عضو جامعه مدرسین حوزه در گفت وگو با جام جم آنلاین؛

امت بدون امامت طعمه گرگ‌ها می‌شود

عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به عمود خطبه جریان ساز غدیر خم «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» به فرموده رسول اکرم (ص)، تاکید کرد: امت بدون امامت طعمه گرگ‌ها می‌شود و امامت بدون امت در انزوا و عزلت قرار می‌گیرد اما در سایه پیوند مستحکم امت و امامت، نظم و امنیت، پیشرفت و آبادانی، عدالت، هدایت، قرب الهی و کمال برای نفوس مستعده محقق می‌گردد.
کد خبر: ۱۱۶۱۷۴۱
امت بدون امامت طعمه گرگ‌ها می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین، آیت الله عباس کعبی با اشاره به کاربرد و نقش های امامت الهی بر اساس آموزه‌های اسلام ناب محمدی گفت: نقش اول مرجعیت فکری امت اسلامی است. نقش دوم هدایت امت به سمت کمال و نقش سوم ریاست سیاسی اجتماعی است. آن‌چه در غدیر اتفاق افتاد، انتخاب امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) به‌عنوان ولی امر مسلمین و رهبر سیاسی، اجتماعی امت اسلامی است.

وی با بیان اینکه پیام غدیر، پیام تشکیل حکومت بر پایه ولایت‌الله و پیوند مستحکم امت و امامت است، افزود: نسبت به مرجعیت فکری، محبت و هدایت اهل بیت بین مسلمانان اعم از سنی و شیعه اختلافی نیست آن‌چه که در زمینه آن در صدر اسلام اختلاف ایجاد شد، نحوه تداوم حکومت دینی است. حتی در اصل نیاز امت اسلامی به حکومت هم اختلافی نبود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: اما از دیدگاه بسته به اهل بیت در راس حکومت دینی، باید یک رهبر الهی منسوب توسط خداوند تبارک و تعالی معین شود و اتفاقی که در غدیر افتاد همین بود که امیرالمومنین به‌عنوان ریاست و رهبر امت اسلامی و ولی امر مسلمین منسوب و توسط رسول‌الله ابلاغ شد.

کعبی با اشاره به عمود خطبه جریان ساز غدیر خم «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» به فرموده رسول اکرم (ص)، تاکید کرد: امت بدون امامت طعمه گرگ‌ها می‌شود و امامت بدون امت در انزوا و عزلت قرار می‌گیرد اما در سایه پیوند مستحکم امت و امامت، نظم و امنیت، پیشرفت و آبادانی، عدالت، هدایت، قرب الهی و کمال برای نفوس مستعده محقق می‌گردد.

عضو جامعه مدرسین حوزه، ادامه داد: اگرچه متاسفانه در تاریخ اسلام زودهنگام، بعد از رحلت رسول گرامی اسلام در جریان زعامت مسلمین یک برش انحرافی از مسیر ولایت اتفاق افتاد، اما امیرالمومنین (ع) با تدوین قرآن به سنت پیامبر و با مشاوره عالی به حکومت، بعد از رسول‌الله و با کادرسازی و قضاوت و حضور در صحنه امور اجتماعی و سیاسی امت، نقش بسیار بزرگی برای حفظ و تداوم اسلام رسول‌الله و حفظ وحدت مسلمین ایفا کردند و این پایه باید گفت متاسفانه مثلث شوم اشرافیت سیاسی و اشرافیت اقتصادی و اشرافیت و فساد اخلاقی، باعث تغییر رفتار مردم و در نهایت تغییر نظام اسلامی از نظام ولایی، به پادشاهی مطلقه معاویه شد.

وی افزود: انحراف از مسیر ولایت، نه تنها باعث می‌شود که امت اسلامی پیشرفت نکند، بلکه دچار عقب‌ماندگی تاریخی نیز می شود. لذا در نهایت باید گفت ولایت، روح اسلام ناب محمدی است و راز و رمز حرکت و بالندگی اسلام و امت اسلامی و نتیجه‌بخش بودن پیام اسلام در مسیر بازسازی امت اسلامی و ساخت تمدن نوین اسلامی خواهد بود.

کعبی تاکید کرد: انقلاب اسلامی، چکیده و پرتویی از پیام غدیر بود که نظام حکومت در آن بر پایه ولایت الهی در عصر غیبت و ولایت فقیه شکل گرفت و اهداف نظام جمهوری اسلامی، همان اهداف نظام ولایی یعنی تحقق نظم و امنیت، پیشرفت و آبادانی، عدالت و هدایت است. البته در کنار ولایت اسلام ناب محمدی و حضور نخبگان در صحنه و پیروی از امت اسلامی از ولی و صبر و پایداری امت، پیش‌برنده حرکت اسلام در پرتو ولایت فقیه در عصر غیبت خواهد بود.

وی در پایان گفت: اصل نظام ولایی بر پایه امامت الهی است و در عصر غیبت با الهام از پیام غدیر باید اداره جامعه توسط ولی فقیه باشد. لذا ولایت فقیه تداوم پیام غدیر در عصر غیبت است.

نسترن نعمتی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها