14610روز از نهم شهریورماه 1357 می‌گذرد؛ روزی که امام موسی صدر دست دو یارش را گرفت و به دعوت معمر قذافی به لیبی رفت و ناپدید شد. از آن روز تا حالا خبری از روحانی خوش‌سیما و یارانش نیست. تا آن سیاستمدار کریه‌المنظر بدطینت بر مصدر دیکتاتوری‌اش در لیبی تکیه زده بود، همه ادعاهای رسمی مبتنی بر کشته‌شدن صدر بود، اما از همان 28مهرماه 1390 که نحسی قذافی از سرزمین لیبی زدوده شد، امیدواری‌ها به خانواده صدر بازگشت تا بلکه بتوانند بالاخره از مجاری رسمی، سرنوشت عزیز ایران و لبنان را پیگیری کنند.
کد خبر: ۱۱۶۲۰۲۰
معمای 14610
در چند ماه نخست، آن‌طور که مسئول روابط عمومی موسسه فرهنگی‌ - تحقیقاتی امام موسی صدر به جام‌جم می‌گوید، امیدواری‌ها منجر به جست‌وجوی چند روزنه شد اما با استقرار دوباره نابسامانی‌ها در لیبی، پیگیری‌ها به‌سختی صورت می‌گیرد. علی جعفرآبادی می‌گوید هنوز همه پرونده‌های مرتبط با پرونده ربوده‌شدن امام موسی صدر باز است؛ در ایتالیا، در لیبی و تا حدودی در ایران. اما در این 14610 روز، چه بر قصه پرغصه امام خوش‌سیمای صدرها رفته است؟ او برای واپسین بار کی دیده شده است و در حالی که تا کنون هیچ کس ناظر شهادت او نبوده، چطور همچنان برخی ادعاها مبتنی بر کشته‌شدن او است؟

9 شهریور ۱۳۵۷

سوم شهریورماه امام موسی صدر با دو یارش، طی دعوت رسمی معمر قذافی به لیبی رسید و شش روز بعد در حالی که باید به ایتالیا میرفت، ناپدید شد.

اردیبهشت 1358

نخستوزیر لیبی در جریان سفر به ایران ابتدا مدعی شد امام موسی صدر در روز ۳۱آگوست ۱۹۷۸ لیبی را به مقصد ایتالیا ترک کرده؛ موضوعی که با تکذیب سفارت ایتالیا در تهران مواجه شد. پانزدهم اردیبهشتماه بود که روزنامه کیهان ذیل تیتر درشت «ترور امام موسی صدر اعلام شد» به بازتاب سخنان سرگرد جلود در یک سخنرانی نسبتا طولانی در قم پرداخت که به نوشته این روزنامه با پردهبرداری از راز معمای امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان، گفته بود: «امام موسی صدر به دست صهیونیستها و استعمارگران ترور شده است.»

مهر 1358

دستگاههای قضایی دولتهای لبنان و ایتالیا و همچنین تحقیقات انجامشده از سوی واتیکان، ادعای رژیم لیبی مبنی بر خروج صدر از آن کشور و ورودش به رم را رسما تکذیب کردند.

13 اردیبهشت ۱۳۸۰

سایت «جبهه نجات ملی لیبی» مدعی شد صدر اواخر سال ۱۳۷۶ توسط برخی زندانیان زندان ابوسلیم شهر طرابلس دیده شده و بعدها به مکانی دیگر انتقال یافته است.

31 مرداد 1387

قاضی تحقیق دادگاه عالی لبنان «سمیح الحاج» در این تاریخ، قرار اتهامی صادر کرد که براساس آن اتهامات متوجه معمر قذافی و هفده تن از مسئولین لیبی به جرم تحریک و تشویق و مشارکت در ربودن امام و دو همراهش بود.

18 آبان 1390

احمد رمضان از نزدیکان قذافی در مصاحبه با یک شبکه خبری در دبی ادعا کرد صدر سال ۱۳۵۷ بعد از ملاقاتش با قذافی به دستور او کشته شده است.

10 فروردین ۱۳۹۱

عدنان منصور وزیر خارجه وقت لبنان از تحویل نامهای فوری خبر داد؛ نامهای که حاوی اطلاعاتی بود که نشان میداد جنازه فردی پیدا شده است که به یک شخصیت بلندقامت لبنانی اختصاص دارد که به زبان عربی فصیح نیز حرف میزده است.
چهار پنج نفر از زندانبانان زندانی که این فرد در آن فوت کرده بود، مدعی بودند که او خود را «سید موسی صدر» معرفی میکرد. آنها میگفتند که فرد مذکور سال ۱۹۹۲ وارد زندان شده و سال ۱۹۹۷ براثر بیماری دیابت فوت کرده بود.

7 اردیبهشت 1391

نتایج معاینات DNA از استخوان‌ها که مقامات لبنان انجام دادند، طرح شهادت امام موسی صدر را دوباره نفی کرد.

11 مرداد 1391

رباب الصدر که رئیس موسسههای امام موسی صدر است گفت خلاف ادعاهای مطرحشده مکانهای بازداشت امام موسی صدر کشف نشده است. شواهدی وجود دارد که امام موسی صدر و دو همراهش هنوز زنده هستند و لیبی را ترک نکردهاند.

14 شهریور 1391

وزیر اطلاعات قذافی مدعی شد موسیصدر بلافاصله پس از مشاجرهاش با قذافی کشته و در حومه پایتخت دفن شد.

9 بهمن 1395

سیدکاظم موسوی بجنوردی در گفتوگویی ویدئویی با حسین دهباشی از یاسر عرفات نقل کرد که موسی صدر کشته شده است.

9 شهریور 1396

قاضی حسن الشامی، گزارشگر ویژه کمیته پیگیری رسمی قضیه امامموسی صدر و دو همراهش به «شفقنا»ی لبنان گفت: روایتهایی وجود دارد که نشان میدهد حال امام خوب است و به چندین زندان منتقل شده است که آخرین آنها در سال ۲۰۱۱ میلادی بوده است.

صدر در این 40سال چه کرد؟

برای علی جعفرآبادی و همکارانش در موسسه فرهنگی- تحقیقاتی امام موسی صدر و از همه مهمتر برای اعضای خانواده او، پیگیری پرونده ، جزو برنامههای روزانه است. فکرش را بکنید 14610 روز انتظار بیپایان؛ چیدمان 14610 پازل حسرت. با جعفرآبادی تماس میگیریم. در دفتری نشسته که این سالها و روزها تماموقت دو رویکرد را دنبال کردهاند؛ پیگیری پرونده ربودهشدن امام موسی صدر و نیز حفظ و نشر آثار او. میگوید: «در این سالها ابتدا هشت جلد در قلمرو اندیشه امام موسی صدر منتشر کردهایم. یک جلد با عنوان «دین در جهان امروز» هم به اینها اضافه شده است. اما کاملترین مجموعه که در لبنان منتشر شده و ترجمه و تکمیلش ده سال وقت برده، 12جلد است و علاوه بر اینکه همه سخنرانیها را دربرمیگیرد گاهشمار فعالیتهای او و نیز همه مکتوباتش را دربر دارد. ضبط و ثبت مجموعه تاریخ شفاهی که چهارجلدش را تا کنون منتشر کردهایم هم از برنامههای آینده است». در آخر میپرسیم فکر میکند آقاسیدموسی در این 40سال که از نظرها غایب است چه کارها کرده است: «لابد کلی کار کرده که همه را غافلگیر کند؛ از همان کارهایی که وقتی جلوی چشممان میکرد و کمتر کسی به فکر انجام آنها بود».

صابر محمدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها