سیاست‌های خصمانه‌ و عهد شکنانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اگرچه از دهه‌ها قبل شکل گرفته و همواره به زیان منافع ملی کشورمان و مردم ایران زمین بوده، اما طی سال‌های اخیر این خصومت و دشمنی به عهدی رسیده که آمریکایی‌ها رسما امنیت کشورمان را هدف قرار گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۲۱۰۰
آمریکا سرزمینش را هم با زور و سلطه به دست آورده /اروپایی‌ها خودشان را فدای ما نمی‌کنند/ اساس حکومت آمریکا بر عهد شکنی است

به گزارش جام جم آنلاین، حسین شیخ الاسلام، قائم مقام اسبق وزارت امور خارجه در این زمینه معتقد است، اصولا سیاست‌های آمریکا براساس زورگویی و عهدشکنی شکل گرفته و از ابتدای تشکیل این کشور، استعمارگری و دشمنی حتی با آمریکایی‌ها اصلی‌ترین سیاستش بوده است.

شیخ‌الاسلام در ادامه افزود: چگونگی شکل‌گیری کشور آمریکا بیانگر این واقعیت است که اصولا این کشور براساس ظلم، ستم، زورگویی، جنگ و خونریزی شکل گرفته و امروز بومیان منطقه در محدوده‌هایی خاص اسکان داده‌ شده‌اند، به این ترتیب سایر نقاط جهان نیز از این سیاست آمریکا هرگز در امان نخواهد بود.
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: البته آمریکا با درنظر گرفتن اینکه همواره به منافع خود فکر می‌کند و هرگز منافع دیگران را مورد توجه قرار نمی‌دهند همپیمان‌هایی نیز برای خود دست و پا کرده که رژیم صهیونیستی با توجه به شباهت سیاست‌گذاری اصلی‌ترین همپیمان‌های آمریکاست.

سفیر اسبق ایران در سوریه به خبرنگار ما گفت: ساختار ظالمانه آمریکا علیه سایرکشورها در جنگ جهانی دوم نمود واقعی داشت به این ترتیب که سیاستمداران آمریکایی علی‌رغم اینکه می‌دانستند استفاده از بمب اتم چه تبعاتی برای مردم ژاپن خواهد داشت ولی برای تکمیل سلطه خود در این کشور جنایتی را مرتکب شدند که همواره دستمایه بسیاری از کتاب‌ها و فیلم‌های سینمایی است.

وی تاکید کرد: اصولا آمریکا براساس اهدافی که برای خود ترسیم کرده است وسایل مورد نیازش را تامین می‌کند حالا روزی بمب‌اتم است و روز دیگری به دنبال تشکیل شورای امنیت و حق وتو رفته است. نکته قابل توجه اینجاست که آمریکا از همان ابتدا تنها به منافع خود فکر کرده و حاضر است همه چیز را زیرپا گذاشته تا به این اهداف برسد.

به گفته قائم مقام اسبق وزارت امور خارجه ساختاری که آمریکا برای برخوردش با سایر کشورها طراحی کرده امروز علیه ایران نیز بکار گرفته شده و با استفاده از هر امکانی در تلاش است جمهوری اسلامی ایران را تسلیم خواسته‌های نادرست خود کند که تاکنون موفق نشده و نخواهد شد.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: شیوه‌هایی که آمریکا برای سلطه‌گری خود بکارمی‌گیرد نهفته در روابط بین المللی، ساختار پولی و مالی، روابط فرهنگی و هر آنچه در توانش باشد خلاصه شده و معمولا بگونه‌ای وارد میدان می‌شود که مظلوم‌نمایی کرده و همواره خود را مدافع حقوق بشر به جهانیان معرفی کند درحالی که واقعیت چیز دیگری است.

وی با اشاره به تشکیل سازمان ملل و شورای امنیت به خبرنگار ما گفت: این تفکر آمریکا عاملی در تشکیل شورای امنیت بود تا بتواند با استفاده از نفوذ سیاسی و لابی‌گری به تمام جنایات خود رنگ و بوی قانونی ببخشد، به این ترتیب که اعلام می‌کند هرآنچه انجام می‌دهد برای جلوگیری از جنگ و خونریزی بوده است.

شیخ‌الاسلام در ادمه ضمن اشاره به سلطه‌گری مالی آمریکا در جهان تاکید کرد: شیوه‌ سلطه و سوء استفاده از منابع دیگر کشورها در سال 1948 میلادی کلید خورد به این ترتیب که تا قبل از این تاریخ مبنای محاسبات اقتصادی میان کشورها طلا بود، ولی در این تاریخ خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد یک اونس طلا 36 دلار قیمت دارد بنابراین هرکس 36 دلار داشته باشد در واقع یک اونس طلا دارد.
وی افزود: اینگونه دلار شد مبنای مبادلات اقتصادی یا پایه پولی بین المللی تبدیل شد و به همه دنیا تضمین دادند که این شیوه محاسباتی ادامه خواهد یافت، اما نکته اصلی این بود که آمریکا کاغذ می‌داد و کالای مورد نیازش را وارد می‌کرد، بی‌انکه دیگران بدانند هیچ به دست نخواهند آورد و در واقع درحال از بین رفتن هستند.

این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: زمانی که دلار در جهان زیاد توزیع شد برای جلوگیری از سقوط دلار با سیاست‌هایی مبنای مبادلات نفت را هم به دلار وابسطه کردند و دوباره حلقه سلطه را تنگ‌تر از قبل به اقتصاد جهان تحمیل کردند.

وی به خبرنگار ما گفت: چهره واقعی و ذهنیت منفی این کشور علیه اقتصاد جهان در سال 1971 میلادی یکباره نمایان شد چون رئیس جمهور وقت این کشور با نادیده گرفتن تعهدی که آمریکا به جهان داده بود اعلام کرد از این پس طلا مبنای دلار نیست و بازار تعیین کننده ارزش دلار خواهد بود.

شیخ‌الاسلام تصریح کرد: چهره واقعی آمریکا اینگونه نمایان شد که قیمت اونس طلا افزایش چشمگیری داشت ولی دلار بی‌ارزش شده بود و یکباره اغلب کشورها با زیان‌های هنگفتی روبرو شدند. به عنوان مثال امروز که اونس طلا نزدیک به 1200 دلار است انگار هرکس که دلار داشته 30 برابر زیان کرده است.

به گفته این کارشناس سیاست خارجی، نکته قابل توجه بود که سیاستمداران آمریکایی حتی به شهروندان خود نیز رحم نمی‌کنند و با شیوه‌های استعماری آنها را نیز به بردگی گرفته‌اند و شاهد مثال آن هم بروز جنبش 99 درصدی‌ در آمریکا بود.

سفیر سابق ایران در سوریه درباره تقابل آمریکا با جمهوری اسلامی ایران نیز به خبرنگار ما گفت: پیروزی انقلاب اسلامی در واقع تولد یک تمدنی جدید خارج از برنامه‌ریزی و محاسبات آمریکا بود. از این رو یکباره جمهوری اسلامی ایران ساختار تفکر آمریکایی را برهم زده و اجازه تهدید و یا تحمیل سیاست‌های آمریکایی را نمی‌داد.

وی تاکید کرد: چنین اتفاقی باعث شد تا آمریکا از همان روز اول پیروزی انقلاب دشمنی خود با این تمدن نوین را مورد تهاجم قرار دهد. به همین دلیل اگر بگوییم چهاردهه تقابل دو تمدن روی داده دور از واقعیت نگفته‌ایم. اما نکته اینجاست که دستاوردهای تمدن ایرانی بیشتر از تمدن آمریکایی بوده است.

به گفته این کارشناس سیاست خارجی، تمدن ایرانی که تمام نکات مثبت لیبرال دمکراسی آمریکایی را به خود دیده براساس اصول اسلامی و برپایه عبادت و سهم مشترک و مردمسالاری است که دقیقا در جهت عکس سیاست‌های آمریکاست و این کشور تلاش می‌کند با استفاده از هر روشی تمدن ایرانی را از بین ببرد که موفق نشده و نخواهد شد.

وی تصریح کرد: برتری تمدن ایرانی نمایان در رویدادهای لبنان و سایر نقاط جهان است و آنطور که مقام معظم رهبری بارها تاکید فرموده‌اند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

شیخ‌الاسلام در بخش دیگری از گفته‌های خود به موضوع برجام اشاره کرد و به جام جم آنلاین گفت: اصولا برجام دستاورد اروپایی‌ها بود و فراموش نکرده‌ایم شروع کننده این مذاکرات اروپایی‌ها در کاخ سعدآباد بودند، اما یکباره آمریکا وارد شده و در نهایت یکباره هم تصمیم‌گرفته آن را برهم بزند.

وی در ادامه افزود: اروپایی‌ها امروز با سیاست‌های آمریکا علیه برجام به این دلیل مخالفت می‌کنند که مدت‌ها قبل از این اتفاق متوجه شده بودند آمریکا قابل اعتماد نیست و لازم است مقابل آن ایستادگی کنند و به همین دلیل هم اتحادیه اروپا و اقتصاد یورو را تشکیل دادند.

این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: نکته قابل توجه درباره روابط اروپا و آمریکا اینجاست که اروپایی‌ها اگرچه خودشان را والد آمریکا می‌دانند اما هموراه زیان‌های گسترده‌ای هم از سوی این مولود ناخلف تجربه کرده‌اند، از این رو لازم دیدند که مقابل آن ایستادگی کنند.

شیخ‌الاسلام تصریح کرد: اینکه امروز اروپایی‌ها حداقل به ظاهر از برجام دفاع می‌کنند موضوع منافع اقتصادی این کشورهاست چون تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران مستقیم اقتصاد اروپا به دلیل داد و ستددهای اقتصادی با ایران را تحت تاثیر قرار داده نه اینکه آمریکا زیانی دیده باشد. به همین دلیل در تلاش هستند این معادله را به نفع خود تغییر جهت دهند.

وی به خبرنگار ما گفت: البته اینکه اروپایی‌ها چقدر توان ایستادگی مقابل آمریکا را در این مورد داشته باشند، جای سئوال است ولی نباید فراموش کنیم هرگز اروپایی‌ها منافع خودشان را برای ایران به خطر نخواهند انداخت، به همین دلیل بهترین گزینه برای ایران تکیه بر توانمندی‌های داخلی است نه محاسبات اشتباه بر رویکرد و عملکرد اروپایی‌ها.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها