یک کارشناس و فعال اقتصادی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

تجارب گذشته خودمان را به‌کاربگیریم/ مدیریت نادرست، نوسان‌ را تشدید کرده است

طی چهار ماه اخیر، نوسان‌های اقتصادی درحالی باعث بروز مشکلاتی در بخش‌های مختلف کشور شده که اوایل هفته گذشته رهبر معظم انقلاب طی دیدارشان با آحاد مردم فرمودند: این مشکلات بیشتر ریشه داخلی داشته و لازم است در مدیریت داخلی کشورمان به دنبال راهکار مقابله با این مشکلات باشیم. رهبر معظم انقلاب درحالی این نکته را بیان کردند که معیشت و اقتصاد مردم همواره از دغدغه‌های ایشان بوده و در بیانات مختلفشان به آن اشاره داشتند. از این رو لازم است برای دستیابی به خواسته ایشان نظرات کارشناسی را به کار بگیریم و با مدیریتی اصولی و منطقی ریشه مشکلات را بخشکانیم.
کد خبر: ۱۱۶۰۲۲۶
تجارب گذشته خودمان را به‌کاربگیریم/ مدیریت نادرست، نوسان‌ را تشدید کرده است

به گزارش جام جم آنلاین، هوشنگ ادهمی، کارشناس و فعال اقتصادی در این زمینه گفت: اگر به فرمایشات رهبر معظم انقلاب طی چندماه اخیر درباره مسائل معیشتی و اقتصاد مردم توجه داشته باشیم، درخواهیم یافت ایشان به‌گونه‌ای تاکید بر رفع زنجیره‌ مشکلات داشتند و این بار هم به یکی از تاثیرگذارترین بخش‌ها اشاره کردند همان موضوع مشکلات مدیریتی اقتصاد کشورمان است.
ادهمی در ادامه افزود: اصولا مسائل اقتصادی از یکدیگر تفکیک‌پذیر نیستند و در قالب زنجیره‌ای از رویدادها منجر به واکنش خواهد شد که اگر بخواهیم جداگانه آنها را بررسی کنیم ممکن است به دستاورد مناسبی نرسیم. از این رو اگر بخواهیم زنجیره مشکلات اقتصادی کشورمان را مورد بحث قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم مشکل مدیریت داخلی در ایجاد این تنش، نقش موثرتری از بخش‌های دیگر دارد و باید برای درمان بیشتر در این بخش فعالیت داشته باشیم.
ادهمی معتقد است، نوسان‌های اخیر اقتصادی در ایران بیانگر این نکته است که هنوز نتوانسته‌ایم اقتصادی قوی، انعطاف‌پذیر و تولید محور ایجاد کنیم، چون با هرگونه کارشکنی خارجی می‌بینیم نوسان‌های قابل توجه داخلی را تجربه می‌کنیم. این دقیقا همان نکته‌ای است که رهبر معظم انقلاب تاکید کرده‌اند یعنی مدیریت داخلی مشکل داشته که باید آن را برطرف کنیم.
وی ضمن تاکید بر تعاملات بین المللی بیشتر به خبرنگار ما گفت: این‌که بخواهیم برای برطرف شدن مشکلات اقتصادی کشورمان به دنبال راهکارها یا نسخه‌های خارجی باشیم منطقی نیست چون ممکن است برای اقتصاد مشکلات بیشتری ایجاد کنیم، اما لازم است با استفاده از تعاملات بیشتر دستاوردهای خارجی را مورد بررسی قرار دهیم و نسخه‌ای وطنی برای درمان شرایط اقتصاد خودمان بنویسیم.
وی معتقد است آنچه از ید قدرت ما خارج است، تهدیدها و فرصت‌هایی است که برایمان ایجاد می‌شود. پس بهترین گزینه این است که بتوانیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم و برای پیشبرد اهداف اقتصادی خودمان براساس منافع ملی گام برداریم، درحالی که بعضا نه تنها تهدید را به فرصت تبدیل نکرده‌ایم بلکه فرصت سوزی هم درکارنامه خود ثبت کرده‌ایم.
این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: در دوران مذاکرات هسته‌ای قبل از توافق برجام، تجارب قابل توجهی داشتیم که متاسفانه از آنها بخوبی برای شرایط فعلی استفاده نکردیم و امروز هم بی‌توجهی به آن دستاوردها مشکلات را به‌رغم تهدیدهای کمتر، بیشتر کرده است.
وی افزود: در آن دوره، راهکارهای اقتصادی داخلی و خارجی برای مقابله با اثرگذاری تحریم‌ها داشتیم و در بسیاری از موارد اثرگذاری تحریم‌ها را نیز به حداقل خود رسانده‌ بودیم.
ادهمی تصریح کرد: اگر می‌توانستیم از تجارب دوران مذاکرات هسته‌ای و تحریم‌های گذشته خوب استفاده کنیم امروز باید حداقل یک پله بالاتر از گذشته قرار می‌گرفتیم، اما چون از تجارب استفاده نکردیم هنوز که تحریم‌ها آغاز نشده می‌بینیم تکانه‌های اقتصادی بیشتر شده و نوسان‌ها غیرمنطقی است.
وی به خبرنگار ما گفت: راهکار برون رفت از این شرایط، ثبات قدم در سیاستگذاری‌های منطقی است. به این ترتیب که مدیریت دقیق، اصولی و کارشناسی باید کرد و تضمین شود حداقل برای دوره‌ای میان مدت این سیاست‌ها اجرایی خواهد شد تا فعالان اقتصادی بتوانند براساس همان سیاست‌ها برنامه‌ریزی کنند و در راستای دستیابی به اهداف خود گام بردارند.
این کارشناس و فعال اقتصادی اظهار کرد: سوء مدیریتی که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره دارند باعث سیاستگذاری‌های مقطعی و کوتاه مدت در اقتصاد کشورمان شده، به نوعی تولید را زمینگیر کرده و در ادامه همان‌طور که قبلا اشاره کردم زنجیره‌ای از مشکلات اقتصاد را با چالش مواجه کرده است. به همین دلیل باید ثبات سیاستگذاری را به اقتصاد ایران هدیه دهیم.
به گفته وی، شاهد مثال این عدم ثبات سیاستگذاری را در تصمیم‌گیری بانک مرکزی درباره مسائل ارزی دیدیم و به جای این‌که این تصمیم‌گیری به رونق اقتصادی منجر بشود آن را به بحران کشید و در نهایت هم استفاده از سیاست‌های دستوری برای کنترل شرایط به‌کار گرفتیم.
ادهمی به خبرنگار ما گفت: امروز که دغدغه مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران معیشت و اقتصاد خانواده‌هاست، تیم مدیریتی باید اصولی، منطقی ابتدا نیازهای کشور را رصد و براساس همان نیازها سیاستگذاری کند، به این دلیل که اگر متناسب با نیاز و تقاضای جامعه سیاستگذاری نکنیم در نهایت دستاوردی نخواهیم داشت و فساد و رانت گسترش خواهد یافت.
عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها