حتما برایتان پیش آمده وقتی مشغول انجام کاری هستید و با کاغذ سر و کار دارید، ناگهان کاغذ دستتان را بِبُرد! این اتفاقی است که کاملا غیر منتظره رخ می‌دهد. احساس خود را موقعی که سعی می‌کردید از سُر‌خوردن و فرو رفتن لبه تیز کاغذ در پوست و گوشت دستتان جلوگیری کنید، به خاطر دارید؟! درد شدیدی است که در جریانش حس می‌کنید هوشیاری‌تان کم می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۸۲۱۲
واکاوی علمی ماجرای برش پوست با لبه تیز کاغذ

به لحاظ فیزیکی، صدمه جسمی ناشی از برش کاغذ به دلایل گوناگونی انجام میشود. این اتفاق معمولا در نقاطی از بدن ما رخ میدهد که بیشتر حساس هستند؛ مانند انگشتان، لبها و زبان. شبکههای عصبی این قسمتها از بدن میتوانند با خاصیتی استثنایی میان احساس فشار، گرما، سرما و آسیب تفاوت قائل شوند. حتی مغز ما دارای نواحی خاصی برای دریافت پیام از این قسمتهای بدن است. داشتن توانایی درک احساس درست باعث میشود انگشتان، لبها و زبان ما در آنچه بهطور معمول انجام میدهند، خوب عمل کنند. این نواحی شدیدا حساس، بخشهایی هستند که ما مدام از آنها استفاده میکنیم. سطح انگشتان دست، لبها و زبان پس از آسیب، تمایل به باز شدن از درون و بیرون دارند. سرانجام به دلیل تحریکشدن رشتههای عصبی در عمق زخم، بدون آن که آسیبی به آنها برسد، در ما موجب احساس درد میشود. با بریده شدن پوست توسط کاغذ، رشتههای عصبی به طور کامل فعال میشوند.

گابریل نِل، استادیار پزشکی بالینی خانواده، از دانشگاه تگزاس میگوید: به عنوان یک پزشک خانواده میتوانم چند راه عملی برای به حداقل رساندن درد و ناراحتی ناشی از برش کاغذ را توصیه کنم. ابتدا محل بریدگی را بلافاصله با آب و صابون بشویید. این امر احتمال بروز عفونت را کاهش میدهد و سریعا به بهبود زخم کمک میکند. زخم را تمیز نگهدارید و اگر ممکن است، برای چند روز با یک باند کوچک چند لایه آن را بپوشانید تا از باز شدن بیشتر زخم جلوگیری کنید. در حالی که اثرات فیزیکی برش کاغذ در واقع کشیدن یک خط روی بدن است، اما من مجذوب واکنش ذهنی و عاطفی خویش هستم. تحقیقات درباره اثرات روانی آسیبهای ذهنی عمدی (مثل برش کاغذ) و آسیبهای تصادفی بزرگ (مثل تصادف با ماشین و قطع عضو یا فلجشدن) در حال انجام است. اما در مورد صدمات جزئی تصادف، پژوهشی صورت نگرفته است. در واقع به نظر میرسد مسائل بیشتری برای تحقیق درباره برش کاغذ وجود دارد.

اما برای لحظهای به احساسی فکر کنید که ممکن است در مورد بریدن پوست با کاغذ داشته باشید. جای تعجب است که عمل لیسیدن لبه کاغذ یک پاکت نامه هم میتواند منجر به آسیب (خونریزی از لب یا زبان) شود. شرمآور است که بدن شما چنین کار سادهای را هماهنگ نکرده باشد. هر چند برش با کاغذ، زخمی جزئی است اما ممکن است واکنش عاطفی پیچیدهای را به وجود آورد. برش کاغذ به ما یادآوری میکند که با وجود این که ما بارها یک کار ساده را انجام دادهایم اما ممکن است به آسانی به خودمان آسیب برسانیم! جزئیات بیشتر در این باره در نشریه کانوِرسِیشِن (The conversation به معنی گفتوگو) منتشر شده است.

منبع: Science Alert

مترجم : صدیقه سخندان فداکار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها