خبرنگاری حرفه‌ای است که با آن می‌توان جریان‌سازی بزرگی در جامعه انجام داد و تأثیرگذاری‌های کلانی داشت.
کد خبر: ۱۱۵۷۷۶۶
خبرنگار باید به قلمش احترام بگذارد

جام جم آنلاین – خبرنگار زمانی ماهیت واقعی وجود خود را نشان می‌دهد که با اتکا بر توانایی‌های خود تصمیم بگیرد چگونه جریان‌سازی کند، در جهت اهداف مثبت یا منفی. خبرنگار آن‌چنان قدرتی دارد که با اتکا به این قدرت می‌تواند یک خبر را با کمک ترفندهای خبری بسیار بزرگ کند یا اینکه برعکس، خبری کوچک و بی‌اهمیت را با کمک همان ترفندهای خبری ناچیز بشمارد و این ناچیز بودن را به مخاطب خود نیز القا کند. این یکی از بزرگ‌ترین هنرهای یک خبرنگار است. او بنابر اقتضای کار، جامعه یا سایر فاکتورها تصمیم می‌گیرد جریان سازی‌اش مثبت باشد یا منفی.

یکی از مهمترین اقداماتی که یک خبرنگار باید انجام بدهد، آن است که در درجه نخست به تفکر و قلم خودش احترام بگذارد و با دیگر خبرنگاران نیز چنین نگرشی داشته باشد. خبرنگاری که به قلم و تفکر خودش احترام نگذارد، نمی‌تواند از عهده مسئولیت‌های خطیر خود بربیاید و نتیجه‌اش این می‌شود که حرفه و تخصص او نتایج معکوسی به همراه دارد.

خبرنگار واقعی خبرنگاری است که غرض، کینه و حب و بغض را وارد کار خود نکند، در غیر این صورت واقعیت‌ها را نادرست جلوه می‌دهد. شوربختانه تعداد زیادی از کسانی که در رسانه‌های ایران مشغول به کارند، سواد، تخصص و مهارت این کار را ندارند و صرفاً به دلیل بیکار نبودن یا داشتن یک منبع درآمد به خبرنگاری روی می‌آورند.

نگرش غلط دیگری که در رابطه با حرفه خبرنگاری وجود دارد، این است که عموم مردم گمان می‌کنند که این حرفه بسیار ساده است و نیاز به تخصص آن‌چنانی ندارد. این طرز تفکر بسیار نادرست است. هیچ حرفه‌ای به‌اندازه خبرنگاری پیچیده، حساس و پردغدغه نیست. بیش از 40 درصد کسانی که در حوزه خبری فعالند، جایگاه اصلی خود را باید در حرفه و شغل دیگری پیدا کنند. اما متأسفانه نمی‌دانند که چیزی از خبرنگاری نمی‌دانند و به حضور مضر خود در این حرفه ادامه می‌دهند. ای‌کاش حداقل رسانه‌ها به این درک برسند که بسیاری از خبرنگاران‌شان نیاز به آموزش حین خدمت دارند، اما فقدان این آموزش نکته مغفولی است که کمتر به آن توجه می‌شود.

احمدرضا طاهری / تهیه‌کننده رادیو ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها