محور دعوای حقوقی ایران علیه آمریکا، تجدید تحریم‌ها علیه ملت ایران است که هم نقض برجام و هم نقض عهدنامه سال ۱۹۵۵ محسوب می‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۱۱۱۸
امروز، نخستین جلسه شکایت ایران از آمریکا در لاهه برگزار می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین از میزان، امروز (دوشنبه) نخستین جلسه استماع شکایت ایران از آمریکا در دیوان بین‌المللی دادگستری (لاهه) برگزار می‌شود.

محور دعوای حقوقی ایران علیه آمریکا، تجدید تحریم‌ها علیه ملت ایران است که هم نقض برجام و هم نقض عهدنامه سال ۱۹۵۵ محسوب می‌شود.

۲۵ تیر ۹۷، شکایت ایران از آمریکا با محوریت خروج یکجانبه واشنگتن از توافقنامه بین‌المللی برجام و تجدید تحریم‌های لغو شده علیه تهران، در دادگاه لاهه اعلام وصول شد.

همزمان با این طرح دعوی، دولت جمهوری اسلامی ایران از دیوان لاهه خواست، تا زمان رسیدگی و صدور رأی، طی ابلاغ دستور جداگانه‌ای به دولت آمریکا، تجدید تحریم‌ها علیه ایران را ممنوع سازد. استدلال دولت ایران برای طرح چنین درخواستی، آثار سوء ناشی از بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا بویژه در حوزه‌های مرتبط با درمان بیماران و امنیت هوایی بود.

رئیس دیوان لاهه، دوم مرداد ماه، طی نامه‌ای خطاب به وزیر خارجه آمریکا، ضمن اعلام زمان رسیدگی به شکایت ایران درخصوص بازگشت یکجانبه تحریم‌ها، تأکید کرد که کاخ سفید در رابطه به موضوع دعوی (تجدید تحریم‌ها) باید از هرگونه اقدام جدید که آرای آتی دیوان را مخدوش سازد، اجتناب کند.

سرانجام به موجب شکایت ایران از آمریکا در لاهه، این مرجع بین‌المللی روز‌های ۲۷ تا ۳۰ آگوست (۵ تا ۸ شهریورماه) را زمان رسیدگی به این موضوع اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها