بزهای مورسیای قلعه گنج با شتاب خوبی تکثیر شده اند و واگذاری آنها به افراد واجد شرایط آغاز شده است. هر ۲۵ رأس بز مورسیا درآمد خوبی را برای خانواده های قلعه گنجی ایجاد می کند.
کد خبر: ۱۱۵۷۹۷۲
ایجاد معیشت پایدار با بزداری‌های مردمی قلعه گنج

به گزارش جام جم آنلاین از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بنیاد مستضعفان، سه هزار راس مورسیا که با سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان به منطقه قلعه گنج وارد شدند با سرعت خوبی تکثیر شده‌اند و تعداد آنها به حدود 5 هزار راس رسیده است.

بزهای مورسیا زاد و ولد بسیار خوبی دارند، در برابر گرما مقاوم هستند، نسبت به انگل ها و بیماری ها مقاومند و بیشترین سازگاری را با مناطق گرمسیر جنوب کرمان دارند.

در طرح مدنظر بنیاد مستضعفان که هم اکنون در منطقه قلعه گنج آغاز شده است به هر خانواده واجد شرایط ۲۵ رأس بز مورسیا واگذار می شود و از آنجایی که این بز حداقل در روز دو لیتر شیر تولید می کند درآمد قابل توجهی را برای خانوارها به همراه دارد.

شرکت پاکدیس زیرمجموعه بنیاد مستضعفان هم اکنون شیر بز را با قیمت کیلویی 3200 تومان از دامداران خریداری می کند و با این کار درآمد بسیار خوبی را برای آنان تضمین می نماید.

اگر علاوه بر درآمد روزانه میزان زاد و ولد قابل توجه مورسیا را در نظر بگیریم کاملا واضح است که درآمد این خانوارها با رشدی به مراتب بیشتر از تورم همراه خواهد بود و در طول سالیان آتی قلعه گنج می تواند به عنوان قطب تولید شیر بز در کشور معرفی شود.

متخصصان برای تولید شیر بز خواص بی شماری را ذکر می کنند و شیر بز مورسیا از لحاظ ژنتیکی شبیه ترین شیر به شیر مادر است.

بنیاد مستضعفان به منظور تضمین چرخه پرورش بز مورسیا در حال راه اندازی کارخانه فرآوری شیر در قلعه گنج است که امید می رود با احداث این کارخانه قلعه گنج به قطب تولید این ماده دارای ارزش غذایی بالا تبدیل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها