما حرف و حدیثها بهگونهای شد که دیگر تصمیم گرفتند نشست خبری با حضور اهالی رسانه برگزار کنند و پاسخگوی سوالاتی باشند که در فضای مجازی به شکل شایعه مطرح شده است. البته در این نشست خبری آنها درباره دستمزدها، حاشیهها و... صحبت کردند تا شفافسازی صورت گیرد و با وجود اینکه انتظار میرفت خبرنگاران سوالات چالشی تر بپرسند تا این نشست خبری را داغ تر کنند، اما این اتفاق نیفتاد و کمتر سوالات چالشی پرسیده شد، به همین دلیل با کمترین چالش روبهرو بود!

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها