انتظار مردم از دولت، ادامه سیاست تثبیت قیمت‌هاست
عضو هیات رییسه مجلس در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

انتظار مردم از دولت، ادامه سیاست تثبیت قیمت‌هاست

استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: لازم است به سیستم های سهمیه بندی برگردیم و حداقل رفاه کارتی صادر شود تا همه مردم خصوصا حقوق بگیران و اقشار ضعیفتر بدانند که در ماه می توانند این مقدار گوشت، قند، شکر و دیگر مایحتاج ضروری را دریافت کنند.
کد خبر: ۱۱۵۸۵۴۳
حمایت از قدرت خرید مردم با بازگشت به سیستم های سهمیه بندی/ کنترل فعالیت های سوداگرانه گرانی و تورم را کنترل می کند

به گزارش جام جم آنلاین ، دکتر بهنام ملکی استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی و عضو هیئت علمی این دانشگاه در گفتگو با «جام جم آنلاین» در خصوص راهکارهای برون رفت از اوضاع اقتصادی فعلی و روشهای جلوگیری از گرانی گفت: با توجه به اینکه ما با یک جنگ اقتصادی روبرو هستیم؛ می بایست در بخش های مولد اقتصاد آزادسازی صورت بگیرد و در بخش های سوداگرانه و غیر مولد باید محدودیت و کنترل ایجاد شود .

وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت تحت تاثیر دو جریان قرار دارد، ادامه داد: یکسری اقتصاددانان و اقتصادخوانده هایی که بازار آزاد را به دولت تجوز می کنند که باید نرخ ها آزاد باشد و محدودیت را بر داریم و کنترلی نکنیم و اقتصاد به حال خود باشد و یکسری که اقتصاد کنترلی را پیشنهاد می کنند.

ملکی افزود: آزاد سازی نرخ ها را به ویژه اکنون که ایران درگیر به نوعی جنگ و نبرد اقتصادی است حداقل در بخش های مصرفی و سوداگری با شرایط روز کشور همسو نمی بینم. مثل اینکه می گویند عرضه ارز نامحدود و تقاضا نامحدود و هرکس هر چه بخواهد طلا نامحدود وارد کند. در همچین فضایی ممکن است رقبای خارجی از طریق عواملشان خرید ها را با قیمت های زیاد بالا ببرند تا اقتصاد را فلج و زمین گیر کنند.

وی گفت: در بحث تولید می بایست موانع کسب و کار رفع شود. ما الان نسخه کسب و کارمان قابل قبول نیست و بایستی دستگاه ها شفاف عنوان کنند که مجوز این سرمایه گذاری را تحت چه شرایطی می دهند! چنانچه در گزارشی نشان می داد ده ها و صدها مجوز نیاز است تا مجوز و امتیاز فعالیتی صادر شود.

ملکی با بیان اینکه باید در بخش مصرف، کمربندهایمان را اندکی محکمتر ببندیم، ادامه داد: نباید هر چقدر دلمان خواست مصرف کنیم. باید مصرف را به نوعی محدود، سهمیه بندی و جیره بندی کنیم تا آنچه را که داریم به همه برسد.

این استاد اقتصاد گفت: اگر قرار است برای کالایی ثبت نام شود باید به گونه ای باشد که چون حق همه هست به همه هم برسد و همه بتوانند حداقل ها را خریداری کنند و اینطور نباشد که یک نفر بتواند همه محصول را خریداری کند و مشخص هم نشود که خروجیش چی شد یا اگر ارز تخصیص می دهیم اینگونه نباشد که این حجم کلان ارز تخصیص داده شود و بعد معلوم نباشد که چه کرده اند؟ این خود گرانی را در بازار تشدید می کند و فشارش را روی اقشار ضعیف تر می آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در خصوص نحوه حمایت از قدرت خرید مردم عنوان کرد: لازم است به سیستم های سهمیه بندی برگردیم و حداقل رفاه کارتی صادر شود که همه مردم خصوصا حقوق بگیران و اقشار ضعیفتر بدانند که در ماه می توانند این مقدار گوشت، قند، شکر و دیگر مایحتاج ضروری را دریافت کنند.

ملکی افزود: یکی از مهمترین نیاز ها و ضرورت های مبرم کنونی اقتصاد ما مالیات برسود سرمایه گذاری در فعالیت های سوداگرانه و غیر مولد است که اگر افرادی حتی با نیت های خیرخواهانه طلا، سکه و ارز خریده و در این آشفته بازار سود بالایی برده اند باید مشمول مالیات قرار بگیرند و این می تواند گرانی و تورم را کنترل کند.

این اقتصاددان ابراز کرد: یکی از ریشه های ام الفساد در اقتصاد ایران بر می گردد به نبود قانون مالیات بر سود سرمایه گذاری های سوداگرانه ! وقتی اینگونه باشد خوب افرادی ممکن است عمدا با تغییر سیاست ها کاری کنند که بتوانند محصولاتی را خریداری کنند و بفروشند و در این فاصله سودهای افسانه ای ببرند. کسی هم نیست که از آنها مالیات بگیرد یا توبیخشان کند که چرا اینکار را کرده اید؟

وی سیاست های ارزی و پولی و کسانی را که به رانت های اطلاعاتی دسترسی دارند یکی دیگر از عوامل بروز برخی نابسامانی های اقتصادی و گرانی ها عنوان کرد و افزود: عده ای هستند که مثلا با خبر می شوند فلان کالا قرار است صادراتش آزاد شود یا فلان کالا قرار است وارداتش ممنوع شود و یا حتی در شورای پول و اعتبار فلان تصمیم قرار است گرفته شود. به سمت خرید فروش این کالاها رفته و ممکن است با احتکار کنترل قیمت ها را به دست بگیرند.

ملکی در ادامه افزود: هر یک از این تصمیمات می تواند خیلی ها را نابود و به مرز ورشکستگی بکشاند و خیلی ها هم که از این رانت ها برخوردارند می توانند کاری کنند یک شبه راه های چند ده شبه را طی کنند و از طرفی بازار را بهم بریزند.

وی عنوان کرد: اگر ما مالیات بر عایدی سود سرمایه گذاری های سوداگرانه داشتیم این خود می توانست کنترل درآمدهای این شکلی را به دست بگیرد.

ملکی در خصوص نحوه کنترل قیمت ها و جلوگیری از گرانی تاکید کرد: ما بایستی تکلیف خودمان را با اقتصادمان روشن کنیم چه تحریم داشته باشیم و چه نداشته باشیم. ما الان تکلیف قیمتهایمان مشخص نیست و قیمت های بخش های مولد را در خیلی جاها ترمز زده ایم. در حالیکه بخش های غیر مولد را ترمز نزده ایم و آزاد است .

وی با بیان اینکه سوداگران و منفعت طلبان از شرایط فعلی باید مواخذه و محاکمه شوند تا کنترل بازار و قیمت ها در دست قرار گیرد، ادامه داد: یک نفر 38 هزار و 200 سکه می خرد و معلوم نیست که چه کسی است یا مشخص می شود که چند هزار تا خودرو بدون مجوز وارد شده اند و معلوم هم نمی شود که این چی بوده است؟ افرادی باید این وسط مواخذه و محاکمه شوند تا برای دیگران درس عبرت شوند.

ملکی ابراز کرد: باید در جهت بهبود فضای کسب و کار و تولید در اقتصاد در دو حوزه یکی عوامل داخلی و دیگری عوامل خارجی به انسجام برسیم تا بتوانیم که از مشکلات کنونی و گرانی ها خارج شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها