نائب رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین؛

سوال از رئیس جمهور باید منجر به پیشرفت امور و تقویت منافع و مصالح ملت شود

انتقاد سخنگوی هیئت رییسه مجلس خبرگان؛

آیا آقایان نمی‌توانند قیمت‌ها را کنترل کنند؟

سخنگوی هیئت رییسه مجلس خبرگان با اشاره به افزایش قیمت‌ها در ماه‌های اخیر اظهار کرد: آیا آقایان نمی‌توانند قیمت‌ها را کنترل کنند؟ بلیت هواپیمایی که متعلق به بخش خصوصی نیست، چرا این اندازه گران شده است؟
کد خبر: ۱۱۶۱۱۷۸
آیا آقایان نمی‌توانند قیمت‌ها را کنترل کنند؟

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، حجت‌الاسلام سید احمد خاتمی در نشست خبری اجلاسیه مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به سخنرانی رحیم پورازغدی در انتقاد از حوزه های علمیه گفت: صدای حوزه را باید از مراجع شنید. مراجع زعمای حوزه علمیه هستند و بر این اساس موضع من موضع مراجع عظام تقلید است و این چیز پوشیده‌ای نیست.

وی افزود: در این زمینه آیت‌الله مکارم و نوری همدانی موضع گرفتند. برخی بزرگان دیگر که موضع نگرفتند با خود بنده صحبت کردند بنابراین مراجع شناخته شده همین‌ها هستند.

خاتمی با اشاره به افزایش قیمت‌ ها در ماه‌های اخیر اظهار کرد: آیا آقایان نمی‌توانند قیمت‌ها را کنترل کنند؟ بلیت هواپیمایی که متعلق به بخش خصوصی نیست، چرا این اندازه گران شده است؟ افزایش مالیات قانونی دارد یا خیر؟ آیا افزایش ۶۰درصدی مالیات قانونی است؟ چرا لوازم روزمره زندگی مردم این اندازه گران شده است؟

سخنگوی هیئت رییسه مجلس خبرگان با اشاره به برنامه پنجمین اجلاس این نهاد، گفت: راس ساعت ۸.۵ صبح ۱۳ شهریور اولین جلسه را داریم. دستور اجلاس ابتدا نطق رئیس مجلس خبرگان رهبری است بعد نطق‌های قبل از دستور است که حداکثر هر نطقی ۱۵ دقیقه است که باید وقت بگیرند و برای صحبت بیایند. بعد سخنرانی شخصیت مدعو را داریم. این بار به دلیل دغدغه اعضای مجلس خبرگان، رفع مشکلات اقتصادی و معیشت مردم دستور کار پنجمین اجلاس است.

وی ادامه داد: این را می‌گویم که برخی نگویند این ربطی به خبرگان ندارد؛ در ماده ‌۵۲ داریم به منظور آگاهی مستمر اعضای مجلس خبرگان نسبت به تحولات مهم داخلی و جهانی به ویژه در مسائل مدیریتی فرهنگی، امنیتی و اقتصادی، کمیسیونی متشکل از ۱۱ عضو اصلی و ۵ عضو علی البدل تشکیل می‌شود بنابراین موضوع اجلاس میزان تحقق مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم است.

خاتمی با بیان اینکه دو هفته پیش از آقای رییس‌جمهوری برای سخنرانی در اجلاسیه خبرگان رهبری دعوت کردیم، اظهار کرد: ایشان عذرخواهی کردند و گفتند که نمی‌توانند در اجلاسیه سخنرانی داشته باشند. ما عذر ایشان را نمی دانیم اما معتقدیم که این یک فرصت برای رئیس‌جمهور است.

سخنگوی هیئت رییسه خبرگان افزود: روسای قوای مقننه و قضائیه هم قول دادند که تشریف بیاورند و پیش بینی ما این است که جلسه پر شوری از سوی اعضا برای روشن شدن مسائل، شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه هیچکدام از اعضای خبرگان در پی مچ‌گیری نیستند بلکه می‌خواهند موضوعات روز کشور از سوی مسئولین روشن شود، گفت: وظیفه قانونی خبرگان دو چیز است، یکی انتخاب رهبر در مواقع مورد نیاز و دیگری مراقبت از رهبر برای اینکه واجد شرایط باقی بماند اما رهبری برای خبرگان، فراتر از این وظیفه را در نظر داشتند و مطالبه‌گری را هم جزء وظایف این مجلس قرار دادند و فرمودند که علاوه بر بیانیه، قطعنامه هم صادر کنید.

خاتمی با یادآوری اینکه مجلس خبرگان، راهکار قانونی برای ملزم ساختن سران سه قوه را ندارد، اظهار کرد: اما مجلس خبرگان با این عظمت، می‌تواند زمینه ساز برطرف شدن برخی از مشکلات باشد و باید مطالباتش را به عنوان خواست مردم مطرح کند چرا که اعضای خبرگان نماینده مردم هستند.

سخنگوی هیئت رئیسه خبرگان رهبری در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی‌اش در زمینه سوال مجلس از رئیس‌جمهوری گفت: پیش بینی خاصی ندارم اما انتظار می‌رود نمایندگان مجلس با متانت و نیز مستند صحبت کنند و رئیس‌جمهوری هم بدون اینکه عصبانی شوند، جواب منطقی بدهند.

خاتمی تاکید کرد: باید پذیرفته باشیم که همگی سوار یک کشتی هستیم و نباید قوه‌ای در این میان ضایع شود. هر سه قوه، نهادهای مشروع این نظام هستند. جلسه فردای مجلس مانور دموکراسی است، امیدواریم این جلسه تمرین مردم سالاری باشد، امیدواریم که قوای مجریه و مقننه تکالیف خود را به خوبی انجام دهند.

وی با اشاره به حواشی اخیر تجمع طلاب در مدرسه فیضیه گفت: پاسخ به این سوال ربطی به خبرگان ندارد اما حوزه‌ها طی قرن‌ها با زعامت مراجع اداره شده‌اند و امروز هم با زعامت مراجع اداره می‌شوند؛ یعنی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ۹ نفر را به مراجع عظام تقلید از جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای پیشنهاد می‌دهند و آنها کتبی یا شفاهی این جمع را به عنوان شورای عالی حوزه نصب می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: سخنی، سخن حوزه محسوب می‌شود که مستقیم از سوی مراجع باشد یا شورای عالی حوزه موضع بگیرد. درباره حواشی که به وجود آمد، موضع شخصی من همان موضع مراجع است اما ای کاش این حواشی به وجود نمی‌آمد.

خاتمی افزود: ای کاش در همان مسئله اقتصادی، با رعایت انصاف سخن می‌گفتند و این حواشی بوجود نمی‌آمد. امروز مساله اصلی مشکلات اقتصادی است و نباید حاشیه سازی‌ها ما را از ساماندهی وضع اقتصادی مردم و توجه به جنگ روانی دشمن غافل کند.

وی گفت: این موجی که ایجاد شده، مساله ضروری کشور نیست؛ مقام معظم رهبری به ما آموخته‌اند که مسایل را اصلی و فرعی کنیم؛ در شرایط این چنینی، پرداختن به این مسایل را فرعی می‌دانم.

سخنگوی هیئت رییسه مجلس خبرگان در پایان اظهار کرد: باید باور کنیم که آمریکا در پی براندازی نظام اسلامی است؛ باید باور کنیم که چالش معیشتی، چالش قابل توجهی است که نمی‌شود از نظر دور داشت و درباره موضوع تجمع طلاب هم اعلام موضع کردم و وارد جزئیات شدن را در این زمینه مناسب نمی‌دانم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها