سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در گفتگو با جام جم آنلاین؛

افزایش قیمت صد در صدی مواد اولیه تولیدکنندگان لوازم خانگی

تولیدکنندگان داخل کشور معتقدند علت گرانی لوازم خانگی، افزایش قیمت مواد اولیه بوده است. همچنین گرانی بیش از اندازه مواد اولیه از سوی کارخانجات بالادستی اعم از فولاد و پتروشیمی، دسترسی سخت به مواد اولیه در راستای تولید از عوامل افزایش قیمت کالاست. این موضوعات در کنار نوسانات قیمت دلار شرایط سختی را برای بازار و تولید رقم زده است.
کد خبر: ۱۱۵۸۹۲۸
افزایش قیمت صد در صدی مواد اولیه تولیدکنندگان لوازم خانگی

حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به اینکه قیمت مواد اولیه تولیدکنندگان لوازم خانگی تا 100 درصد افزایش داشته به جام جم آنلاین گفت: در کشور با یک شرایط بسیار ویژه مواجه هستیم به صورتی که یک شبه واردات ممنوع شده، ارز بنابر وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور شرایط خاص پیدا کرده است، همچنین تولید کنندگان از قبل برای دپوی مواد اولیه و قطعات برنامه ریزی نکرده بودند و علاوه بر آن اخیرا بازار در دوره رکود خود قرار گرفته، لذا برنامه های تولید کنندگان بر مبنای رکود بازار بوده است.

وی شرایط تولیدکنندگان را بسیار دشوار اعلام کرد و گفت: ممنوعیت واردات در کشور شرایط تولیدکنندگان را بیش از پیش دشوار ساخت. اما در ادامه تسهیل برای تولیدکنندگان ایجاد نشد، همچنین از ابتدای سال تاکنون مواد اولیه و قطعات حدود 100 درصد افزایش پیدا کرده و در این میان سازمان حمایت تنها روی تولیدکنندگان نهایی نظارت دارد. به عبارتی ساده تر تولیدکنندگان در یک شرایط بسیار پیچیده اقتصادی قرار گرفتند. لذا سوالی که در این جا مطرح می شود این است: دولت چه اقدام مثبتی برای افزایش تولید کالای ایرانی انجام داده است؟

غزنوی افزود: گرانی ها بیش از هر بخش دیگر دودش به چشم مردم می رود و این مصرف کنندگان هستند که متضرر شده و مجبورند به قیمت گزاف، کالای مورد نیاز خود را بخرند. در عین حال عدم نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان قابل تامل است، چراکه هیچ عزم جدی برای جلوگیری از بحران به وجود آمده در حوزه لوازم خانگی وجود ندارد.

به گفته سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی، فروشندگان به دلیل نگرانی و استرس ناشی از وضعیت بازار خیلی محتاطانه محصولات خود را می فروشند. علاوه بر آن با مشکلاتی که در سیستم ثبت سفارش رخ داده تامین ارزشان نیز با خلل مواجه شده است.

وی ادامه داد: در دو ماه آینده یک وقفه در تولید خواهیم داشت و پیش بینی شده اگر شرایط کمی بهبود پیدا کند برای شش ماه دوم سال در حوزه تولید یک آرامش نسبی قابل لمس می باشد. البته ممکن است بسته جدید ارزی بانک مرکزی یکسری مشکلات دیگر را به بار بیاورد. چرا که ارز مورد نظر ما از بازار ثانویه تامین می گردد.

به گفته غزنوی، اگر به دلیل مشکلات ارزی قیمت ها بیش از حد افزایش یابد و دیگر مردم قدرت خرید از بازار را نداشته باشند بی شک با یک رکود تورمی مواجه خواهیم شد. اما به هرحال تولید کننده ناچار به تولید و عرضه کالاست.

سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در پایان گفت: متاسفانه در سال جاری شرایط به گونه‌ای پیش رفت که به دلیل کمبود مواد اولیه و نوسانات ارزی میزان تولید تولیدکنندگان کاهش یافت. علاوه بر این نباید فراموش کنیم که نیازمند واردات مواد اولیه و قطعات در حوزه لوازم خانگی هستیم و با توجه به مسائلی که به آن اشاره شد، اتفاقاتی رخ داد که تولیدکندگان نتوانند بر اساس زمانبندی در نظر گرفته شده، تولید کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها