عضو انجمن فولاد ایران با رد ادعای مهندسی قیمت‌ها در بازار بورس اعلام کرد: تمامی مشکلات فعلی در بخش تولید فولاد مربوط به قیمت‌گذاری دستوری و نوسان‌های ارزی اخیر است.
کد خبر: ۱۱۵۸۰۱۳
ارزان‌ترین فولاد در ایران فروخته می‌شود/ قیمت‌گذاری دستوری حال و روز فولاد را خراب کرده است

به گزارش جام جم آنلاین سیدرضا شهرستانی، با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید کارخانه‌های فولاد گفت: هزینه تامین برخی از مواد اولیه و سایر هزینه‌ها برای کارخانه‌های تولید کننده فولاد باعث شده تا روند افزایشی قیمت‌ها در بازار تجربه شود اما نباید فراموش کنیم قیمت فولاد در ایران ارزان‌ترین قیمت جهان است.

شهرستانی در ادامه افزود: اگرچه مبنای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بخش‌های مختلف نرخ ارز بانک مرکزی است درحالی که تولید کنندگان برای تامین مواد اولیه خود از جمله گرافیت یا موارد دیگری مجبور هستند نرخ دلار بالاتری درنظر بگیرند که همین نکته قیمت تمام شده کالا را افزایش می‌دهد.
وی تاکید کرد: ادعای برخی تولیدکنندگان صنایع پایین دستی مبنی بر عدم عرضه فولاد توسط تولیدکنندگان در بازار بی اساس است و محصولات فولادی تولیدکنندگان از طریق بازار شفاف بورس در اختیار خریداران قرار می‌گیرد، اما مشکل اصلی قیمت‌های دستوری تعیین شده است که زمینه حضور دلال‌ها را در این بازار ایجاد کرده است.
این عضو انجمن فولاد ایران به خبرنگار ما گفت: قیمت دستوری عرضه محصولات فولادی در بورس کالا بر مبنای دلار بانک مرکزی و اختلاف این قیمت در بازار آزاد شرایطی را مهیا کرده که برخی افراد سودجود برای دستیابی به منافع اقتصادی خود وارد چرخه تقاضای فولاد از طریق بورس کالا شده باشند و پس از خرید موجود بازار محصولات مورد نیاز تولید کنندگان داخلی را گرانتر بفروشند.
شهرستانی اظهار کرد: در همین زمینه و برای کاهش فعالیت‌های سوداگرانه دلال‌ها در بازار بارها تقاضا کردیم شرایطی مهیا شود که تولید کنندگان فولاد و مصرف‌کنندگان این ماده اولیه مستقیم بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و قیمت‌ها توافقی خود را مبنای مبادلات قرار دهند. به این ترتیب وقتی قیمت‌ها براساس واقعیت و توافق تنظیم شود اصولا فضایی برای دلالی ایجاد نمی‌شود که نگران آن باشیم.
وی معتقد است اصولا در هر صنعتی که قیمت‌ها تکلیفی درنظر گرفته شده باشد زمینه فساد و بازارهای حاشیه‌ای ایجاد می‌شود که نهایتا عاملی برای کاهش توان رقابتی صنایع پایین دستی، چون این تولید کنندگان مجبور هستند برای تامین نیاز مواد اولیه خود سراغ واسطه‌ها بروند و این گروه هم تنها به منافع اقتصادی خود فکر کرده و قیمت‌های بالاتری را به تولید کنندگان تحمیل می‌کنند.
این عضو انجمن فولاد درباره تعیین قیمت فولاد در کشورمان نیز گفت: معمولا قیمت فلزات براساس نرخ‌های بین المللی محاسبه می‌شود که برخی از این فلزات مثل طلا به دلیل محدودیت شرایط متفاوتی دارند. اما درباره محصولات معمول فلزی مثل فولاد، آلومینیوم و مس کاملا روندی عادی در جریان است که تولید کنندگان داخلی نیز از آن پیروی می‌کنند.
شهرستانی اختلاف جزئی قیمت بازار داخل ایران و بازارهای بین المللی را نیز کاملا طبیعی اعلام کرد و افزود: این اختلاف قیمت جزئی در تمام بازارها منطقی است و به دلیل نرخ متفاوت حمل و نقل، تعرفه و سایر موارد بوده که منطقی اقتصادی دارد و نمی‌توان به آن گرانفروشی گفت، درحالی که براساس اسناد و مدارک امروز ایران ارزان‌ترین فولاد را عرضه می‌کند.
وی قیمت‌های بین المللی فولاد را اینگونه اعلام کرد که شمش فولاد 500 دلار، میلگرد 550 دلار، تیرآهن 620 دلار و ورق فولادی 450 دلار قیمت گذاری شده‌اند، درحالی که فولاد مبارکه ورق فولادی را مجبور است با قیمت هر کیلوگرم 3500 تومان عرضه کند.
این کارشناس صنعت فولاد به خبرنگار ما گفت: مبنای تعیین چنین قیمتی اگر دلار بازار آزاد باشد هرگز منطق اقتصادی ندارد. ولی اگر قیمت سامانه نیما مدنظر باشد می‌توان آن را در محدوده‌ای اقتصادی دانست ولی در شرایطی که قبلا اشاره کردم بخشی از هزینه‌های تولید هرگز براین مبنا نیست و بازار آزاد تعیین کننده قیمت تمام شده خواهد بود.
به گفته شهرستانی، البته فراز و فرودهای سیاست‌های ارزی ایران نیز در این زمینه یعنی افزایش قیمت محصولات مختلف بی‌تاثیر نبوده است. چون هنوز تولید کنندگان نمی‌دانند مبنای محاسبات کالاهای تولیدی آنها چیست و چطور باید برای قیمت‌گذاری محصولات برنامه‌ریزی کنند.
وی تاکید کرد: تحریم‌های ثانویه آمریکا که آغاز شده است در کوتاه مدت تاثیری در بازار فولاد کشورمان نخواهد داشت. چون تحولات اخیر تاثیر بسزایی در قیمت‌ها گذاشته و اکنون بازار کشش قیمت‌های بالاتر را ندارد، اما نباید فراموش کنیم که در بلند مدت قطعا تحریم‌ها می‌تواند در این صنعت تاثیرگذار باشد. آن را هم با سیاست‌های منطقی ارزی می‌توان مدیریت کرد.
این عضو انجمن فولاد در پایان میزان تولید فولاد سال گذشته کشورمان را 22 میلیون تن اعلام کرد و گفت: تولید امسال فولاد کشورمان براساس برآوردها حدود 26 میلیون تن خواهد بود و میزان واردات سال گذشته فولاد 3 میلیون تن و صادرات این کالا در همان دوره براساس آمارهای رسمی تقریبا 8.5 میلیون تن ثبت شده که تقریبا 5.5 میلیون مثبت است و امیدواریم این روند ادامه یابد.


عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها