آنچه که در جامعه خبرنگاری، روزنامه‌نگاری و عکاسی می‌گذرد بیش از هر قشر دیگری برای شاغلان در این حرفه شریف قابل لمس و درک است.
کد خبر: ۱۱۵۷۹۹۸
من از بیگانگان هرگز ننالم...

جام جم آنلاین- متأسفانه معضلات موجود در دایره وسیع شغل خبرنگاری آن‌قدر زیاد است که می‌توان آن را به دسته‌های متعددی تقسیم‌بندی کرد.

در یک دسته باید «نداشتن آینده شغلی» را تشریح و تفسیر کرد.

در دسته دیگر باید «ناامن بودن شغل ما و درخطر بودن» را قرار داد.

یک دسته دیگر را هم باید برای «درآمدهای کم حاصل از این شغل» جای داد.

توضیح و تفسیر در رابطه با معضلات شغل خبرنگاری مطلب جامعی را می‌طلبد که درباره هرکدام می‌توان ساعت‌ها بحث و بررسی کرد. اما یکی از مسائلی که در رابطه با مشکلات خبرنگاران مغفول باقی‌ مانده، ستمی است که خود خبرنگاران به یکدیگر می‌کنند. هرگز نباید خبرنگاران را با هم جمع بست، اما به‌هرحال در بسیاری از مواقع افرادی شاغل در حرفه ما هستند که حق‌وحقوق همتایان خود را رعایت نمی‌کنند. مصداق عینی این ادعا چنین است که وقتی فرد جدیدی وارد حیطه خبرنگاری یا عکاسی خبری می‌شود با نگاه‌ها، رفتارها و نگرش‌های خوبی روبه‌رو نمی‌شود؛ چرا که دیگر افراد شاغل در همان زمینه به چشم رقیب به او نگاه می‌کنند و حضورش را برنمی‌تابند. رفتارهای این‌چنینی در جامعه خبری بسیار زیاد است. وقتی حرفه خبرنگاری تا این اندازه سخت و مشکل است و جزو مشاغل خطرناک دنیا محسوب می‌شود، حالا چرا ما خبرنگاران و عکاسان باید کار را برای یکدیگر سخت کنیم؟ چرا انصاف رعایت نمی‌شود؟ چرا پوشش خبری و عکاسی رویدادهای مختلف جهان باید در انحصار چند نام باشد؟ چرا همدیگر را دوست نداریم و نمی‌خواهیم اطرافیان ما پیشرفت کنند؟ پاسخ برای این سؤال‌ها زیاد است، اما مشکل در اینجاست که کسی نمی‌خواهد به جوانان تازه از راه رسیده بها بدهد. اینجاست که باید گفت: «من از بیگانگان هرگز ننالم ...»

نکته بسیار مهم دیگر این است که متأسفانه سواد کم رسانه‌ای برخی از متولیان باعث شده تا عکاسان خبری که وظیفه بسیار خطیر و مهمی را بر عهده دارند، در زمره شاغلان دایره خبرنگاری و روزنامه‌نگاری محسوب نشوند. این‌چنین است که یک عکاس با کوله‌باری از تجربه و تلاش و البته مأموریت‌های خطیر، خبرنگار محسوب نمی‌شود؛ اما فردی که بر اساس ضابطه‌های غیرقانونی و بدون داشتن سواد رسانه‌ای به یک روزنامه تزریق می‌شود با گرفتن کارت خبرنگاری «خبرنگار» می‌شود.

رسالت خبری خیلی ارزشمندتر از این حرف‌هاست که به خاطر چند سفر بیشتر حق‌وحقوق دیگران را پایمال کنیم. ما خبرنگاران کار ارزشمندی انجام می‌دهیم؛ بهتر نیست که هوای یکدیگر را داشته باشیم؟

جمشید پریزی

عکاس خبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها