به نظرم برای مقابله با موضوع احتکار، نیازی به وضع قوانین جدید نیست بلکه باید روش‌هایمان را اصلاح کنیم. رئیس مجلس چندی پیش موضوع مهمی را مطرح کرد و آن بحث الکترونیکی کردن سیستم‌ها بود که متاسفانه بعد از 40 سال هنوز روش‌های ما سنتی است که این موضوع در همه زمینه‌ها به ما آسیب می‌زند.
کد خبر: ۱۱۵۸۷۶۱
مقابله سیستمی با احتکار‌‌

در همه کشورهای دنیا زنجیره تأمین کالا از اول تا آخر به طور کامل رصد می‌شود که متاسفانه این موضوع در کشور ما رایج نیست. مثلاً زمانی که مسئول ستاد بسیج اقتصادی بودم برای انجام پروژه شیر اعلام کردیم نیازی به سیستم کوپنی نداریم و بهتر است مقدار شیری که کارخانه‌ها باید تحویل مغازه‌داران بدهند رصد شود. به این ترتیب با نظارت مسیر شیر از کارخانه تا مصرف‌کننده حدود 40 درصد در میزان یارانه پرداختی به شیر صرفه‌جویی شد.

بنابراین مقابله ریشه‌ای با احتکار نیازمند یک کار سیستمی است. متاسفانه ما می‌خواهیم همه چیزمان را پلیسی کنیم در حالی که نیازی به این کارها نیست. اگرچه بگیروببند و پلیسی شدن امور ممکن است در ابتدا جواب دهد، اما وقتی با شدت و ضعف همراه شود تخلفات نیز مجدداً از سر گرفته می‌شود. اما وقتی روش‌هایمان سیستمی باشد به راحتی قابل کنترل است.

با تعارف و خواهش می‌کنم نمی‌توان کشور را اداره کرد. 80 میلیون جمعیت در کشور ما زندگی می‌کنند که نگاهشان به دولت و کمک‌های دولت است. ضمن این‌که اگرچه الآن وضعیت خوب و انبارها پر است اما برخی از همین الآن شروع به احتکار برخی کالاها کرده‌اند به طوری که در یکی دو ماه اخیر افرادی که فعالیت‌های صنعتی می‌کنند با کمبود روغن 17 کیلویی مواجه شدند. در حالی که نباید چنین مساله‌ای وجود داشته باشد و تمام این کمبودها از ضعف نظارتی دولت در زنجیره تأمین کالا است. می‌توان این کارها را به اتحادیه‌ها و اصناف سپرد و دولت صرفاً کار حاکمیتی و سیستمی انجام دهد.

جواد اسماعیلی

رئیس سابق سازمان بسیج اقتصادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها